  • 51. Data: 2018-09-13 21:06:53
    Temat: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Weź sobie jakiś rdzeń toroidalny z materiału o dużej przenikalności,
    > nawiń na obwodzie ze 100 zwojów (do testów więcej nie trzeba), obciąż
    > miliamperomierzem AC lub rezystorem np. 10 omów i podłącz oscyloskop.
    > Przełóż przez środek jeden z przewodów podłączonych do żelazka,
    > czajnika, czegokolwiek i ZMIERZ to sobie. Będzie to naprawdę
    > pożyteczniejsze niż zadawanie dziesiątek pytań grupie.

    Problem logistyczny, bo na grupy piszę w czasie, gdy nie mam dostępu do
    sprzętu :)

    Zmierzyłem, puściłem prąd 5.28 A (tyle zmierzył miernik -- trzy halogeny
    400 W).

    Pomiar 1, cęgi pomiarowe 1:10000: 529 - 538 uA, zależnie od położenia
    przewodu. Oddalanie i zbliżanie do środka nie miało znaczenia, znaczenie
    miało oddalanie i zbliżanie do miejsca, gdzie cęgi się rozwierają (im
    bliżej tego punktu, tym mniejszy prąd).

    Pomiar 2, przekładnik 1:1000 (AC1020) i amperomierz (załóżmy że to jest
    pomiar dla obciążenia bliskiego zeru): 5.3 mA, niezależnie od położenia
    drutu.

    Pomiary z rezystorem:

    - 1 zwój, 110 R: 576 mV, w przeliczeniu wychodzi 5.24 A
    (lub 5.36 A biorąc przelicznik 0.097 V/A)
    - 1 zwój, 220 R: 1136 mV, w przeliczeniu wychodzi 5.16 A
    - 1 zwój, 440 R: 2.23 V, w przeliczeniu wychodzi 5.06 A
    - 2 zwoje, 110 R: 1152 mV, w przeliczeniu wychodzi 5.24 A

    Wnioski:

    1. Położenie drutu w rdzeniu nie ma wpływu na pomiar
    2. Faktycznie rezystancja 220 R to za dużo
    3. Rezystancja 110 R jest zadowalająca, ale też istotnie przekłamuje
    4. Op amp (czyli zwarcie) faktycznie może dać istotnie lepszą
    dokładność...

  • 52. Data: 2018-09-14 09:19:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 13, 2018, 4:17:57 PM, you wrote:

    > A taka kaskada ma lepsze parametry niz jeden 1:1000 ?

    Nie wiem - nigdy nie używałem. Nie miałem takiej potrzeby.

    > Tylko przy duzych pradach sie robi problem po stronie pomiarowej - jak
    > trzeba zmierzyc np 1A i napiecia na poziomie mV.
    > Tak swoja droga ... kaskada rozwiazuje te problemy ?

    Kaskada rozwiązuje problem impedancji pasożytniczych i poprawia pasmo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 53. Data: 2018-09-14 09:24:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Thursday, September 13, 2018, 5:34:23 PM, you wrote:

    > [...]

    > Kostka to AD 817. Napięcie stałe na wyjściu -20.3mV, nie jest źle. Ale
    > to jednostkowe doświadczenie.

    Ale z przekładnikiem 1:1000 czy z kaskadą 1:32 + 1:32? W tym drugim
    przypadku to powinieneś w Lotto zagrać... ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 54. Data: 2018-09-14 10:13:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Hello Paweł,
    [...]
    > Ale z przekładnikiem 1:1000 czy z kaskadą 1:32 + 1:32? W tym drugim
    > przypadku to powinieneś w Lotto zagrać... ;)

    I, jak się okazuje, można trafić ;-)
    Projekt z Elektora, z kaskadą.

    P.P.

  • 55. Data: 2018-09-16 01:24:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    ..

    > Tylko że ja się z tym często spotykałem. Zawsze byłby rezonans?

    Chuj^Hk go wie... Jednak, jeśli urządzenia są podpięte w stałym miejsci i
    niewiele się przyz tym zmienia lokalnie, to... ale to sonda by coś mogła
    pokazać.

    > Myślę że raczej charakterystyka...

    Nie zaprzeczam, gdybam jedynie.

    > Zasilacz... pewnie jakiś jest, skoro jest elektronika, ale wątpię żeby ten
    > udar był aż taki, żeby wywalał bezpiecznik.
    >
    > Z drugiej strony kiedyś testowałem 10 urządzeń z małymi zasilaczami
    > (9 V, 1 A). Jak się podłączało po kolei to było OK, ale jak się podłączyło
    > do dwóch listew (listw?) i włączyło obie jednym przełącznikiem, to
    > wywalało :)

    Nieraz podpinałem coś przetwornicowego, to huk i iskra przy tym byly
    niekiedy chyba większe, niż przy czystym zwarciu i wyjebce bezpiecznika, a
    jednak nie wywalało.

    > Zasilacze impulsowe, więc duży kondensator na wejściu... bezpiecznik nie
    > wytrzymywał.

    Niemal na pewno. Ów huk i błysk przy właczeniu, to na pewno nie od
    dziesieciu miliamperów prądu.
    Aż bym się kiedyś pobawił w kontrolowanych warunkach z jakimś obwodem
    specjalnie zestawionym by zbadać, czy sprawy rezonansowe mogą mieć jakiś
    wpływ na wywalanie "korka" automatycznego.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 56. Data: 2018-09-25 23:19:10
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Ale wszystko zależy od tego, co chcesz mierzyć. Jeśli chcesz mierzyć i
    > 1 mA i 10 A to zastosuj dwa różne przekładniki zamiast kombinacji z
    > odczepami.
    >
    > Zazwyczaj przebiegi obserwuje się na oscyloskopie lub mierzy jakimś
    > miernikiem i ma on wystarczającą czułość, żeby poprawnie zmierzyć w
    > użytecznym zakresie prądów.

    No to sobie zrobiłem :)

    http://www.chmurka.net/r/usenet/przekladnik/

    W końcu wybrałem jeden zwój i rezystor 100 om.

    Na razie zrobiłem tylko szybki pomiar czajnika. Z amperomierzem wpiętym w
    miejscu zwory:

    - amperomierz: 7.78 A
    - oscyloskop w trybie pomiaru: 760 mV

    Czyli przynajmniej w tym zakresie działa :)

    To teraz tylko zmierzyć mikrofalówkę rozpoczynającą wątek, sam jestem
    ciekawy co pokaże. Jak tam przy okazji będę to sprawdzę.

  • 57. Data: 2019-01-15 01:29:02
    Temat: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pojawil sie dokladnie ten sam problem z kuchenka sharp. Kuchenka ma rok czyli jest na
    gwarancji. Ale jak mam sie pierdolic z zawozenie do sklepu, wysluchiwaniem ze prad
    mam zly itp, a potem z czekaniem i odbieraniem to rozkrecilem. Na plytyce sa dwa
    oporniki drutowe 5W45omow polaczone rownolegle. Obok przekaznik, kondensator i dioda.
    Typowy najprostszy uklad miekkiego startu transformatora. Obydwa oporniki maja
    przerwe. Podlaczylem prowizorycznie zamiast opornikow zarowke 150W230V. Kuchenka
    przestala wywalac bezpiecznik w skrzynce. Sprawdz u siebie czy jest podobnie zrobione
    zasilanie transformatora.

  • 58. Data: 2019-01-15 12:59:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > czajnika, czegokolwiek i ZMIERZ to sobie. Będzie to naprawdę
    > pożyteczniejsze niż zadawanie dziesiątek pytań grupie.

    }:->

    Pozdrawiam, Piotr

  • 59. Data: 2019-01-15 13:13:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Pęd w ograniczaniu mocy strat powinien mieć rozsądne granice

    Tylko zależy, co kto uznaje za rozsądne. Z jednej strony masz
    nonsensowne wyścigi akademickie, którymi jest wypełniona większość
    publikacji o przetwornicach:

    -- moja przetwornica ma 99,2%!
    -- a moja 99,21%, lamerze!

    Z drugiej dołożenie prostownika synchronicznego to naprawdę
    nie jest rocket science, a oszczędności na prądzie szybko Ci
    zrekompensują droższe rozwiązanie.

    Dla mnie osobiście rozsądek to obecnie 92%, wliczając PFC.
    W ciągu kilku tygodni będę miał działające PFC na węgliku krzemu
    w topologii totem pole/CCM, to się pochwalę wynikami. Sprzęt
    już prawie jest (muszę dopracować drivery), tylko trzeba się
    wziąć za programowanie FPGA, bo gotowych kontrolerów jeszcze
    nikt na świecie nie robi.

    > ZAWSZE zalecam moim klientom użycie
    > większego fizycznie przekładnika o mniejszym przełożeniu.

    Ale to rozmiary fizyczne, a nie sprawność.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 60. Data: 2019-01-15 13:26:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > b) jaką ma przewagę taki przetwornik I/U na op-ampie nad zwykłym pomiarem
    > napięcia na boczniku?

    Jak Cię to pocieszy, to ja zamiast przekładników używam LTC1407
    po stronie gorącej i izolatora po stronie cyfrowej. Sprawdza się
    znakomicie (mam od razu informację o napięciu i prądzie), ale
    trzeba chcieć mieć informacje w formie cyfrowej.

    Tak wygląda interesująca Cię strona płytki:

    https://i.postimg.cc/PxKfQQkQ/IMG-0006.jpg

    I dla kompletności druga, mniej ciekawa:

    https://i.postimg.cc/YSRjdH6F/IMG-0011.jpg

    Pozdrawiam, Piotr