  • Data: 2018-11-16 22:49:27
    Temat: Re: Open Source czyli kolonializm intelektualny
    Od: Marcin <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    W dniu 2018-11-16 o 20:31, g...@g...com pisze:

    > Jakiś czas temu oglądałem wywiad z Torvaldsem z konferencji TED.
    > Prowadzący pyta, czy nie przeszkadza mu to, że Google zarabia na jego
    > oprogramowaniu miliardy dolarów. Torvalds odpowiada, że nie ma nic
    > przeciwko, bo jemu samemu powodzi się naprawdę dobrze, i wie,
    > że gdyby linux nie był otwarty, nie stałby się tym, czym się stał.

    A co ma powiedziec? Ze biznesowo zawalil na calej lini? O ile jeszcze
    sam Torvalds jest znany i moze zarabiac na "wystepach", ksiazkach itp.
    prawie jako celebryta to przeciez nie sam tworzyl ten soft. O wiekszosci
    wspolautorow Linuxa nikt nie slyszal. W przypadku np. Billa Gatesa i
    Microsoftu wielu ludzi zaczynajacych z nim przy pierwszych programach
    zostala bardzo bogatymi ludzmi bo dostawali pakiet akcji, ktore troche
    podrozaly.
    A z drugiej strony w Microsofcie tez jest mnostwo serwerow Linuxowych.

    > Gdyby na początku historii Linuxa wymyślili licencję, która dawałaby
    > im parę USD za instalację komercyjną, nikt o Linuksie by nie słyszał
    > i triumfy święciłby jakiś inny Januszex.

    Byc moze Linux nie bylby tym czym jest teraz a jednym z dostepnych
    Unixow. Czy to by bylo zle? Niekoniecznie. Bylaby wieksza konkurencja.
    Jak przychodzilem ponad 10 lat temu do pracy to byly w niej serwery z
    Solarisem/SunOs, Windowsem i Linxuem a teraz tylko Linux...

    > Richard Stallman mówi o licencji GPL, że chodzi w niej o 4 podstawowe
    > wolności:
    > - wolność do studiowania oprogramowania
    > - wolność do uruchamiania oprogramowania
    > - wolność do dzielenia się oprogramowaniem
    > - wolność do zmieniania oprogramowania
    >
    > Pod tym względem jest lepsza od licencji BSD. Niektórzy mówią,
    > że BSD (i jej pokrewne) jest "bardziej liberalna", bo nie narzuca
    > restrykcji na możliwość ograniczania tych czterech wolności
    > innym osobom. Ale to właśnie dlatego GPL wzbudza w ludziach
    > większe zaufanie.

    Jako uzytkownik softu jak najbardziej jestem za tym by miec go za darmo,
    w dodatku z kodem zrodlowym i darmowym wsparciem specjalistow w Internecie.
    Jako programista nie bardzo widze sens w przeznaczaniu prywatnego czasu
    na wsparcie produktu na ktorym inni zrobia biznes.
    A jezeli chodzi o BSD to mamy system FreeBSD i piekne wykorzystanie go
    przez Applea;)

    > Co więcej, są firmy komercyjne, które wspierają rozwój Linuxa
    > w swoim własnym interesie (np. Intel).

    To rozumiem jak najbardziej. Firma oszczedza mnostwo kasy nie muszac
    kupowac komercyjnego softu to "daje" kilka osob zeby ciagnelo projekt w
    strone ktora jest potrzebna korporacji a przy okazji moze sie chwalic
    jaka jest fajna bo wspiera (niby) bezinteresownie spolecznosc, daje
    ludziom cos za darmo itp.
    Sam mam wrzucony otwarty kod na GitHuba, ale nie pisalem go w swoim
    wolnym czasie tylko pracodawca postanowil, ze to co robimy wydamy jako
    OpenSource.

    Jakos mi sie to kojarzy z prawnikami czy lekarzami. Sa sytuacje, ze
    nawet bardzo dobrzy i drodzy prawnicy czy lekarze poswiecaja swoj czas i
    wykonuja swoja prace "za dramo", ale wtedy zajmuja sie ludzmi
    najbiedniejszymi, najbardziej poszkodowanymi. Tymczasem programisci
    przez OpenSource (przynajmniej ja mam takie wrazenie) wspieraja glownie
    korporacje czy ogolnie biznes.

    Pozdrawiam,
    Marcin