  • 1. Data: 2010-03-13 00:32:29
    Temat: Naped osi Z frezarki cnc
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    O ile z osiami x i y nie bylo wiekszych problemow, silniki 3 Nm bez
    problemu kreca, to z osia Z jest juz znacznie trudniej. Wrzeciono z
    napedem i przekladnia wazy prawie 20kg. Jest sprezyna, ktora nieco
    pomaga, ale jak to sprezyna, dziala dosyc nieliniowo. Frezarka wyglada tak:
    http://www.narzedziowy.pl/product_info.php?cPath=402
    _403_427&products_id=3742&currency=PLN
    Problem jest, jak ten kawal zelastwa poruszac. Oczywiscie zamiast
    sprezyny dam przeciwwage jak w windach (tylko jeszcze musze kupic
    ciezarek 20kg), ale wtedy bezwladnosc 40kg no i opory. Jak to sie robi w
    fabrtcznych obrabiarkach? Daja gigantyczny silnik krokowy i elektrownie
    do tego, jakas przekladnia? Nie moge wyGooglac rysunkow takiej maszyny.
    Kombinowalem z wykorzystaniem pokretla precyzyjnego posuwu wrzeciona,
    ale tam jest slimak, a efektywnosc takiej przekladni jest mizerna, a i
    moment do krecenia tym tak na wyczucie (nie mam czym zmierzyc) jest
    sporo wiekszy niz dla pozostalych osi. Moze ktos oswieci mnie jakims
    pomyslem na wdziecznosc moja zaslugujac;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2010-03-13 11:31:15
    Temat: Re: Naped osi Z frezarki cnc
    Od: sokl <p...@g...com>

    On Mar 13, 1:32 am, "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl> wrote:
> [...]
    > sporo wiekszy niz dla pozostalych osi. Moze ktos oswieci mnie jakims
    > pomyslem na wdziecznosc moja zaslugujac;-)

    Kiedyś widziałem zastosowany siłownik pneumatyczny, który "zerował"
    ciężar wrzeciona.

  • 3. Data: 2010-03-14 00:07:20
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-03-13 01:32, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > http://www.narzedziowy.pl/product_info.php?cPath=402
    _403_427&products_id=3742&currency=PLN

    > Problem jest, jak ten kawal zelastwa poruszac
    A jakiej precyzji osi Z oczekujesz, jak dużego zakresu Z oraz prędkości
    jej sterowania? Tzn binarnie "frezujemy" lub "nie frezujemy", czy też
    oczekujesz pełnej obróbki 3D?
    Nie wiem jakiego softu używasz (lub piszesz), i czy masz możliwość
    dowolnego tworzenia, ale sądzę że średniego rozmiaru silnik DC z
    odpowiednia przekładnią takie 20kg to będzie ruszał bez najmniejszego
    problemu. A precyzję ustawienia (kasującą luzy przekładni i załatwiającą
    bezwładność) mógłby zapewnić enkoder dający informację zwrotą (choćby
    liniowy, z jakieś starej drukarki np hp 610, jeśli te 30cm skoku Z ci
    wystarcza), lub enkoder + procesor sterujący tym DC, a z zewnątrz
    sterowany jak krokowy (tzn zrób 100 kroków Z do góry, a on sam już się
    martwi jak tego DC sterować, zliczając sygnał z enkodera, czy zrobił
    właściwe kroki a jak nie to korekta).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2010-03-14 10:06:02
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > sporo wiekszy niz dla pozostalych osi. Moze ktos oswieci mnie jakims
    > pomyslem na wdziecznosc moja zaslugujac;-)

    Pawle, ta frezarka ma straszliwe luzy (w zasadzie to wiertarka jest)
    Używam podobnej może 2 lata i paskudnie się wszystko luzuje w niej, więc
    frezowanie jest problematyczne (szybko lecą frezy, a i detal obrywa
    niestety).

    Wracając do Twojego pytania, czy możesz zrezygnować z napędu Z jakie ta
    frezarka ma i zastąpić go czymś innym? W typowych aplikacjach jest tam
    śruba z nakrętką. Kręcenie tą śrubą powoduje przesuwanie nakrętki a za
    nią napędzanej osi (bywa że nakrętka się obraca, a śruba stoi, ale
    rozwiązanie takie jest sporadycznie stosowane). Dalej jest wybór taki:
    albo śruba z gwintem trapezowym, albo śruba _kulowa_. Pierwsze
    rozwiązanie ma luzy (zawsze, nawet jak się postarasz i chwilowo je
    wykasujesz, to po jakimś czasie się pojawią, ma mniejszą dużo sprawność,
    ale za to jest zazwyczaj samohamowna - a to ważne), drugie rozwiązanie
    jest eleganckie luzowo (może mieć napięcie wstępne a tym samym zero
    luzu, ma kilkukrotnie większą sprawność, ale co za tym idzie - nie jest
    samohamowna, więc trzeba dbać żeby wrzeciono nie opadło).

    Policzmy teraz taki podstawowy przypadek:
    śruba kulowa o skoku 10mm napędzana silnikiem krokowym o momencie
    1...@...8st sterowanym półkrokowo (więcej chyba nie ma sensu, energia
    mikrokroku i tak nie gwarantuje żadnego pozycjonowania, jedynie piszczeć
    może mniej)
    Zakładamy sprawność przekładni na poziomie 90% (nie pamiętam dokładnie
    ile przykładowo Bosche mają, ale ponad 90, więc z podparciem... to i tak
    szacunki, niech będzie 90%).

    Osiągniesz siłę na poziomie prawie 1kN, rozdzielczość w sterowaniu
    zapewni Ci dokładność pozycjonowania na poziomie 0,02mm co i tak jest o
    rząd wielkości lepszym wynikiem niż szacowana przeze mnie dokładność
    wiertarki.

    Przemyśl proszę co chcesz osiągnąć tą konstrukcją, zawsze coś dopasujemy
    :) Jeśli zdecydujesz się na śrubę, będzie wymagana modyfikacja mechaniki
    wiertarki, gdyż zębnik na wrzcionie się nie nada.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2010-03-14 14:04:55
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Pawle, ta frezarka ma straszliwe luzy (w zasadzie to wiertarka jest)

    Wiem, o ile w czeskim wydaniu ta frezarka jest calkiem przyzwoicie
    zrobiona, to w niemieckim, jak moja (RotWerk), jest wykonana koszmarnie.
    Wczelkie przerobki zaczalem od wygladzenia prowadnic szczotka druciana
    na wiertarce (zlikwidowanie chropowatosci, bo planowanie to juz wieksza
    zabawa i koszty), wozek jezdzi teraz na teflonowych kolkach, a dociski
    do kasowania luzu tez wygladzilem niemal na lustro. Bez srub moglem w
    efekcie przesuwac wozkiem xy niemal dmuchajac na niego;-)

    > Pierwsze
    > rozwiązanie ma luzy (zawsze, nawet jak się postarasz i chwilowo je
    > wykasujesz

    Luzy na Z kasuja sie troche jakby same pod wplywem ciezaru wrzeciona TM,
    ale wczoraj kupilem 4 ciezarki po 5 kg w sklepie sportowym i zawiesilem
    jako przeciwwage. Rewelacja. Teraz ciezarek jest troche ciezszy od
    wrzeciona, ale dojdzie jeszcze silnik krokowy z mocowaniem, wiec pewnie
    sie wyrowna. Naped Z jest tez przez srube (slimak) mikroposuwu i jego
    chcialem wykorzystac do napedu. O dziwo opory obrotu sa podobne co
    bezposrednio (przynajmniej tak wedlug wskazan sensorow built-in my
    reka;-)). To pewnie ta slynna niemiecka precyzja, tfu.
    Idea calej przerobki bylo zachowanie pelnych mozliwosci sterowania
    recznego jak dotychczas, w przypadku XY to sie udalo, wiec slimak na Z
    traktuje jako ostatecznosc.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa