    Subject: Re: Odszkodowanie za utratę wartości pojadu po kolizji
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Wed, 27 Apr 2016 18:21:28 +0200

    W dniu 2016-04-27 o 17:12, Cavallino pisze:

    > Tak.
    > Do biegłego, wycena utraty wartości i jak nie chcą oddać to do sądu.

    Nie do końca. W przypadku dalszego użytkowania pojazdu po wcześniejszym
    przywróceniu do stanu sprzed wypadku, nie ma żadnej utraty wartości.
    Taka utrata następuje wyłącznie w momencie sprzedaży i jest w oczywisty
    sposób zależna od wieku auta. W przypadku np. auta 15-letniego utrata
    wartości po wypadku sprzed 14 lat to np. 500 zł, a w przypadku sprzedaży
    auta w miarę nowego ta kwota może być istotnie większa.
    Sprzedając auto po wypadku za mniejszą kwotę należy mieć oświadczenie
    nabywcy, że gdyby auto było bezwypadkowe cena byłaby ustalona wyższa
    (zdaje się że musi być konkretnie jaka). Z czymś takim należy udać się
    do biegłego i potem do ubezpieczyciela, o ile roszczenia się nie
    przedawniły.
    Sprawa w sądzie jest bardzo prawdopodobna - wtedy nabywca musi zgodzić
    się, żeby być świadkiem (tu nie jestem pewny, bo byc może nie ma nic do
    gadania). I dopiero wtedy można coś ugrać.

    Można też ugrać finansowo inną sprawę - przy ustalaniu wartości
    samochodu do wypłaty odszkodowania. W praktyce: znajoma miała stłuczkę w
    marcu. Samochód był ubezpieczony od kwietnia poprzedniego roku. Składka
    była wyliczona od wartości auta z tego właśnie kwietnia, natomiast
    odszkodowanie chciano wypłacić według cen rynkowych obowiązujących w
    momencie stłuczki, a więc 11 miesięcy później (no i rocznikowo o rok
    starsze auto). Założyła sprawę w sądzie i wygrała, podając w
    uzasadnieniu wniosku, że składkę płaciła od wartości auta w kwietniu
    poprzedniego roku i nie mają tu zastosowania jakieś ceny rok później.
    Mogło mieć znaczenie, że znajoma to adwokat... :-)

    T.