  • Data: 2017-10-03 20:01:47
    Temat: Re: Optymalizacja struktur danych dla programów funkcyjnych
    Od: g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 3 października 2017 18:56:43 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Biorąc pod uwagę deterministyczny sposób działania układów cyfrowych, każdy program
    wykonany na takich układach tak działa. W każdym języku.
    > Ale to oznacza też, że określenie "czysto funkcyjny" jest niepraktyczne, bo niczego
    nie rozstrzyga - bo skoro każdy program jest "czysto funkcyjny", to szkoda literek na
    określanie wszystkiego w ten sposób.

    Nie. Na przykład unixowe polecenia takie jak mkdir czy rm nie są czysto
    funkcyjne, bo ich istotą jest wykonanie pewnego skutku ubocznego -- zmiana
    pewnego stanu.

    Podobnie wspomniany przeze mnie system do algorytmów genetycznych
    (można sobie o nim poczytać w rozdziale drugim książki
    https://github.com/panicz/pamphlet/) -- bazuje na operacji niedeterministycznej,
    ponieważ losuje pewien obiekt. Zatem nie jest ze swojej istoty czysto
    funkcyjny.

    Określenie "czysto funkcyjny" jest bardzo praktyczne, ponieważ
    wyznacza środki analizy potrzebne do tego, żeby analizować dany
    system. Systemy czysto funkcyjne można analizować w terminach
    podstawień wartości wyrażeń za wyrażenia.

    > Te okoliczności to też wejście (bo niby skąd program ma wiedzieć o tych
    okolicznościach? informacja o otoczeniu musi jakoś wpłynąć do programu a to jest
    właśnie wejście). Podobnie jak interwały upływającego czasu - to też jest wejście.

    funkcyjny (cokolwiek to znaczy).

    > Bo określenie "czysto coś" ma zawsze wadę bycia niedookreślonym. I zwykle tak czy
    siak nie jest prawdą.

    Jest całkowicie dookreślone. W jakimś sensie, w każdym razie.
    Bo rzeczywiście, wiele kompilatorów działa tak, że wykonuje pewien
    efekt uboczny, np. sprawia, że na dysku pojawiają się jakieś pliki
    (i czasem też znikają). Ale to nie należy do jego istoty, tylko
    jest szczegółem implementacyjnym (w mojej pracy kompilatory nie robią
    takich obrzydliwych rzeczy).

    > Poza tym, obowiązuje zasada "nie wiem o co chodzi, ale chętnie się wypowiem".

    A, to przepraszam :)