    Subject: Re: Napęd pneumatyczny posuwisto zwrotny
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 14 Apr 2020 10:00:32 +0200

    W dniu 2020-04-14 o 02:24, J.F. pisze:

    > Bo sa sterowane rozbudowanym ukladem, czesto elektrycznym.
    >
    > Najprostszy przyklad masz w samochodzie - serwo wspomagania hamulcow,
    > no wlasnie - serwo, nie oscylator hamulcowy.
    >
    > Rysunek Konrada w zasadzie nie zawiera zadnego rozwiazania.

    Ciekawe jak sobie radzili w silnikach parowych, gdy suwak stanął w połowie?
    W silnikach spalinowych są rozruszniki, a parowych?

    > Trzeba to zrobic np tak jak WM narysowal - a i tam, jak bezwladnosci
    > zabraknie, to stanie w polowie zmiany, bo odetnie sterowanie cylindra.

    Można mój schemat rozbudować o dodatkowy element, by uniknąć takiej
    sytuacji.
    Tylko czy warto mnożyć koszty, gdy awaria zdarza się rzadko?

    Działanie dodatkowego elementu.
    Tłok tylko naciąga sprężynę działającą na wajchę, ale jej nie przestawia.
    Dopiero gdy tłok osiągnie skrajne położenie, zwalniana jest blokada i
    sprężyna przestawia wajchę i ją ponownie blokuje.

    WM