    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 10 Apr 2015 07:09:36 -0700 (PDT)
    <b...@g...com>
    <5527a7fe$0$8378$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <5527b541$0$8374$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <5527d4ad$0$8380$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Magazynowanie energii
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 15:48:30 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Ja ciagle mysle, ze tam woda jest. Ona sobie moze odparowac i
    > pochlonac spore ilosci energii, nie zmieniajac az tak bardzo
    > cisnienia.

    W przegrzewaczu też jest woda? A w nadkrytycznych to jak Ci sie wydaje? Kocioł w
    elektrowni to nie jest taki duży garnek w którym spokojnie gotuje się woda. To trochę
    bardziej skomplikowana kupa żelastwa.

    > No coz, poczekamy, zobaczymy. W sumie to tez sie tego obawiam, ale na
    > razie niepokojacych doniesien z Niemiec ani Czech nie ma.
    > Ale im wiecej tych ogniw, tym wieksze ryzyko.

    Ja byłem w elektrowni, która jest codziennie włączana na 8 godzin, albo na 16. Nigdy
    na całą dobę. Start ze stanu zimnego do pełnej mocy zajmuje 20 minut. Uwierz mi,
    nowiutka elektrownia, a wygląda jak plac budowy. Wszędzie porozkładane są kawałki
    rur, kolanek itd, każde czeka na wycięcie starego i wspawanie nowego. Wszystko w
    rozmiarach takich że Ty i ja wewnątrz tej rury moglibyśmy sie minąć. Ekipa spawaczy
    non stop coś wymienia w czasie tych przestojów. Tylko że tam siedzi ekipa inżynierów
    z Alstomu. A w takiej Rosji, Chinach czy Indiach? Skąd ich wziąć?

    > Dziwne ze nie bylo w automatyce zabezpieczenia na to.

    Było. Od nowości zablokowane przez obsługę.

    > No ale moze tez mamy przyklad radzieckiego podejscia.

    Dokładnie. Ale myślisz że polskie duzo lepsze? Na jedną atomówkę może i mamy kumatych
    ludzi, ale kto zapewni że kumaci dostaną właściwa robotę, a nie gamonie kumple
    dyrektorcia z politycznego nadania?

    > A tu mamy miec 2GWh w odleglosci kilku/nastu km ?

    No to wychodzi trzęsienie takie jak było w 2007 pod Bałtykiem. Mało kto odczuł,
    podobno gdzieś tam komuś pękł tynk na starej kamienicy w Elblągu. Żadnej mierzalnej
    fali nie było. Ja byłem wtedy w Gdyni, ci co siedzieli mówili że coś tam poczuli, ja
    akurat podczas obu wstrząsów szedłem i nie poczułem niczego.