  • 1. Data: 2016-02-13 14:53:13
    Temat: Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    Witajcie grupowicze,

    przez myśl by mi nie przeszło, że napiszę kolejny tego typu post, ale
    tak, wypadłem z rynku na jakieś 8 lat i chciałbym zmodernizować komputer.

    Kupiłem w tym celu Samsunga SSD 850 evo 500GB, jednak okazało się, że
    płyta nie obsługuje HCI, więc do niczego ta inwestycja (Linux nie
    obsługuje TRIM bez HCI). Postanowiłem zatem wyasygnować około 500zł
    (więcej, jeśli będzie warto) z nadwyżki finansowej, która w innym razie
    służyłaby sfinansowaniu jakichś niepotrzebnych prezentów czy wycieczek
    na walentynki i zmodernizować to, czego używam w tej chwili:

    AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+
    Gigabyte M61P-S3 (s. AM2)
    DDR2 Kingmax 2x 2GB 800MHz
    NVIDIA Corporation GF119 [GeForce GT 610] (pasywna PCI-E)
    2x HDD Samsung 250GB > 500GB SSD już kupiony
    Chieftec 450W
    Lite-On DVD-RW PATA (z bólem mogę z niej zrezygnować)
    Pioneer DVD-RW SATA
    napęd FDD :) (do wywalenia)
    karta dźwiękowa Audiotrak Prodigy cośtam na PCI (tę bym chętnie podłączył)

    Co chcę osiągnąć poza podłączeniem dysku SSD i przyspieszeniem komputera
    nowymi komponentami? Przede wszystkim spokój na kolejne 8 lat, więc:

    1. Brak wymiany zasilacza, chciałbym możliwie energooszczędny CPU (w tej
    chwili TDP 65W i niech nie rośnie, wydajność pewnie i tak będzie
    znacznie większa od tego co mam teraz)
    2. Grafika integra z dobrym wsparciem na Linuksa (dobre 2D dla
    przeglądarki WWW, bajery typu webgl, wsparcie dla dekodowania wideo Full
    HD lub 4k z najnowszymi kodekami x265, wiele monitorów (docelowo 2 +
    telewizor / projektor), czasem jakieś niszowe niewymagające gry 3D)
    3. Chociaż jedno gniazdo PCI dla karty dźwiękowej, która swego czasu
    kosztowała 400zł
    4. Co najmniej 6 portów SATA, co najmniej 2 porty SATA III (możliwy w
    przyszłości RAID 0 z dysków SSD)
    5. Przyszłościowe PCI-E, żeby się dało podłączyć dyski SSD pod PCI-E
    jeśli kiedyś spopularyzuje się taka możliwość
    6. Nowe mobo z 3-letnią gwarancją i polimerowymi kondensatorami
    7. 4 sloty na RAM
    8. najlepiej format full ATX

    ===
    opcjonalnie (chyba mnie nie stać)
    1. M.2 na dyski SSD
    2. sieciówka 1Gb/s

    Pewnie większość z Was nie ma wiedzy czy lepsze dla Linuksa będzie APU
    AMD czy Intel HD Graphics, i ja niestety też tego nie wiem, ale domyślam
    się, że pojawią się obie propozycje. Co w przedziale 500-750zł jest
    warte uwagi? Do tego jeszcze co najmniej 4GB RAM + 2 sloty na ewentualne
    rozszerzenie. Bardziej zależy mi na możliwościach karty graficznej dla
    multimediów (nie gier) niż na ilości RAM i prędkości CPU.

    Uff, dziękuję wszystkim, którzy dotarli aż tu :)

    Marcin Kocur
    http://linux-porady.info- Linux od A do B :]

  • 2. Data: 2016-02-13 15:01:34
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    Ok, zrobiłem 2 babole, oczywiście stać mnie na 1Gb/s sieciówkę, nie stać
    mnie chyba na M.2, a zasilacza na razie nie chcę wymieniać, ale jestem
    świadomy, że w trakcie 8-letniego użytkowania może wystąpić taka
    możliwość. To zanim ktoś się przyczepi.

    Chodziło mi raczej o to, żeby zestaw był energooszczędny, nie grzał i
    przede wszystkim był cichy (głównie z tych powodów stawiam na integrę).

  • 3. Data: 2016-02-13 22:46:54
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Kupiłem w tym celu Samsunga SSD 850 evo 500GB, jednak okazało się, że
    > płyta nie obsługuje HCI, więc do niczego ta inwestycja (Linux nie
    > obsługuje TRIM bez HCI).
    ale o co chodzi? W czym to w linuksie przeszkadza?

    > AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+
    To dość oszczędny procek. Mimo żałosnej oceny w passmarku, daje radę w
    napędzaniu internetowego kompa

> [...]
    > HD lub 4k z najnowszymi kodekami x265, wiele monitorów (docelowo 2 +
    > telewizor / projektor), czasem jakieś niszowe niewymagające gry 3D)
    czytaj o starych grafikach. z drugiej strony, jeśli stawiasz na
    energooszczędność, to seria radeonów 5xxx była znacznie oszczędniejsza
    niz gforce. jak w innych grupach - niewiem.

    > Uff, dziękuję wszystkim, którzy dotarli aż tu :)
    jeśli istotnie utpiłeś kasę w dysku ssd, to niebardzo jest co radzić.
    moze używany procek i płyta z poleasingowca? Używany=są pewne informacje
    o ewentualnych kłopotach z linuksem.
    ToMasz

  • 4. Data: 2016-02-14 16:04:52
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    W dniu 13.02.2016 o 22:46, ToMasz pisze:

    Hej, dzięki za odpowiedzi.

    > ale o co chodzi? W czym to w linuksie przeszkadza?

    Bez HCI dysk działa praktycznie 2x wolniej niż powinien, więc bez sensu.
    Brak TRIM-a powoduje nadmierne zużycie komórek.

    > To dość oszczędny procek. Mimo żałosnej oceny w passmarku, daje radę w
    > napędzaniu internetowego kompa

    Daje radę, ale z drugiej strony Windows 98 też dawał radę ;) Stać mnie
    na wymianę na 2x szybszy, to po co mam się wahać.

    > czytaj o starych grafikach. z drugiej strony, jeśli stawiasz na
    > energooszczędność, to seria radeonów 5xxx była znacznie oszczędniejsza
    > niz gforce. jak w innych grupach - niewiem.

    Właśnie dlatego chciałem integrę... będzie lepsza pod tym względem niż
    podłączone pod PCI-E. Doczytałem jednak, że sprzętową obsługę x265 ma na
    rynku tylko jedna karta graficzna i nie jest to integra.

    > jeśli istotnie utpiłeś kasę w dysku ssd, to niebardzo jest co radzić.
    > moze używany procek i płyta z poleasingowca? Używany=są pewne informacje
    > o ewentualnych kłopotach z linuksem.
    > ToMasz

    Poleasingowe to zwykle konstrukcje typowo niekompatybilne z wieloma
    rzeczami. Chciałbym jednak jakiś mainstream...

  • 5. Data: 2016-02-14 16:10:42
    Od: Marcin Kocur <m...@y...com>

    Na razie wymyśliłem procesor:

    Intel Pentium Dual Core G2030 na socket 1155, jest na allegro za ~100zł.
    Do tego jakaś płyta.

  • 6. Data: 2016-02-14 18:25:15
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Kocur" <m...@y...com> napisał w wiadomości
    > Brak TRIM-a powoduje nadmierne zużycie komórek.

    Raczej spadek wydajności w dłuższym okresie czasu a nie zużycie.

    --
    marfi

  • 7. Data: 2016-02-14 18:25:49
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Marcin Kocur wrote:
    > W dniu 13.02.2016 o 22:46, ToMasz pisze:
    >
    > Hej, dzięki za odpowiedzi.

    > Bez HCI dysk działa praktycznie 2x wolniej niż powinien, więc bez sensu.
    > Brak TRIM-a powoduje nadmierne zużycie komórek.

    Sprawdzałeś, że chodzi dwa razy wolniej, czy tylko tak zakładasz?
    Z płytą AHCI wcale nie działa automatycznie z taką przepustowością, jak
    w ulotce producenta.
    Nowe dyski same robią sobie trima, bez powiadamiania o tym OSa.

    Moim zdaniem, to zainstaluj ten SSD bez obaw, dołóż RAM do 8GB i będzie
    klawo.
    Za jakiś czas pojawią się mocniejsze karty graficzne na ten wymiar, to
    sobie wymienisz, czyli masz furtkę do dalszej modernizacji i
    przyspieszania kompa.

  • 8. Data: 2016-02-14 20:00:12
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marcin Kocur m...@y...com ...

    > Bez HCI dysk działa praktycznie 2x wolniej niż powinien, więc bez sensu.
    > Brak TRIM-a powoduje nadmierne zużycie komórek.

    Pamietaj, ze tak naprawde zysk z dysku ssd to w mniejszym stopniu transfer,
    w wiekszym czasy dostepu a tutaj juz strat nie bedzie.

    Z tym trimem to nie wiem jak jest, cos mi sie kojarzyło, ze w linuksie nie
    ma z tym kłopotu ale mogę się mylić.

  • 9. Data: 2016-02-14 20:01:37
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 14 Feb 2016 18:25:49 +0100
    doszła do mnie wiadomość <56c0b895$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    od Poldek <p...@i...eu> :

> [...]
    >w ulotce producenta.
    >Nowe dyski same robią sobie trima, bez powiadamiania o tym OSa.

    Nie, dyski same nie robią TRIM, chodzi zapewne o garbage collector:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_collection_%28
    SSD%29#Garbage_collection
    TRIM to komenda wysyłana do dysku najczęściej po zwolnieniu miejsca
    zajmowanego przez pliki(po skasowaniu pliku)zawierająca numery
    zwalnianych sektorów:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29
    W pewnych wypadkach TRIM może spowolnić(dziwne, ale prawdziwe)
    działanie dysku.
    Konsekwencje braku obsługi TRIM można częściowo wyeliminować
    zostawiając na dysku dość spore niespartycjonowane miejsce(25-50%
    pojemności)

    --
    Całujmy wszyscy dupę Henryka.
    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

  • 10. Data: 2016-02-14 21:16:29
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 14 Feb 2016 19:00:12 +0000 (UTC)
    doszła do mnie wiadomość
    <X...@1...0.0.1>
    od Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> :
> [...]
    >w wiekszym czasy dostepu a tutaj juz strat nie bedzie.
    >
    >Z tym trimem to nie wiem jak jest, cos mi sie kojarzyło, ze w linuksie nie

    Czasem w biosie ustawia się tryb emulacji IDE na "compatibility"(trim
    prawdopodobnie nie będzie działał) lub "enchanced"(trim powinien
    działać), trzeba potestować.
    Generalnie trzeba pamiętać o tym, że po strimowaniu jakichś sektorów
    dysku ich zawartość, mimo prawidłowo działającej funkcji TRIM może być
    dalej widoczna(do czasu, aż ich garbage collector nie wyzeruje):

    There are different types of Trim defined by SATA Words 69 and 169
    returned from an ATA IDENTIFY DEVICE command:

    Non-deterministic Trim: each read command to the Logical block
    address (LBA) after a Trim may return different data.
    Deterministic Trim (DRAT): all read commands to the LBA after a
    Trim shall return the same data, or become determinate.
    Deterministic Read Zero after Trim (RZAT): all read commands to
    the LBA after a Trim shall return zero.

    Wszystko można(pod linuxem) odczytać za pomocą hdparm -I.