    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Maksymalny rozmiar dwustronnego amatorskiego PCB
    Date: Sat, 30 Jun 2018 12:37:11 +0200

    W dniu 2018-06-30 o 10:21, Atlantis pisze:

    > Czy płytka o boku powiedzmy 20 cm będzie jeszcze wykonalna?

    Jak wydruki obu stron robione tak samo, to ewentualne błędy skali na obu
    powinny być takie same. Jak zgrasz znaczniki na rogach to nigdzie
    wewnątrz nie powinno być gorzej. Ale ja nigdy nie robiłem tak płytek, a
    teraz jakbym miał robić płytkę amatorsko to po lekturze grupy zapewne
    zamówiłbym u chińczyka.

    Jeśli chodzi o retro to zapewne nie scalaki z rastrem 0,5mm tylko raster
    minimum 2,5mm lub większy - ewentualne odchyłki mniej groźne.

    > I tak swoją drogą: montując układ cyfrowy na scalakach w obudowach DIP
    > powinienem zalać wszystko polem masy, czy wskazane jest prowadzenie masy
    > jako osobnej ścieżki?

    Prowadzenie masy jako ścieżki nigdy nie jest zalecane.
    Ze scalakami jest ten problem, że im mniejsza struktura tym tańsza
    produkcja. Jeśli faktycznie miałbyś scalaki wyprodukowane dawno to można
    tak projektować jak to się dawniej robiło i można się było masą mniej
    przejmować. Ale współcześnie jak nawet kupisz jakiś stary scalak
    cyfrowy, gdzie np. deklarują, że zbocze max 5ns to się może okazać, że
    faktycznie dostaniesz scalak ze zboczem 1ns (bo taki taniej
    wyprodukować) a to już może powodować jakieś problemy.
    Nacięliśmy się na to w naszym systemie dydaktycznym DSM-51, gdzie
    robiliśmy kilka przystawek do różnych zabaw. Jedną z nich była
    przystawka do czytania/programowania EEPROMów szeregowych. No i ten sam
    EEPROM kupiony 10 lat później już nie działał - przyczyną były zbyt
    szybkie zbocza i spowodowane tym przesłuchy między sąsiednimi przewodami
    płaskiego kabelka.
    P.G.