  • Data: 2011-04-14 19:45:16
    Temat: Re: No i sie udlawili
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Grzexs napisał(a):

    > Kiedyś czytałem o przechowywaniu wodoru w jakichś takich zasobnikach
    > wypełnionym czymś tam i toto miało wchłaniać więcej wodoru niż zbiornik
    > o tej samej objętości i w dodatku nie było tak łatwo wybuchowe. Zdaje
    > się, że były problemy w zastąpieniu platyny i innych drogich
    > pierwiastków, które były składnikiem tego wypełniacza i dlatego się nie
    > rozpowszechniło. To był artykuł w "Młodym Techniku" albo w "Horyzontach
    > Techniki". I przy okazji snuto tam wizje samochodów na wodór, w których
    > tankowanie polegało na wymianie takiego zasobnika po wyczerpaniu.

    Daj spokój, przesyłanie i krótkotrwałe magazynowanie wodoru to nie
    jest żadne wyzwanie techniczne. W latach 70. też wielkie nie było.
    Wszystkie rozważania dotyczące wiązania wodoru na różnych
    powierzchniach albo dyfundowania w objętościach miały na celu
    wyeliminowanie zbiorników ciśnieniowych, czyli zagadnienie o poziom
    wyższe. Dzisiaj masz do dyspozycji rury z tworzyw sztucznych
    wzmocnione włóknami, specjalne do transportu wodoru: tanie, lekkie,
    wytrzymałe, nieprzepuszczalne, łatwe do łączenia, odporne na wszystkie
    biedy. W porównaniu ze stratami w sieciach elektroenergetycznych,
    rurociągi wodorowe są o rzędy wielkości lepsze.

    Zdarzyło mi się rachować przepuszczalność dość grubego wymiennika
    ciepła, ale ten wymiennik był w temperaturze 1200C, ze stopu 800H dość
    słabo trzymającego wodór. Faktycznie, wyszło że trochę przecieka :-)
    Konrad