    Subject: Re: Na razie zabawka
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Date: Mon, 24 Oct 2016 19:13:11 +0200

    W dniu 2016-10-24 o 13:38, Konrad Anikiel pisze:

    > A co to jest "irracjonalny" w odniesieniu do maszyny?

    Człowiek nadaje własne wartości właściwie wszystkiemu co go otacza.
    Robi to z różnych powodów, niekoniecznie łatwych do racjonalnego
    uzasadnienia.
    Czasem nadaje istotne znaczenie temu, co obiektywnie istotne nie jest.
    Himalaista wysoko ceni wyprawy wysokogórskie, choć ryzykuje życiem.
    Dla filatelisty niezwykle ważne są kawałki ząbkowanego papieru ;)
    Czy roboty będą coś lubiły, albo nie lubiły?
    Będą wartościowały irracjonalnie?

    > Częściej jednak o organizacji społeczności decydują takie czynniki jak zdobywanie
    pożywienia, obrona przed wrogiem, wymiana handlowa, specjalizacja zawodowa itd. Tu
    nie ma niczego "irracjonalnego", ani abstrakcyjnego (bo chyba tego słowa jednak
    chciałeś użyć)

    Prawdziwie silna więź społeczna powstaje wokół jakiejś idei.
    Ludzie wtedy, przynajmniej na początku, nie myślą o spodziewanych
    korzyściach, tylko o radości z uczestniczenia we wspólnym
    przedsięwizęciu. Na tej zasadzie działa większość sekt.

    Niebezpieczeństwo pojawia się wtedy, gdy jakaś grupa ludzi uzna siebie
    za coś wyjątkowego, a pozostałych za kogoś bez praw, kogoś kto ma im
    tylko służyć.

    > A może zastanowić się nad definicją słowa rozwój? Czy człowiek żałuje że kiedyś był
    małpą a teraz nie? A jeszcze wcześniej czymś jeszcze prostszym? Czy kiedy wreszcie
    człowiek stanie się maszyną- będzie żałował że kiedyś był kawałkiem mięsa?

    Ja bym zadał pytanie, czy rozwój ma być wartością samą w sobie,
    dla której należy poświęcić absolutnie wszystko?

    WM