  • 1. Data: 2023-08-02 06:47:14
    Temat: Średnica
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jaka jest średnica okręgu, w który wpisano wielokąt nieforemny
    składający się z 6 boków o długości 113 i jednego 440?

    Ja się poddałem. Nie potrafię tego w CAD narysować.
    AI też nie potrafi, uparcie liczy z sumy boków a po dyskusji stwierdza,
    że za mało danych.

    No narysowałem, ale zgadując jak to kiedyś projektant rysował. A problem
    był z tym mocowaniem obudowy koła zamachowego.
    https://b.assecobs.com/_img/techmot/33d5d723-da98-49
    42-a966-2634df8df5d0/obudowa-kola-zamachowego-c-330.
    jpg

    Nie byłem pewien czy 440 to średnica rozstawu otworów, bo nie było o co
    zahaczyć suwmiarki.
    Wyszło na to, że 12 otworów z czego 10 co 30°, a dwa górne co 40°.

    Ale męczy mnie pytanie jak to zrobić w CAD z tylko tych danych z
    pierwszego zdania.

    Robert

  • 2. Data: 2023-08-02 10:59:02
    Temat: Re: Średnica
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Aug 2023 06:47:14 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    >
    > Ja się poddałem. Nie potrafię tego w CAD narysować.
    > AI też nie potrafi, uparcie liczy z sumy boków a po dyskusji stwierdza,

    No i słusznie - za mało.

> [...]
    > Wyszło na to, że 12 otworów z czego 10 co 30°, a dwa górne co 40°.
    >
    > Ale męczy mnie pytanie jak to zrobić w CAD z tylko tych danych z

    Sie nie da, bo za mało danych.
    Patrze na te fotke ... chodzi ci o wielokąt na zewnętrzych otworach,
    czy tych w środku?
    Gdzie tam jest 6-kąt?
    I gdzie te 400mm?

    J.

  • 3. Data: 2023-08-02 11:29:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.08.2023 o 10:59, J.F pisze:

    ierwszego zdania.

    > Sie nie da, bo za mało danych.
    > Patrze na te fotke ... chodzi ci o wielokąt na zewnętrzych otworach,
    > czy tych w środku?
    > Gdzie tam jest 6-kąt?
    > I gdzie te 400mm?

    Czerwony wielokąt. Podczas pomiarów nie było możliwości stwierdzić, że
    440 jest średnicą. Odległości między środkami kolejnych otworów
    zmierzyłem jako 113. Miałem tylko te dane, a potrzebowałem obliczyć
    średnicę okręgu na jakim znajdowały się te otwory (wierzchołki wielokąta).

    https://ibb.co/zZndnrT

    No dobra... wystarczy mi zbudować taki wielokąt trochę foremny. A na
    wierzchołkach już bez problemy opiszę okrąg.

    Jak do tego podejść? Wiadomo, że kąty pomiędzy krótkimi odcinakami są równe.

    Robert

  • 4. Data: 2023-08-02 12:01:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/08/2023 11:29, Robert Wańkowski wrote:
    > https://ibb.co/zZndnrT
    > No dobra... wystarczy mi zbudować taki wielokąt trochę foremny. A na
    > wierzchołkach już bez problemy opiszę okrąg.

    Co to za CAD? Nie ma tam jakiegoś języka programowania? Opisanie tego
    było by chyba łatwiejsze z poziomu algorytmiki.

  • 5. Data: 2023-08-02 12:24:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Aug 2023 11:29:28 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    >
    > No dobra... wystarczy mi zbudować taki wielokąt trochę foremny. A na
    > wierzchołkach już bez problemy opiszę okrąg.

    I to obejmuje 180 stopni, czy nie wiadomo?

    > Jak do tego podejść? Wiadomo, że kąty pomiędzy krótkimi odcinakami są równe.

    na boku na kalkulatorze:
    220*2*sin(15) = 113.88

    A skoro to srednica ... no to srednica=440 :-)

    Gorzej jakby to nie obejmowało 180 stopni, i srodek tego okręgu nie
    leżał na długim odcinku.

    J.

  • 6. Data: 2023-08-02 12:30:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.08.2023 o 12:01, heby pisze:

    > Co to za CAD? Nie ma tam jakiegoś języka programowania? Opisanie tego
    > było by chyba łatwiejsze z poziomu algorytmiki.

    To się powinno dać cyrklem i linijką wyrysować. A CAD owe zastępuje.

    Robert

  • 7. Data: 2023-08-02 12:43:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.08.2023 o 12:24, J.F pisze:

> [...]
    >
    > A skoro to srednica ... no to srednica=440 :-)
    >
    > Gorzej jakby to nie obejmowało 180 stopni, i srodek tego okręgu nie

    Tak jak pisałem wyżej. Nie było możliwości stwierdzenia czy to jest
    średnica a co za tym idzie nie było wiadomo, że tam jest 180°.

    A tu dla przykładu cięciwa nie jest średnicą. Jak obliczyć średnicę
    tylko z tych danych? Kąty równe pomiędzy krótkimi odcinkami.

    https://ibb.co/pKygYH7

    Robert

  • 8. Data: 2023-08-02 13:15:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/08/2023 12:30, Robert Wańkowski wrote:
    > To się powinno dać cyrklem i linijką wyrysować. A CAD owe zastępuje.

    Ale to pytasz jako to łatwo rozwiązać, czy to zagadnienie z geometrii
    wykreślnej wymagające rapidografu i żyletki do kalki?

    Ja mam nieco skrzywienie, bo na codzień używam OpenSCADa wspomaganego
    Pythonem, ale jakoś wydaje mi się, że wygenerowanie współrzędnych tych
    punktów matematycznie i algorytmicznie jest jedną z bardziej naturalnych
    dróg.

  • 9. Data: 2023-08-02 13:32:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.08.2023 o 13:15, heby pisze:

    > Ale to pytasz jako to łatwo rozwiązać, czy to zagadnienie z geometrii
    > wykreślnej wymagające rapidografu i żyletki do kalki?

    Tak, jak to łatwo rozwiązać/narysować np. CAD-zie.

> [...]
    > Pythonem, ale jakoś wydaje mi się, że wygenerowanie współrzędnych tych
    > punktów matematycznie i algorytmicznie jest jedną z bardziej naturalnych

    Dla mnie, to na ten moment niewykonalne, tak samo jak nie mam pojęcia
    jak to graficznie (co wydaje mi się prostsze i naturalne podejście)
    rozwiązać.

    Robert

  • 10. Data: 2023-08-02 14:41:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Aug 2023 12:43:55 +0200, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    >
    > A tu dla przykładu cięciwa nie jest średnicą. Jak obliczyć średnicę
    > tylko z tych danych? Kąty równe pomiędzy krótkimi odcinkami.

    Rozruszasz moje szare komórki :-)
    bok B, cieciwa C

    zakładam układ wspołrzednych wzdluz pierwszego boku.
    kolejne boki traktuję jak wektory, i są one obrócone o pewien kąt f.
    pierwszy wektor to [B, 0], drugi [B*cosf, B*sinf], az do
    [B*cos(5f), B*sin(5f)]

    cieciwa C to suma tych 6 wektorów. Ale znamy tylko jej dlugosc

    Byc moze Wolfram juz to rozwiąze, ale ja traktuje mój układ jako układ
    liczb zespolonych.
    niech z bedzie wersorem o kącie f. Wtedy kolejne wektory boków to
    B, B*z, B*z^2, .. B*z^5
    Ciag geometryczny. Ktorego suma wynosi
    B*(1-z^6)/(1-z)

    i mam równanie
    abs(B*(1-z^6)/(1-z)) = C
    czyli
    abs((1-z^6)/(1-z)) = C/B
    i drugie do kompletu
    abs(z) = 1

    wrzucam to do Wolframa
    https://www.wolframalpha.com/input?i=solve+%7B+abs%2
    8z%29+%3D+1%2C+abs%28+%281-z%5E6%29%2F%281-z%29%29%3
    D+300%2F60.7%7D

    i wyskakuje rozwiązanie
    z ? 0.936897 + 0.349606 i

    arc sin(0.349606) = 20,46321 stopnia = f

    Taki jest też kąt wierzchołkowy trójkątów rownoramiennych opartych o
    szukane kolo.

    w takim trojkącie
    R*sin(f/2)=B/2

    R=170,8630

    sprawdzenie: jak sobie zbudujemy trojkat na środku okregu,
    dolny/srodkowym wierzchołku z twojego rysunku, i skrajnym wierzchołku,
    to mamy tam zaleznosc trygonometryczną
    C/2=R*sin(3f)

    podstawiamy R i f
    R*sin(3f)= 150.0000

    Jak Wolfram wyliczyl z, to sie nie pytaj, nie wydaje mi sie to łatwe
    :-)
    Ale mozna numerycznie kolejne przyblizenia. Wtedy moze nawet łatwiej
    od razu f szukać

    Jak to zrobić w jakims CAD ... to sie chyba nie da, bez jakiegos
    języka programowania.

    J.

    P.S. koncepcja 2: wprowadzic współrzedne x,y wszystkich otworow,
    a nawet tylko 3, i poszukac punktu, z którego odległosc do otworów
    jest taka sama. Znów chyba numerycznie będzie najprosciej.