  • 1. Data: 2010-09-15 12:57:38
    Temat: Re: MC34063
    Od: "newxmega" <m...@m...mm>

    Jeszcze pytanie gdyby ktoś wiedział.

    Rezystor ograniczający prąd dławika Ipk. Czy on ma być ustalony do
    posiadanego dławika czy do prądu jaki chcę pobierać ?

    jak pisałem mam dławik 0.8A ale pobieram około 210mA czyli rezystor Rsc
    ustawiam dla 420-450mA czy dla 800 ? O co tu chodzi? czy o to żeby nie
    nasyciś rdzenia czy żeby zacząć z jakiegoś powodu ograniczać wcześniej ?
    Już się pogubiłem.
    Teraz wstawiłem rezystor 1 ohm i jak zrobię zwarcie miernikiem to pokazuje
    mi prąd totalnego zwarcia 505mA. Wystarczy żeby mój układ chodził ale jak to
    jest ? Mam zapas w dławiku.
    Wyjaśnijcie mi proszę. mam oscyloskop i umiem sie nim posługiwać :-)

  • 2. Data: 2010-09-15 14:58:18
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Rezystor ograniczający prąd dławika Ipk. Czy on ma być ustalony do
    > posiadanego dławika czy do prądu jaki chcę pobierać ?

    Ja bym ustawił do spodziewanego prądu, z małym zapasem. Jeśli w Twoim
    układzie maks to 400mA, to jeśli jest więcej, to coś jest nie tak. Po co
    ładować prąd w "coś nie tak"? Ale oczywiście, wybór należy do Ciebie.
    Możesz w ogóle tego rezystora nie dawać. Układ będzie działać. Kwestia
    co się stanie w przypadku awarii... ale to sam musisz zdecydować.

    Konop

  • 3. Data: 2010-09-15 16:28:20
    Od: "newxmega" <m...@m...mm>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > Możesz w ogóle tego rezystora nie dawać. Układ będzie działać. Kwestia co
    > się stanie w przypadku awarii... ale to sam musisz zdecydować.

    Ale w papierach jest napisane, że to ma trzy sprawy załatwić.
    Wcale nie chodzi o uszkodzenie mojego układu ale o soft start, ograniczenie
    prądu przy ładowaniu dużych pojemności, zapobieganie nasyceniu się rdzenia w
    dławiku i niejako przypadkowo po przekroczeniu prądu i obcięciu czasu Ct z
    powodu zbyt szybkiego slope'u ładowania Ct, prowadzi do opuszczenia
    kolejnego taktu co daje mniej przełączeń.

    Mam teraz dylemat. Np gdyby ktoś dał dławik 3A z gwarancją, że sie nie
    nasyci, bo nie ma czym, to można by ustawić maksymalny prąd z rezystorem
    0.22 ohma (taki jest najmniejszy dopuszczalny) i pozwolić odginać domeny
    magnetyczne rdzenia dużo mocniej w chwilach gdy walnie za dużym prądem w
    dławik i tam sie zmagazynuje po czym sie odłączy na dużo dłużej.

    Dałem akurat ten scalak, bo jest tani i działa. Idzie o koszty. Całą
    przetwornicę mam za 2zł, a nie sam scalak za 5.
    Tak więc moje przemyślenia są takie żeby dobrać opornik tak aby prąd na
    totalnym zwarciu nie przekroczył powiedzmy 0.7-0.75A ale kręcąc zasilaczem
    od 7.5 do 20V i dla najgorszego przypadku.

    Nie wiem w związku z tym czy mam korzystać z dobrodziejstwa
    więcej-amperowego dławika czy nie. Bo z obliczeń i dyskusji na elektrodzie
    nic nie wynika.

    Dotykanie tego Rsc właściwie nic innego nie psuje. Ciut inaczej wygląda może
    PFM pod pełnym obciążeniem na granicy current limitu tego silniejszego i
    słabszego i tylko tyle.
    częstotliwość jest 1n/32kHz. Piękna piła i czym wyższe napięcie zasilania to
    ma te slopy zawinięte do góry jak czapka krasnala :-)

  • 4. Data: 2010-09-15 21:11:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello newxmega,

> [...]
    > Już się pogubiłem.
    > Teraz wstawiłem rezystor 1 ohm i jak zrobię zwarcie miernikiem to pokazuje

    Zaskakująco wysoki prąd zwarcia. Mam obawy, że masz za małą wartość Ct
    i układ ograniczenia nie nadąża.

    > Wystarczy żeby mój układ chodził ale jak to
    > jest ? Mam zapas w dławiku.

    Jest dobrze. Tak zostaw i nie kombinuj.

    > Wyjaśnijcie mi proszę. mam oscyloskop i umiem sie nim posługiwać :-)

    W przypadku MC34063 oscyloskop nie jest potrzebny. Ten układ generuje
    tak chaotyczne przebiegi, że nic rozsądnego nie widać.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-09-16 12:06:34
    Od: "newxmega" <m...@m...mm>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message

    > Zaskakująco wysoki prąd zwarcia. Mam obawy, że masz za małą wartość Ct
    > i układ ograniczenia nie nadąża.

    32kHz mierzone oscyloskopem.
    Czy to dużo czy to mało? Kondensator 1nF Dwie płytki zachowyją sie
    identycznie. Różnica w częstotliwości 2kHz między nimi. Prądy takie same
    Przed tym miałem 470nF tak jak w notach aplikacyjnych ale wydawał mi się
    ciepły scalak. teraz jest zimny i scalak i dławik.
    Czy jeszcze zejść z częstoltliwością?

    Jakie pozostawić ograniczenie prądu? Chodzi na 1 Ohm-ie i na 0.5Ohma ale są
    różne prądy zwarcia. 1Ohm daje 0.5A natomiast 2 równoległe 1Ohm dają 1A.
    Dławik mam 0.8.
    Ponawiam pytanie czy mam chronić dławik przed nasycaniem się czy obciąć prąd
    szybciej z jakiegoś powodu ?

    > Jest dobrze. Tak zostaw i nie kombinuj.

    > W przypadku MC34063 oscyloskop nie jest potrzebny. Ten układ generuje
    > tak chaotyczne przebiegi, że nic rozsądnego nie widać.

    Widać widać. Mam dobry oscyloskop z duuużą pamiecia. Widać jak Ct zaczyna
    się zmieniać i czas narastania wzrasta od pewnego progu Vin

  • 6. Data: 2010-09-16 12:16:40
    Od: "newxmega" <m...@m...mm>

    "newxmega" <m...@m...mm> wrote in message news:i6t17v$eco$1@opal.futuro.pl...
    >470nF tak jak w notach aplikacyjnych ale wydawał mi się

    miało być 470p

  • 7. Data: 2010-09-16 12:19:42
    Od: "newxmega" <m...@m...mm>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message

    Jeszcze jedno pytanie od ciebie jako specjalisty od przetwornic.:-)

    Czy ten prąd zwarcia mam traktorać jako I pk Prąd szczytowy tak ? Czyli prąd
    roboczy to jest jego połowa?