    Subject: Re: Open Source czyli kolonializm intelektualny
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: Marcin <n...@n...com>
    Date: Wed, 28 Nov 2018 22:25:14 +0100

    Witam

    W dniu 2018-11-18 o 23:34, g...@g...com pisze:

    > "Przełomowe" jest może podejście Billa Gatesa, że za raz wykonaną
    > pracę można pobierać pieniądze setki tysięcy razy. Przecież do
    > historii przeszedł jego list z pretensjami, że hackerzy kopiują
    > sobie jego BASICa na Altair nie dając mu za to pieniędzy.

    Co w tym odkrywczego? Tak samo dzialaja pisarze, muzycy (przynajmniej
    odkad sie kupuje zarejstrowana muzyke) itp.

    > W każdym razie naprawdę, gdyby nie Linux, powstałoby coś innego.
    > Są inne systemy, które są za darmo, jak choćby FreeBSD.

    Sa, Free BSD to zdaje sie jest podstawa Mac OS X, wiec jezeli na
    wszystkie Maki patrzec jak na instalacje FreeBSD to jest tego tez
    calkiem sporo. Ale Linux dominuje (przynajemniej ja sie spotykam
    ostatnio praktycznie z samymi Linuxami, a jak cos innego to zwykle przez
    jakies wymagania softu legacy).

    > Powiedziałbym, że bardzo dużo (z reguły przynajmniej 2 godziny dziennie)

    To w sumie calkiem duzo. Wziawszy pod uwage 8h w pracy + dojazdy, niech
    da razem 9. To byloby codziennie 11h "pracy".

    > Przy okazji, za pisanie tego posta też nikt mi nie płaci.

    Mi oczywiscie tez nie. Ale to jest niewielki naklad czasowy;)

    > No, i często programiści na takie rzeczy kręcą noskiem (np. ja kręcę).

    To normalne. Jezeli cos podobnego jest calkiem za darmo, bez zadnych
    dodatkowych obwarowan to nie ma sie co dziwic, ze duzo osob woli cos
    bardziej "wolnego". Ja oczywiscie tez wole wziac cos co nie ma
    ograniczen w licencji. Wtedy nie musze nikogo przekonywac do zakupu,
    zastanawiac sie czy nie przekorcyzlem licenji, itp. Ale nie zmienia to
    faktu, ze "za dziekuje" takiego kodu nie tworze.

    > Wszystko jest kwestią motywacji.
    > Nie wydaje mi się, żeby Torvalds miał jakiś żal do siebie,
    > że postąpił tak, jak postąpił, czy że "biznesowo zawalił na całej
    > linii". Nie można przegrać w grę, w którą się nie gra.

    Przeprowadzil to pewnie jak umial najlepiej. Moze po prostu na poczatku
    nie wierzyl w sukces (przynajmniej nie w takim wymiarze). Nie wiem czy
    przypuszczal, ze projekt rozrosnie sie do takiego rozmiaru, ze zacznie
    dominowac (chyba wszedzie poza desktopem) na rynku systemow operacyjnych.

    > Przy okazji, dlaczego ograniczać się do softu?
    > Dlaczego nie zaproponujesz Jimmy'emu Walesowi, żeby wprowadził
    > pay-walle na Wikipedii?

    Pay walle jak pay walle ale powiedzmy male reklamy przy artykulach
    moglyby pozwolic zarobic pewnie kwoty spokojnie wystarczajace na
    utrzymanie calej fundacji a tak to sie organizuje zbiorki kasy, co jakis
    czas wyskakuja okna typu "pomoz nam, nie mamy pieniedzy a chcemy dalej
    dzialac". I nie musze tego robic, propozycja padala juz wielokrotnie.
    Ale nie chca reklam w imie niezaleznosci. Ale czy to jest bycie
    niezaleznym jezeli jest sie zdanym na laske darczyncow?

    Pozdrawiam,
    Marcin