    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Tue, 16 Aug 2016 16:04:33 -0700 (PDT)
    <0...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <1...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <1...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <4...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <7...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <6...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <2...@g...com>
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    From: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 17 sierpnia 2016 00:53:11 UTC+2 użytkownik Starzec z Gór napisał:

    > Jeszcze raz : wyliczenia dowodzące że zjawisko odległości hiperfokalnej występuje
    dla nierealnych fizycznie nastaw odległości (podczas gdy zachodzi ono jak najbardziej
    dla jak najbardziej wykonalnych nastaw) zwyczajnie opierają się na jakichś
    nierealistycznych założeniach.
    > Obiektywu nie da się ustawić na odległość większą niż wynosi dla niego granica
    nieskończoności - nieskończoności w sensie fotograficznym.

    > Praktycznie możliwość takiego ustawienia od czasu do czasu się pojawia, w
    niektórych obiektywach.

    > W kamerkach czy telefonach nie ma paralaksy, w aparatach free focus jest.
    > Za to w telefonach na pewno, a w kamerkach jak sądzę mamy stosunkowo jasne
    obiektywy bez możliwości ich przymkniecia.

    > Nie jest ! Piksel jest punktem w obrazie wynikowym !

    > Czujnika !
    >
    > ale jednak każdy piksel matrycy (w normalnym

    > Czujnika !
    > Każdy czujnik mierzy natężenie światła dla jednej składowej barwnej !
    > Każdy czujnik matrycy jest albowiem zaopatrzony w filtr, tą jedną składową
    wycinający z reszty widma !

    > Owszem. Co odnosi się jednak do ilości punktów wygenerowanego obrazu.

    > Raczej wręcz przeciwnie. Usunięcie filtra IR spowoduje rozmydlenie obrazu.
    > Poniżej ktoś już ci napisał że zapewne mylisz filtr IR z filtrem AA którego
    usunięcie faktycznie może nieco podnieść ostrość obrazu.

    > Zaraz. Jeżeli obiekt leży płasko, a jego przestrzenność wynika wyłącznie z
    wysokości zamontowanych elementów, to nie jest to jakiś wielki problem.
    > Ogniskowa nieco dłuższa niż standard z odwzorowaniem 2:1, przysłona 8, góra 11 i
    collage z kilku zdjęć załatwią sprawę. Jeden warunek : do każdego składowego zdjęcia
    aparat i motyw muszą się w stosunku do siebie przesuwać po równoległych
    płaszczyznach.
    > Większa zabawa jest gdy motyw leży pod kątem do płaszczyzny sensora - tu zaczynają
    się pewne schody, ale i na to znalazłbym sposób - po czym przypomniałem sobie że
    ustrojstwo do takiego fotografowania od dawna np Manfrotto robi...
    > Pozdrawiam Marcin

    PS Tylko o AF zapomnij - skaszani wszystko do imentu.