    Subject: Re: Mały offtop, kryptowaluty
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <p5nc5m$ku7$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Date: Sun, 11 Feb 2018 12:17:33 +0100

    > Sredniowiecze bylo bardzo mrocznym okresem w historii cywilizacji europejskiej. Z
    wyjatkiem wojen religijnych i klepania paciorow nie wnioslo nic do do naszej
    cywilizacji.
    Zapomniałeś o klasztorach które były katalizatorem zmian w
    technologiach, fakt że nie były to rakiety ani telewizja, ale dla
    współczesnych ludzi był to realny postęp. Cytay z wiki: Opactwa i
    klasztory cysterskie były w średniowieczu ważnymi ośrodkami
    kultywującymi kulturę, naukę, medycynę, wprowadzającymi postęp w
    rzemiośle i rolnictwie.

    > wlasciciele boga Boga nie zlikwidowali powszechnego szkolnictwa. Dziwnym zbiegiem
    okolicznosci w panstwach w ktorych wladcy i spoleczenstwa pokazaly korporacji Kosciol
    Katolicki z siedziba w Watykanie gest Kozakiewicza i odsunely ja od wladzy, panstwa
    te zaczely sie bardzo szybko rozwijac.
    Co do reformacji (bo chyb ao tym piszesz) to faktycznie były pewne
    korzyści, ale głównie dla tych którzy złupili katolickie świątynie i
    zagarnęli mienie kościelne. Postęp w technologii był dzięki temu taki,
    że trzeba było w Anglii mniej więcej 300 lat na osiągnięcie poziomu
    produkcji żelaza z przed reformacji. Produkcją hutniczą zajmowały się
    właśnie te twoim zdaniem debilne zakony, a postępowa władza je
    zniszczyła i nie miała nic w zamian.
    Jeszcze jeden smaczek jak wyglądała sprawa tych postępowych światłych
    ludzi którzy przeciwstawili się ciemnym katolom i ich inkwizycji. W
    czasie reformacji w Anglii istniał oficjalnie zawód łowca księży (taki
    protoplasta Blade Runnera). W Anglii zabijało się księży i zakonników
    bez żadnego procesu, po prostu za sam fakt bycia duchownym katolickim.
    Inna ciekawostka - zwyczaj podawania reki po wyjściu z kościoła wziął
    się stąd, że udział w mszach protestanckich był obowiązkowy, wysyłane
    były raporty kto się nie stawił, więc po mszy trzeba było wszystkich
    policzyć, ale to katole to zło wcielone.

    Co do rewolucji przemysłowej - ciekawe jak by się przemysł rozwinął
    gdyby nie katolicka nauka społeczna. Protestancka moralność nie
    zakładała dbania o pracowników, pracujemy na chwałę Pana i wszystko w
    temacie, przecież nie można pracować za dużo lub za ciężko w imię Boga.
    Efekt był taki że ludzie zdychali z głodu i przemęczenia, rewolucja
    komunistyczna wisiała na włosku. W tej sytuacji wyszedł katechizm
    katolicki, gdzie wprost było napisane że pracownicy mają pracować
    uczciwie i nie szkodzić pracodawcy, pracodawca ma dbać o pracowników,
    płacić uczciwą pensję z której można godnie utrzymać rodzinę.
    Drugim ważnym aspektem była zachęta do kształcenia i doskonalenia się.
    Katolicy zaproponowali model życia w którym ludzie mogą wyzwolić się od
    wyniszczającej pracy fizycznej przez kształcenie się, zdobywanie
    kwalifikacji etc. Założyli partię która pod koniec XIX wieku zwyciężyła
    wybory w protestanckich Niemczech (jak widać Niemcy nie obrażali się na
    wyznanie i potrafili zaakceptować dobre pomysły).
    Rozwój kwalifikacji robotników doskonale zgrał się z rosnącym
    skomplikowaniem maszyn i zapotrzebowaniem na fachowców. Dzięki temu
    zwykli pracownicy mogli przyzwoicie żyć i zadbać o rozwój swoich dzieci,
    przy okazji dokładali się do ogólnego postępu techniki.
    Inny skutek uboczny (ale cholernie ważny) - dobrobyt robotników
    zablokował rewolucję komunistyczną która miała odbyć się w oparciu o
    masy proletariatu. Ludzie wybrali uczciwą pracę i trzeba było szukać
    innych metod.

    Jeszcze a propos kształcenia. W Ameryce w każdej polskiej parafii przy
    kościele działa szkoła "podstawowa", prawdopodobnie w innych katolickich
    mniejszościach było podobnie. Protestanci nie mieli takiego masowego
    nauczania. Efektem było to że Polacy przodowali jako mniejszość w
    przemyśle, zresztą wkład polskiej emigracji w rozwój USA to osobny temat.

    Jak ktoś jest ciekawy to o rewolucji protestanckiej poszukać filmu
    Grzegorza Brauna, o komunistach i etosie pracy wszystko wyjaśni
    Krzysztof Karoń.
    Piotrek