    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Paradoks wentylatora
    Date: Fri, 9 Dec 2016 15:32:33 +0100

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    >Przepraszam jeśli pytanie jest głupie, ale nie daje mi to spokoju :)

    NTG, TG to bedzie generator asynchroniczny, ktory mnie nie daje
    spokoju :-)

> [...]
    >odkurzacz)
    >i zatkamy przepływ powietrza (nieważne czy przed wentylatorem czy za
    >nim),
    >to wentylator będzie kręcił się szybciej (nie wiem czy silnik pobiera
    >wtedy mniej prądu czy więcej). Z jednej strony ma to sens, bo nie ma
    >przepływu = mniejsza praca do wykonania, ale z drugiej jeśli
    >wentylator
    >wykonuje pracę, tłocząc to powietrze, to zwiększając mu opory (czyli
    >zmniejszając przepływ powietrza, tak żeby było mu trudniej) powinno
    >być mu ciężej, czyli powinien zwalniać...

    Wentylator ... byc moze przy braku przeplywu powietrze zacznie krazyc
    razem ze smiglem, a takie krazace maly opor stawia.

    W pompie odsrodkowej jest prosciej - przy braku przeplywu brak sily
    Coriolisa hamujacej lopatki.
    A taka pompa/turbinka jest np w odkurzaczach.

    Efekt poboczny - jak zatkasz na wlocie, to cisnienie spadnie - czyli
    gestosc powietrza spada, i opory ruchu w tym powietrzu tez spadaja.

    >Czemu tak się nie dzieje? Gdzie mam błąd w myśleniu? Może zwiększając
    >mu
    >opory do pewnego momentu będzie zwalniał, a później przyspieszał

    A to swoja droga - jesli tylko przyslonisz - spadnie przeplyw,
    wzrosnie cisnienie, a iloczyn obu to moc ... i bedzie jak z bateria -
    maksimum mocy jest wtedy, gdy rezystancja obciazenia jest rowna
    wewnetrznej, napiecie (cisnienie) spada do polowy, natezenie
    (przeplyw) tez spada do polowy ... pradu zwarcia.
    Ale baterii tak nikt nie uzywa, bo sie polowa energii marnuje.
    Za to ogniwa sloneczne tak sie uzywa, tylko one nieliniowe sa, to jest
    troche inaczej.
    Wentylator tez chyba nieliniowy.

    J.