  • Data: 2017-12-27 15:23:52
    Temat: Re: [OT] Szerokie horyzonty
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 12/27/2017 3:08 PM, J.F. wrote:
    > Powiedzialbym, ze wiekszosc ludzi nie ma depresji.

    Zgadza się, ale placebo bada się na *pacjentach* co oznacza że 100% z
    nich ma jakieś prawdziwe badź wyimaginowane choroby.

    > Ale widzisz - w 1955 efekty byly.
    > Moze ktos przeklamal, ale jesli jednak byly, to co sie zmienilo do
    > roku 2001 i 2010 ?
    > Ludzie sie naczytali o placebo ?

    Było wiele badań ktore okazaly się być źle przeprowadzone badź wyciągano
    bledne wnioski. Bardzo wiele publikacji z zakresu medycyny bazując na
    tych samych danych wejscowych wyciąga odmienne wnioski tylko dlatego że
    uzyto poprawny model statystyczny, poprawną metodykę, inny zestaw pytań
    itd. Psychologia jest mocno do przodu.

    > Chyba nie o to chodzi, bo to nie tak dziala.
    > Przestali wierzyc lekarzom? Przybylo depresjii?

    Nie. Mam inne narzedzia matematyczne.

    Taki przyklad: chemioterapia bazowała na pewnym modelu empirycznym,
    model ten dawał odpowiedz ile i w jakich odstępach truć organizm żeby
    mało szkodzić a raka ubijać. Stosowano przez dziesiątki lat i jesli
    dobrze pamiętam jakieś 20 lat temu zrewidowano go, bazowal na blednych
    zalożeniach matematycznych. W szczegółach niewiele pamiętam, ale ogólnie
    wyszło na to że mozna truć mniej przy większej skuteczności. Znowu nie
    mam już dostepu do publikacji naukowych, bazy nie są darmowe więc nie
    podam publikacji wprost.

    > Moze zwiekszyla sie powaznosc chorob, ktore trafiaja do szpitali, czy
    > 1955 antybiotyki byly w USA tak popularne jak dzis ?

    Nie były. Nie w takich ilościach. Istotne jest to że obecnie potrafimy
    lepiej i pewniej badać mając dziesiątki lat doświadczeń badań
    statystycznych. Błedy grube trzeba brać zawsze pod uwagę, medycyna jest
    szczególnie podatna na nie, wiele z tym błedow grubych to poczatki
    nowych religii.

    > Swoja droga - co to za lekarz, ze zamiast leczyc chorego podaje mu
    > placebo. Tak to mozna jakies przeziebienie leczyc, lekka grype, katar,
    > czy odwrotnie - beznadziejne stadium raka.

    Kliniczny. Mają do tego prawo ograniczone komisjami etyki itp ale mogą
    to robić.

    > Dodaj do tego jakies prawa pacjenta, ze powinien byc dokladnie
    > poinformowany o chorobie, i depresja gotowa.

    Albo wręcz przeciwnie. Zmiana stylu zycia, poddanie się ciezkiemu
    leczeniu itd. Rożnie jest.

    > A moze lekarstwa juz mamy znacznie lepsze i efekt placebo ginie w
    > szumie fluktuacji ?

    Efekt placebo to jeden z tych efektów z okolicy "51% +- 10%" których
    pełno jest w publikacjach z dziedziny suplementów diety.