  • 91. Data: 2013-11-07 18:01:09
    Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ACMM-033,

    Thursday, November 7, 2013, 11:09:01 AM, you wrote:

> [...]
    > przekaźniki, jak styk złapał, to już nie puszczał... i co rusz jakiś abonent
    > (przeważnie taxi 9xxx) skarżył się, że mu wywołania nie przychodzą. Całe
    > szczęście, że obwód nie był jakiś szczególnie nie-halo i np. nie szło ciągłe
    > dzwonienie... Rzecz była w jednym styku, gdzie do rozczepienia go trzeba
    > było użyć niekiedy całkiem sporej siły - robiła się erozja jednej części, ku
    > dobru drugiej,, czyli po ludzku - górka i dolinka, które się nawzajem
    > zakleszczały. Po rozwarciu górkę się zdzierało, styczki gładziło i jakiś
    > czas to działało. Powtórek chyba nie było.

    Przepracowałem "trochę" na Strowgerach, począwszy od Autelco, poprzez
    32AA na 32AB z PZRami kończąc. I nie pamiętam jakiegoś szczególnego
    problemu ze spawającymi się stykami przekaźników...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 92. Data: 2013-11-07 18:17:04
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > Koszulki Auera same w sobie są promieniotwórcze, żadne zabiegi przecież
    > nie sprawią, że będą jeszcze bardziej. Chodziło tylko o wyekstrahowanie
    > z nich aktywnej substancji. Ale znajomy miał cały półlitrowy słoik
    > wodrotlenku cezu używanego przy produkcji tych koszulek. W folię ołowianą
    > był zawinięty (słoik, nie znajomy).

    tlenek toru Th232 (promieniotwórczy, głównie promieniowanie beta) plus
    tlenek ceru - nie promieniotwórczy- (nie cezu) były głównymi
    składnikami. Były, bo w nowych siatkach wycofano tor z użycia. W zamian
    za to w sklepach budowlano-narzędziowych dostępne są wolframowe
    elektrody do spawania TIG - zawierają do 2% toru (tzw. czerwone)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 93. Data: 2013-11-07 19:06:25
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    wiadomości news:1954482811.20131107180109@pik-net.pl.invalid...
    > Przepracowałem "trochę" na Strowgerach, począwszy od Autelco, poprzez
    > 32AA na 32AB z PZRami kończąc. I nie pamiętam jakiegoś szczególnego
    > problemu ze spawającymi się stykami przekaźników...

    Zgadza się. Na normalnych translacjach, na wybierakach, nie było tego. To
    były takie niby-translacje, robiące za protezę wybieraka liniowego, był w
    nich taki dziwny obwód, który bardzo iskrzył, choć prąd niezbyt duży i tu
    szybciutko następowało przemieszczenie materiału z jednej styczki na
    drugą... i zestyk się zakleszczał. Trochę żal, że nie było tak, jak w
    przekaźniku C i bodajże S... miały one styki samoczyszczące się, nawet,
    jakby się materiał przemieszczał, to byłby starty... może tam był jakiś
    gasik , którego nie było? Te niby-translacje miały rozwiązanie pozwalające
    wykryć, czy na dołączonej linii jest aparat.
    A co do spawania - nie, to IMO nie było zespawanie się, to było
    zakleszczenie - górka na jednej styczce skleszczała się z dołkiem w drugiej.
    Jeśli już się spierać, to bliżej było raczej do zgrzania się (drobinki
    materiału ze styczki z dołkiem), niż do zespawania, dla mnie to różne
    sprawy, choć podobne w działaniu.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 94. Data: 2013-11-07 21:21:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Baszyński napisał:

> [...]
    > w sklepach budowlano-narzędziowych dostępne są wolframowe elektrody do
    > spawania TIG - zawierają do 2% toru (tzw. czerwone)

    Fakt, to był tor, nie cez. Ale azotan. Tlenek, to się robi dopiero po
    spaleniu bawełny.

    --
    Jarek