    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Tue, 16 Aug 2016 23:16:07 -0700 (PDT)
    <c...@g...com>
    <o...@t...home>
    <b...@g...com>
    <o...@t...home>
    <4...@g...com>
    <no9u5l$5cl$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <noaqdm$187$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <8...@g...com>
    <b63ybmh679m1.h49gj8211uoe$.dlg@40tude.net>
    <novpke$j8g$1@mx1.internetia.pl>
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    From: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 16. August 2016 21:30:24 UTC+2 schrieb astro:
    > J.F. wrote in <news:b63ybmh679m1.h49gj8211uoe$.dlg@40tude.net>
    >
    > Jesli wierzyc edycji dokonanej przez anonima w Wikipedii:
    > "Wzór można również zastosować w fotografii na tradycyjnych materiałach
    > halogenosrebrowych. Za L należy wstawić wtedy wielkość krążka rozproszenia
    > właściwą dla danego formatu: 0,05 mm lub 0,033 mm dla aparatów
    > małoobrazkowych; 0,075 mm dla formatu 6x6; 0,09 mm dla formatu 6x9 lub 0,1
    > mm dla formatu 9x12 i 4x5."
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Astrofotografia
    > --
    > Pozdrawiam
> [...]

    to sa te podawane jeszcze z czasow analogu formuly dla niedzielnych pstrykaczy i
    zwyklych amatorow.
    wyliczono krazek rozproszenia dla banalnych warunkow.
    ogladamy widokowke z odleglosci 25- 30 cm.
    przy typowej rozdzielczosci oka i wielkosci formatru mozna wyliczyc krazek
    rozproszenia dla okreslonego formatu w zaleznosci od skali powiekszenia.
    to jest wielkie uproszczenie na uzytek ludzi , ktorzy chcieli miec tylko ostra
    widokowke - po to by uniknac wiekszych bledow.

    wielkosc krazka rozproszenia nalezaloby przyjmowac rowna rozdzielczosci materialu
    halogenowego - to jest rzad paru mikrometrow.

    przypminam sobie moje posty na tym Forum na ten temat pisane juz prawie 10 lat temu.
    wowczas byl to powod do wielkich awantur , tego nikt nie rozumial.
    dzisiaj juz na forach czytam iz ludzie zaczynaja byc tego swiadomi , mozna
    przeczyztac, ze krazek rozproszenia przyjmuje sie mniejszy dla bardziej rozdzielczych
    matryc.
    pojawily sie nareszcie internetowe kalkulatory GO uwzgledniajace gestosc matrycy -
    jeden Taki Kalkulator przytoczylem.

    Skale GO naniesione na obiektywach z czasow analogu nie dotycza fotografii cyfrowej ,
    hiperfocalna jest dalej posunieta niz to naniesiona na tychze skalach.

    Jesli ktos fotografuje na hiperfocalnej wedlug tych skal to produkuje masowo
    nieostre zdjecia, tylko przez przypadek moze to byc optymalna nastawa adleglosci dla
    danego motywu.

    Np. Dla Fisheye hiperfocalna wedlug tych tabel to ok 40 - 60 cm

    to prosze sobie nastawic taka odleglosc i porownac ze zdjeciami robionymi np przy
    nastwie rzedu kilkunastu / kilkudziesieciu metrow w zaleznoisci od motywu, a dla
    krajobrazu tuz przed nieskonczonoscia.

    to sa roznice widoczne w praktyce .
    nie ma niezgodnosci teorii z praktyka , co najwyzej istnieje wsrod niektorych stan
    blogiej nieswiadomosci i bezmyslnosci