  • 1. Data: 2023-07-28 18:07:25
    Temat: Re: Ktoś coś mówił o rzeczach niemozliwych?
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Zenek Kapelinder napisał(a):
    > https://youtu.be/zTtIJAMuVGo

    Jak dla mnie rzeźba w gównie. Pewnie jakiś pakistan czy inny afganistan.
    Dla mnie takie łożysko jest drogie, kosztuje pewnie ze 200pln optycznie patrząc, dla
    nich dodatkowo x10.
    Nie dziwne że zajmują się rzeźbą w miękkim. Jak się nie ma co się lubi, to się lubi
    co się ma.

    Oczywiście szlifowany chrom trafi do płuc i chj go szczeli przed 40-tką
    Żal mi nieszczęśników i tyle.

  • 2. Data: 2023-07-28 20:20:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 28 lipca 2023 o 18:07:26 UTC+2 alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    co się ma.

    > Oczywiście szlifowany chrom trafi do płuc i chj go szczeli przed 40-tką
    Zaproś ich do Polski.

  • 3. Data: 2023-07-29 01:11:05
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Zenek Kapelinder napisał(a):

    > Zaproś ich do Polski.

    Średnia życia w 2RP 38 lat. PL już przechodziła ten etap.

  • 4. Data: 2023-07-31 15:57:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Jul 2023 16:11:05 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Średnia życia w 2RP 38 lat. PL już przechodziła ten etap.

    Chyba wiecej było, ewentualnie to z wojnami.

    Ale to nie chrom winny, tylko medycyna w powijakach, i dostęp do
    lekarzy. Tudziez BHP itp.

    No, chrom moze troche też.

    Ale tak sobie ostatnio przeczytałem
    https://en.wikipedia.org/wiki/1925_serum_run_to_Nome

    Nie była ta medycyna taka bezbronna ..

    J.

  • 5. Data: 2023-07-31 16:20:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Chyba wiecej było, ewentualnie to z wojnami.
    >
    > Ale to nie chrom winny, tylko medycyna w powijakach, i dostęp do lekarzy.
    > Tudziez BHP itp.

    Winna przede wszystkim statystyka. Bo to nie tak, że ludzie w okolicach
    czterdziestki marli jak muchy. Dość licznie umierały dzieci i młodzież,
    na te wszystkie szkarlatyny i podobne paskudztwa. Jak komuś udało się
    dożyć pełnoletności, dalej miał z górki i żył znacznie dłużej niż podana
    średnia.

    Jarek

    --
    Stirlitz karmił niemieckie dzieci ukradkiem.
    Od ukradka dzieci puchły i umierały.

  • 6. Data: 2023-07-31 16:51:58
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > dalej miał z górki i żył znacznie dłużej niż podana
    > średnia.
    Widać to po wieku najróżniejszej maści ludzi z zamierzchłych czasów.
    Gdzie Arystoteles, Newton czy król jakiś sześć-siedem dych pociągnęli.

    Robert

  • 7. Data: 2023-07-31 17:19:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Widać to po wieku najróżniejszej maści ludzi z zamierzchłych czasów.
    > Gdzie Arystoteles, Newton czy król jakiś sześć-siedem dych pociągnęli.

    Ja to znam z kronik własnej rodziny (gdzież mi tam do Arystotelesa).
    Na przykład z rodzeństwa mojego ojca dwóch braci zmarło (w rzecznej 2RP)
    w wieku roku i jedenastu lat. Najstarsza siostra dożyła 99 lat (zmarła
    już w 3RP). Dodam jeszcze, że w XIX i XVIII wieku (wcześniejszych danych
    nie mam) zdarzali się stulatkowie, za to zgony w dzieciństwie były jeszcze
    częściej.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2023-07-31 17:22:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Jul 2023 16:20:49 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > na te wszystkie szkarlatyny i podobne paskudztwa. Jak komuś udało się
    > dożyć pełnoletności, dalej miał z górki i żył znacznie dłużej niż podana

    Czytalem gdzies statystyki z Warszawy z 1850.

    1/3 umierala w wieku 0-1 lat. W tym chyba były zgony okołoporodowe.

    6 lat dozywała połowa. czyli tak zgrubsza 1/6 umierala w wieku 1-6
    lat.
    Potem bylo niezle i wiekszosc dozywała co najmniej 18 lat.
    A potem była smiertelnosc umiarkowana, takie powiedzmy 2% rocznie ...
    ale 60 dożyc juz statystycznie niełatwo.

    Medycyna zrobiła olbrzymi postęp i dawne choroby są dziś mało groźne -
    wystarczy podać antybiotyk.
    Szczepienia, Higiena też sie polepszyła, dostęp do lekarzy.

    Dzieci dzis praktycznie nie umierają.
    Co przy okazji oznacza ... ze ustał dobór naturalny.

    Tu macie np rocznik statystyczny 1935
    http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/docmetadata?id=
    14491&from=publication
    https://rcin.org.pl/dlibra/publication/9570/edition/
    14007/content?

    a tam na stronie 19(40), tablice demograficzne - tylko trzeba by
    przemnozyc przez ludnosc ogółem. I skorygować o emigrację?
    A na stronie 28 tablica wymieralnosci z 1927

    i juz tam wynika, ze polowa dozywała 55 lat, a 20-latkowie mieli przed
    sobą srednio 43 lata zycia - czyli 63 lata ...

    J.

  • 9. Data: 2023-08-01 18:15:19
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > Na przykład z rodzeństwa mojego ojca dwóch braci zmarło (w rzecznej 2RP)
    > w wieku roku i jedenastu lat. Najstarsza siostra dożyła 99 lat (zmarła

    No tak, co natura pierw odsiała to się później dłużej utrzymało.

    > Dodam jeszcze, że w XIX i XVIII wieku (wcześniejszych danych
    > nie mam) zdarzali się stulatkowie, za to zgony w dzieciństwie były jeszcze
    > częściej.

    Sprzed 200-300 lat średnia liczona wraz ze zgonami małoletnich wynosiła 25 lat,
    wyliczenia z kościelnych ksiąg gdzie notowano chrzty i pogrzeby.

  • 10. Data: 2023-08-01 20:38:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Jul 2023 17:19:50 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]

    Ze tak pojade po Mlodej Polsce
    https://pl.wikipedia.org/wiki/M%C5%82oda_Polska#Prze
    dstawiciele

    Wyspianski zmarł w wieku 38 lat, ale wiekszość żyła znacznie dłuzej.

> [...]
    > nie mam) zdarzali się stulatkowie, za to zgony w dzieciństwie były jeszcze

    To ja mam inne kroniki.
    Jedno dziecko z 8 nie przezyło, a wojna przeciez była,
    a dwóch braci zginęło młodo juz za PRL, w wypadku drogowym na
    motocyklu.

    J.