  • Data: 2016-08-07 13:24:22
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Testu robić nie muszę - będzie tak samo ostry jak byłby na błonie
    > średnioformatowej. Na tyle na ile pozwala ostrość obiektywu.

    Dobre obiektywy (nawet najtańsze kitowe, chociaż nie wszystkie) da się
    tak ustawić, że w macro będa całkowicie ostre (tzn. krążek rozproszenia
    będzie nieistotny w porównaniu z wielkością piksela). Kwestia
    odległości, przysłony i ustawionego zoomu (żeby nie napisać
    "ogniskowej"). Takie zestawy (aparat + obiektyw) z różnych powodów mogą
    się nie nadawać do konkretnego zastosowania macro, ale ostrość będzie
    raczej na końcu listy tych powodów (zwłaszcza jeśli nie chodzi o długie
    teleobiektywy, bo tam ten problem może istnieć).

    > Prawdziwym kryterium jest czy jednakowo ostre będą przedmioty widoczne
    > w nieskończoności, w punkcie na który ustawimy ostrość, i te przed tym
    > punktem, w spodziewanych granicach.

    Po takim postawieniu sprawy, sytuacja jest niezwykle prosta - nie będą
    i nie ma w ogóle takiej możliwości. Aczkolwiek istotne mogą być tu owe
    "spodziewane granice".

    Zdjęcia macro w gruncie rzeczy robi się dokładnie tak samo, jak
    i wszystkie inne - ustawiając ostrość pomiędzy najbardziej ekstremalnymi
    odległościami obiektu. Ustawienie hiperfokalne ma sens wtedy, gdy chcemy
    zrobić portret na tle (ostrych) gór, ale przy macro? Nigdy nic podobnego
    nie przyszło mi chyba do głowy.

    Owszem, jeśli ustawimy dużą przysłonę, i mamy małe wymagania związane
    z ostrością, to jakoś to może nam wyjdzie. Nie wiem jednak, po co ktoś
    miałby coś takiego robić.
    W gruncie rzeczy, pomysł jest na tyle dziwny, że bez zrobienia testu
    nawet nie wiem dokładnie jak nieostre (pomijając to, że bardzo) byłyby
    takie zdjęcia.

    Ciekawe co powiedzieliby ludzie robiący "focus stacking" na taki pomysł
    :-)
    --
    Krzysztof Hałasa