    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Naped osi Z frezarki cnc
    Date: Sun, 14 Mar 2010 11:06:02 +0100

    > Kombinowalem z wykorzystaniem pokretla precyzyjnego posuwu wrzeciona,
    > ale tam jest slimak, a efektywnosc takiej przekladni jest mizerna, a i
    > moment do krecenia tym tak na wyczucie (nie mam czym zmierzyc) jest
    > sporo wiekszy niz dla pozostalych osi. Moze ktos oswieci mnie jakims
    > pomyslem na wdziecznosc moja zaslugujac;-)

    Pawle, ta frezarka ma straszliwe luzy (w zasadzie to wiertarka jest)
    Używam podobnej może 2 lata i paskudnie się wszystko luzuje w niej, więc
    frezowanie jest problematyczne (szybko lecą frezy, a i detal obrywa
    niestety).

    Wracając do Twojego pytania, czy możesz zrezygnować z napędu Z jakie ta
    frezarka ma i zastąpić go czymś innym? W typowych aplikacjach jest tam
    śruba z nakrętką. Kręcenie tą śrubą powoduje przesuwanie nakrętki a za
    nią napędzanej osi (bywa że nakrętka się obraca, a śruba stoi, ale
    rozwiązanie takie jest sporadycznie stosowane). Dalej jest wybór taki:
    albo śruba z gwintem trapezowym, albo śruba _kulowa_. Pierwsze
    rozwiązanie ma luzy (zawsze, nawet jak się postarasz i chwilowo je
    wykasujesz, to po jakimś czasie się pojawią, ma mniejszą dużo sprawność,
    ale za to jest zazwyczaj samohamowna - a to ważne), drugie rozwiązanie
    jest eleganckie luzowo (może mieć napięcie wstępne a tym samym zero
    luzu, ma kilkukrotnie większą sprawność, ale co za tym idzie - nie jest
    samohamowna, więc trzeba dbać żeby wrzeciono nie opadło).

    Policzmy teraz taki podstawowy przypadek:
    śruba kulowa o skoku 10mm napędzana silnikiem krokowym o momencie
    1...@...8st sterowanym półkrokowo (więcej chyba nie ma sensu, energia
    mikrokroku i tak nie gwarantuje żadnego pozycjonowania, jedynie piszczeć
    może mniej)
    Zakładamy sprawność przekładni na poziomie 90% (nie pamiętam dokładnie
    ile przykładowo Bosche mają, ale ponad 90, więc z podparciem... to i tak
    szacunki, niech będzie 90%).

    Osiągniesz siłę na poziomie prawie 1kN, rozdzielczość w sterowaniu
    zapewni Ci dokładność pozycjonowania na poziomie 0,02mm co i tak jest o
    rząd wielkości lepszym wynikiem niż szacowana przeze mnie dokładność
    wiertarki.

    Przemyśl proszę co chcesz osiągnąć tą konstrukcją, zawsze coś dopasujemy
    :) Jeśli zdecydujesz się na śrubę, będzie wymagana modyfikacja mechaniki
    wiertarki, gdyż zębnik na wrzcionie się nie nada.

    Miłego.
    Irek.N.