    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Thu, 16 Jun 2011 17:32:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Lightroom - licencja

    On Wed, 15 Jun 2011, XX YY wrote:

    > Skad to pytanie ?

    Stąd, że w rachubę wchodzą co najmniej cztery prawa, rozumiane
    jako zbiory przepisów:
    - prawo polskie
    - umowy m-narodowe o strefie wolnego handlu, chyba w całości
    znajdujące się w niżej wymienionym zestawie "europejskim"
    (i przez to opisane w ustawie przepisem "utracił moc")
    - umowy m-narodowe "europejskie", przy czym jeśli dobrze rozumiem
    nie chodzi o wspólnotę europejską, a o szerszy podmiot - ten
    o "strefie wspólnego cła i VAT", do którego wchodzą również
    niektóre kraje nie-eu (np. Norwegia)
    - umowy m-narodowe w które zamieszane są USA
    - lokalne przepisy amerykańskie

    > dlaczego mialby byc nielegalny?

    W rozumieniu którego prawa? :)

    > jesli kupiles w usa , masz rachunek , numer licencji na opakowaniu ,
    > to co tu moze byc nielegalnego?

    Niejesny status "prywatnego importu" w świetle dość rygorystycznych
    przepisów dotyczących praw intelektualnych.

    Po pierwsze, ktoś mnie, kiedy wyskoczyłem z dużą pewnością z podobną
    uwagą :P przygasił (co dobrze robi na zapamiętanie treści ;))
    odesłaniem do słów w ustawie z "wprowadzeniem do obrotu".
    Nabywca oprogramowania nie jest uprawniony do "wprowadzania do obrotu",
    a jedynie do wprowadzania w użytkowanie :)

    Aczkolwiek bardzo mi się ta wersja nie podoba, przyznać muszę że
    w świetle litery przepisu "coś w tym jest".
    Litera nie obejmuje w takim samym aspekcie praw do importu oraz
    do dalszego rozporządzania nabytkiem (zupełnie pomijając już sprawę
    sporu o "egzemplarz" tzw. "oprogramowania pudełkowego", o którym
    jest wątek).
    Ale (ustawa) jednocześnie nie "zdejmuje" ochrony, objętej art.5

    Teraz tak:
    - nie mam pojęcia jakie jest prawo w USA, ponad to, że wiem iż
    mają tam niektóre regulacje hm... dziwne, oraz że korporacje
    od wieków lobbują tam na rzecz własnych zysków, chyba
    skuteczniej niż w Europie
    - dopuszczam możliwość, że w licencji jest zapis o "używaniu
    wyłącznie na terenie stanu California". Albo "tylko na
    terenie USA i Kandady (oni chyba tam mają jakieś wzajemne
    umowy)
    - nie wiem o jakim "sprowadzeniu" mowa.
    Jeśli osoba trzecia "sprowadziła" w celu dalszego przekazania
    (darowizny lub sprzedaży), to w sposób oczywisty narusza to
    zasady "wprowadzenia" do EOG: ta osoba nie była uprawniona.
    Jeśli nabywca sobie przywiózł, to wątpliwości mogą dotyczyć
    kwestii licencji terytorialnej: niewątpliwie może sobie nagrać
    na komputerze w Kaliforni i zdalnie używać w .pl, co jednak
    przy używaniu w .pl przekłada się na flejm o "egzemplarzach" :)

    I na deser:
    - jeśli nabywca sobie przywiózł lub ktoś mu "wyeksportował", to
    jest znaczna szansa, że ta osoba (która "wprowadziła" do EOD)
    przebywa lub będzie przebywać na terytorium USA.
    A to oznacza możliwość jej ścigania kiedy się *TAM* znajdzie
    wg *tamtejszych* przepisów, a nie polskich czy europejskich.

    > jesli cena przekroczy dopuszczalna wartosc jaka mozna przywiesc do
    > europy to trzeba odprowadzic VAT.

    To jest praktyka, a nie teoria - praktyka naruszająca prawo, bo
    dla nowych rzeczy nie ma kwoty wolnej, a używanego odsprzedawać
    wg licencji Adobe nie wolno :)
    (z zastrzeżeniem sporu o "egzemplarz" oraz pozostawaniem w mocy
    podleganiu pod przepisy USA kogoś, kto fizycznie w USA przebywa
    bądź też znajduje się tam jakiś jego majątek).

    pzdr, Gotfryd