    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 21 Jun 2018 19:07:49 -0700 (PDT)
    <3y3ptgh52oz6$.dlg@myjk.org>
    <7...@g...com>
    <1...@m...org>
    <f...@g...com>
    <5b2b86c3$0$603$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <me6fcb2uh0ow$.dlg@myjk.org>
    <d...@g...com>
    <5b2bbde6$0$594$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Off topic samochód elektryczny
    From: Iguan_007 <i...@g...com>

    J.F,

    >A tak konkretnie to ile 1kWh pradu kosztuje ?
    powiedzmy okolo $0.27/kWh (+$1.24/dzien za dostawe)

    >Gorzej z licznikami - choc akurat pojawily sie elektroniczne, ktore moga i co 15
    minut rozliczac.

    Tutaj sa wprowadzane 5-minutowe. Obecnie rynek hurtowy balansuje sie w okresie 5-min
    a rozlicza w 30-min. Od 2021 wszystko przechodzi na 5-min.

    >Tesla wam tam stawia wielka baterie ... ale w sumie to nie taka wielka, na 10 minut
    ;)

    Ta bateria bardzo sie sprawdza ze wzgledu na sposob liczenia cen hutowych "spot" co 5
    minut. Ma szanse na niwelowanie skokow spowodowanych opoznieniona reakcji
    tradycyjnych elektrowni.

    >Wiatr na wybrzezu nie jest stabilny ? Moze warto dodatkowo wiatraki

    Tak, teraz jest pelno tych inwestycji.

    >Co moze przyspieszyc kolejne odejscia.
    >Mowi sie juz troche o "spirali smierci" dla typowych dostawcow
    >energii na rynku malych klientow indywidualnych.
    >Dostawcy chca klientow zatrzymac - czy to oferujac dotowane panele
    >czy mozliwosc aktywniejszego handlowania energia (posrednio na rynku
    >hurtowym).
    >Ale to juz tak poza tematem :)

    >Ewentualnie ... zainwestowac w kopalnie litu i kobaltu, bo Tesla
    PowerWall beda sie dobrze sprzedawac

    Powerwall juz sie zaczynaja sprzedawac. Pewnie bedzie tak jak z PV - zaczna sie
    promocje/doplaty i ludzie masowo zaczna to instalowac. Przy obecnej cenie baterii
    wychodzi mi 14 lat zwrotu - za dlugo bo gwarancja jest tylko na 10 lat. Ale jesli
    cena baterii spadnie, albo energia pojdzie do gory to nie bede sie specjalnie
    zastanawial tylko to zainstaluje.