  • 1. Data: 2016-04-27 15:08:02
    Temat: Odszkodowanie za utratę wartości pojadu po kolizji
    Od: m...@g...com

    Czy ktoś przerabiał uzyskanie od ubezpieczyciela sprawcy zwrotu utraconej wartości
    pojazdu po kolizji? Auto 11 miesięcy, koszt naprawy wyniósł blisko połowę wartości.

    Sam jeżdżę autem, które w drugim roku maiło sporego dzwona - wszystko co było
    naprawiane po latach wyszło jako bardziej lub mniej kosztowana naprawa.

    Jacek

  • 2. Data: 2016-04-27 17:12:22
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 27.04.2016 o 15:08, m...@g...com pisze:
    > Czy ktoś przerabiał uzyskanie od ubezpieczyciela sprawcy zwrotu utraconej wartości
    pojazdu po kolizji?

    Tak.
    Do biegłego, wycena utraty wartości i jak nie chcą oddać to do sądu.

  • 3. Data: 2016-04-27 18:21:28
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2016-04-27 o 17:12, Cavallino pisze:

    > Tak.
    > Do biegłego, wycena utraty wartości i jak nie chcą oddać to do sądu.

    Nie do końca. W przypadku dalszego użytkowania pojazdu po wcześniejszym
    przywróceniu do stanu sprzed wypadku, nie ma żadnej utraty wartości.
    Taka utrata następuje wyłącznie w momencie sprzedaży i jest w oczywisty
    sposób zależna od wieku auta. W przypadku np. auta 15-letniego utrata
    wartości po wypadku sprzed 14 lat to np. 500 zł, a w przypadku sprzedaży
    auta w miarę nowego ta kwota może być istotnie większa.
    Sprzedając auto po wypadku za mniejszą kwotę należy mieć oświadczenie
    nabywcy, że gdyby auto było bezwypadkowe cena byłaby ustalona wyższa
    (zdaje się że musi być konkretnie jaka). Z czymś takim należy udać się
    do biegłego i potem do ubezpieczyciela, o ile roszczenia się nie
    przedawniły.
    Sprawa w sądzie jest bardzo prawdopodobna - wtedy nabywca musi zgodzić
    się, żeby być świadkiem (tu nie jestem pewny, bo byc może nie ma nic do
    gadania). I dopiero wtedy można coś ugrać.

    Można też ugrać finansowo inną sprawę - przy ustalaniu wartości
    samochodu do wypłaty odszkodowania. W praktyce: znajoma miała stłuczkę w
    marcu. Samochód był ubezpieczony od kwietnia poprzedniego roku. Składka
    była wyliczona od wartości auta z tego właśnie kwietnia, natomiast
    odszkodowanie chciano wypłacić według cen rynkowych obowiązujących w
    momencie stłuczki, a więc 11 miesięcy później (no i rocznikowo o rok
    starsze auto). Założyła sprawę w sądzie i wygrała, podając w
    uzasadnieniu wniosku, że składkę płaciła od wartości auta w kwietniu
    poprzedniego roku i nie mają tu zastosowania jakieś ceny rok później.
    Mogło mieć znaczenie, że znajoma to adwokat... :-)

    T.

  • 4. Data: 2016-04-27 18:31:58
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu środa, 27 kwietnia 2016 18:21:35 UTC+2 użytkownik T. napisał:

    > Nie do końca. W przypadku dalszego użytkowania pojazdu po wcześniejszym
    > przywróceniu do stanu sprzed wypadku, nie ma żadnej utraty wartości.

    NSA mial inne zdanie
    https://rf.gov.pl/najczestsze-pytania-i-odpowiedzi/U
    trata_wartosci_handlowej_pojazdu__20879

> [...]
    > poprzedniego roku i nie mają tu zastosowania jakieś ceny rok później.
    > Mogło mieć znaczenie, że znajoma to adwokat... :-)

    To jz zalezy czy OC, czy AC ...
    W AC od podpisanej umowy (w PZU jest chyba jakas doplata za "stala wartosc pojazdu
    podczas trwania umowy"

    WS

  • 5. Data: 2016-04-27 21:10:18
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 27 Apr 2016 18:21:28 +0200, T. napisał(a):

    > Nie do końca. W przypadku dalszego użytkowania pojazdu po wcześniejszym
    > przywróceniu do stanu sprzed wypadku, nie ma żadnej utraty wartości.

    Utrata wartości następuje tylko i wyłącznie w chwili szkody - ficzynie nie
    ma możliwości żeby wystąpiła kiedykolwiek wcześniej lub później.

    Jeżeli samochód który ma 11 miesięcy wart jest powiedzmy 100.000zł, a
    samochód 11 miesięczny po poważnej naprawie wart jest 90.000zł, to skutki
    szkody są wyższe o te 10000zł.
    Bo jego właściciel w wyniku szkody nie jest już posiadaczem rzeczy wartej
    100tys, a rzeczy wartej o 10tys mniej, bo naprawa przywracająca 100%
    wartości przedmiotu sprzed szkody jest zazwyczaj niemożliwa bądź
    nieopłacalna, ponieważ niewymazywalna historia jest składnikiem wartości
    pojazdu.

> [...]
    > wartości po wypadku sprzed 14 lat to np. 500 zł, a w przypadku sprzedaży
    > auta w miarę nowego ta kwota może być istotnie większa.

    A po 50 latach? ;)
    Jaka będzie za 50 lat różnica między zabytkiem w idealnym stanie ze 100%
    oryginalnych części, a samochodem który w wieku 11 miesięcy został
    naprawiony i części zostały powymieniane?
    Różnica przekracza obecną wartość pojazdu :)

  • 6. Data: 2016-04-27 23:25:15
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 27.04.2016 o 18:21, T. pisze:

    > Nie do końca. W przypadku dalszego użytkowania pojazdu po wcześniejszym
    > przywróceniu do stanu sprzed wypadku, nie ma żadnej utraty wartości.

    A Ty co, biegły jesteś?
    Bo u mnie biegły wycenił taką stratę na 5% wartości auta sprzed wypadku
    i tyle sąd zasądził.

    > Taka utrata następuje wyłącznie w momencie sprzedaży i jest w oczywisty
    > sposób zależna od wieku auta. W przypadku np. auta 15-letniego

    Mówimy o autach nowych, max. kilkuletnich.
    A nie 0 15 letnich struclach, które już żadnej wartości nie mają, albo
    po naprawie może się ona podnieść.

  • 7. Data: 2016-04-28 08:51:00
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2016-04-27 o 21:10, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > wartości przedmiotu sprzed szkody jest zazwyczaj niemożliwa bądź
    > nieopłacalna, ponieważ niewymazywalna historia jest składnikiem wartości

    Wartość przedmiotów w większości przypadków jest zależna od otoczenia
    rynkowego. Nie płacisz w obrazie za płótno i farby, ale taką cenę, jaką
    uzgodnisz ze sprzedającym. Podobnie jest w przypadku samochodu. W
    szczególnym przypadku może nastąpić podwyższenie wartości auta (masz AC
    z opcją wymiany części na nowe, masz dzwon w aucie 20-letnim i pół auta
    wymieniają Ci na nowe). Więc nie ma czegoś takiego jak piszesz, że
    jeździsz autem mniejszej wartości. Tak mogłoby być, gdyby samochód
    stracił jakieś własności użytkowe, ale zwykle naprawa sprowadza stan
    auta do stanu sprzed wypadku, funkcjonalnie identycznego.
    Przykład, który podałeś, jest słuszny tylko w przypadku, kiedy to auto
    sprzedasz właśnie natychmiast po naprawie za 90 000 zł. Po 20 latach
    całe auto będzie warte 1500 zł i nie ma absolutnie żadnej utraty
    wartości o 10 tys. zł. Wartość określa się w momencie sprzedaży.
    Inaczej sytuacja będzie wyglądać w momencie szkody całkowitej, ale wtedy
    auto jest właśnie sprzedawane firmie ubezpieczeniowej i ona określa tę
    wartość.

> [...]
    > naprawiony i części zostały powymieniane?
    > Różnica przekracza obecną wartość pojazdu :)

    Dyskusja bezprzedmiotowa - roszczenia finansowe przedawniają się, w tym
    przypadku chyba po 3 latach. Po 50 latach od wypadku nikt nie będzie
    wnikał, jaka była wartość auta przed wypadkiem. No bo właśnie wartosć
    tego auta nie będzie wartością samochodu, jako pojazdu wykonującego
    określoną pracę (jazdę), ale jako przedmiot kolekcjonerski. Sam widzisz,
    że wtedy jego wartosc będzie większa, może być nawet większa niż
    samochodu nowego. A jak wspomniałem wyżej - wartość auta naprawa w
    szczególnych sytuacjach może podwyższyć. Kupujesz auto na szrocie za 100
    zł i robisz z niego cacuszko - wartośc wzrośnie czy zmaleje?

    T.

    T.

  • 8. Data: 2016-04-28 08:52:33
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2016-04-27 o 23:25, Cavallino pisze:

    > A Ty co, biegły jesteś?

    Nie, żona jest :-)

    > Bo u mnie biegły wycenił taką stratę na 5% wartości auta sprzed wypadku
    > i tyle sąd zasądził.

    1. Dopiero sąd.
    2. Znam przypadki, kiedy nie zasądził.

    T.

  • 9. Data: 2016-04-28 10:01:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 28 Apr 2016 08:51:00 +0200, T. napisał(a):

> [...]
    > szczególnym przypadku może nastąpić podwyższenie wartości auta (masz AC
    > z opcją wymiany części na nowe, masz dzwon w aucie 20-letnim i pół auta

    AC to polisa dobrowolna i jej warunki kształtują się dowolnie - zupełnie
    inna bajka. Tam może być napisane że jak Ci ukradną furę, to muszą oddać
    samolot.

> [...]
    > stracił jakieś własności użytkowe, ale zwykle naprawa sprowadza stan
    > auta do stanu sprzed wypadku, funkcjonalnie identycznego.

    Stan funkcjonalny to tylko jeden ze składników wartości.
    Jak auto zostanie "naprawione" przez zamalowanie wgnieceń wałkiem, farbą
    olejną, to stan funkcjonalny pozostanie, ale wartość pojazdu będzie dużo
    niższa.
    Na wartość również wpływa stan estetyki, historia napraw jak i oryginalność
    części.

    > Przykład, który podałeś, jest słuszny tylko w przypadku, kiedy to auto
    > sprzedasz właśnie natychmiast po naprawie za 90 000 zł.

    Zmiana wartości pojazdu następuje w czasie szkody i późniejszej naprawy.
    To czy to auto w danej chwili, czy kiedykolwiek później sprzedasz,
    zmodyfikujesz, podarujesz komuś, czy postanowisz oddać je do stacji
    demontażu pojazdów - nie ma to żadnego wpływu na jego wartość w chwili
    szkody i po szkodzie.

    > Po 20 latach
    > całe auto będzie warte 1500 zł i nie ma absolutnie żadnej utraty
    > wartości o 10 tys. zł.

    A po 40 latach będzie warte 100.000zł.
    Wartość w przyszłości to trudna sztuka - potrzebna jest conajmniej szklana
    kula, dlatego nikt się nie podejmie wyceny przyszłościowej, bo nie wiadomo
    co się w przyszłości z samochodem będzie działo.

    > Wartość określa się w momencie sprzedaży.

    Wartość rzeczy określa się w każdym momencie - w szczególności w momencie
    powstania szkody, gdzie ubezpieczyciel zawsze określa wartość pojazdu przed
    szkodą, choćby w celu ustalenia maksymalnej wartości wypłacenia
    odszkodowania.

    > Inaczej sytuacja będzie wyglądać w momencie szkody całkowitej, ale wtedy
    > auto jest właśnie sprzedawane firmie ubezpieczeniowej i ona określa tę
    > wartość.

    Nie jest to prawda - w przypadku szkody całkowitej stan własności pojazdu
    się nie zmienia, więc mylisz się co do sprzedaży.
    Tzw. "szkoda całkowita" to tryb wypłacania odszkodowania w którym ponieważ
    doprowadzenie samochodu do stanu sprzed szkody wymagałoby nakładów
    finansowych przewyższających wartość pojazdu, to ubezpieczyciel bez naprawy
    samochodu, ustala wartość pojazdu przed szkodą i po szkodzie, i wypłaca
    odszkodowanie w tej wysokości.

    Zgodnie z prawem i wyrokami sądów, ten etap ustalania odszkodowania za
    różnicę wartości trzeba zrobić również jeżeli wykonano naprawy. Niektórzy
    nieuczciwi ubezpieczyciele starają się tego nie zrobić, ale jest to
    niezgodne z prawem i logiką.

    > Dyskusja bezprzedmiotowa - roszczenia finansowe przedawniają się, w tym
    > przypadku chyba po 3 latach.

    Odszkodowanie wypłaca się niezwłocznie - termin ustawowy to chyba nawet 14
    czy 30 dni. Więc nie ma mowy o tym żeby cokolwiek zdążyło się przedawnić.

  • 10. Data: 2016-04-28 10:13:58

    Thu, 28 Apr 2016 08:52:33 +0200, w <5721b339$0$691$65785112@news.neostrada.pl>,
    "T." <k...@i...pl> napisał(-a):

    > Nie, żona jest :-)