  • Data: 2017-10-04 00:21:37
    Temat: Re: Optymalizacja struktur danych dla programów funkcyjnych
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie. Na przykład unixowe polecenia takie jak mkdir czy rm nie są czysto
    > funkcyjne, bo ich istotą jest wykonanie pewnego skutku ubocznego -- zmiana
    > pewnego stanu.

    Dokładnie to samo można powiedzieć o każdym programie, który cokolwiek produkuje na
    swoim wyjściu - bo operacje I/O (czyli również pisanie na stdout) to skutki uboczne.
    Nawet dokładnie tak się to nazywa w standardzie np. języka C.

    Czyli przeginając argument w drugą stronę, można powiedzieć, że wszystkie
    interesujące programy produkują jakieś skutki uboczne (w przeciwnym razie nie ma po
    co ich uruchamiać), więc zgodnie z Twoją definicją nie są "czysto funkcyjne". Czy
    znowu to pojęcie nie jest użyteczne.

    > bazuje na operacji niedeterministycznej,
    > ponieważ losuje pewien obiekt.

    "Losowanie" generatorem liczb pseudolosowych jest deterministyczne, tak jak każda
    inna sekwencja operacji arytmetycznych. A odwoływanie się do zewnętrznych źródeł
    szumu jest operacją wejścia, czyli znowu mówimy o deterministycznym programie, który
    przetwarza wejście na wyjście - i który dla takiego samego szumu da zawsze te same
    wyniki. Czyli który dla takiego samego wejścia da takie same wyjście. Sorry.

    > Zatem nie jest ze swojej istoty czysto
    > funkcyjny.

    I dalej nie wiemy, co to niby miałoby oznaczać.
    Podsumujmy co wiemy do tej pory:
    - wszystkie programy deterministycznie przetwarzają wejście na wyjście i produkują
    przy tej okazji skutki uboczne.

    > Określenie "czysto funkcyjny" jest bardzo praktyczne, ponieważ
    > wyznacza środki analizy potrzebne do tego, żeby analizować dany
    > system.

    Łomatko.

    > Systemy czysto funkcyjne można analizować w terminach
    > podstawień wartości wyrażeń za wyrażenia.

    Czyli wszystkie programy można tak analizować. Każdy program jest deterministyczną
    funkcją Input -> Output.
    Dlatego to pojęcie nie jest użyteczne.

    > Bo rzeczywiście, wiele kompilatorów działa tak, że wykonuje pewien
    > efekt uboczny, np. sprawia, że na dysku pojawiają się jakieś pliki
    > (i czasem też znikają). Ale to nie należy do jego istoty, tylko
    > jest szczegółem implementacyjnym

    W ten sposób można opisać każdy program - tzn. że owszem, robi efekty uboczne przy
    okazji operacji I/O (które są potrzebne, że przeczytać wejście i wyprodukować coś na
    wyjściu), ale one nie należą do jego istoty, tylko są szczegółem implementacyjnym,
    więc...

    Więc znowu albo każdy program jest "czysto cośtam", albo każdy nie jest.

    > A, to przepraszam :)

    Proszę. :-)