  • 1. Data: 2016-12-08 13:37:21
    Temat: Paradoks wentylatora
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Przepraszam jeśli pytanie jest głupie, ale nie daje mi to spokoju :)

    Jeśli mamy wentylator, który tłoczy powietrze (np. suszarka lub odkurzacz)
    i zatkamy przepływ powietrza (nieważne czy przed wentylatorem czy za nim),
    to wentylator będzie kręcił się szybciej (nie wiem czy silnik pobiera
    wtedy mniej prądu czy więcej). Z jednej strony ma to sens, bo nie ma
    przepływu = mniejsza praca do wykonania, ale z drugiej jeśli wentylator
    wykonuje pracę, tłocząc to powietrze, to zwiększając mu opory (czyli
    zmniejszając przepływ powietrza, tak żeby było mu trudniej) powinno
    być mu ciężej, czyli powinien zwalniać...

    Czemu tak się nie dzieje? Gdzie mam błąd w myśleniu? Może zwiększając mu
    opory do pewnego momentu będzie zwalniał, a później przyspieszał - jak to
    jest?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-12-08 14:23:52
    Temat: Re: Paradoks wentylatora
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 8 grudnia 2016 21:37:22 UTC+9 użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    > opory do pewnego momentu będzie zwalniał, a później przyspieszał - jak to

    No to pomyśl skąd się w normalnej pracy bierze opór na osi silnika. Z interakcji
    między łopatkami turbiny (wiatraczka) i powietrza. Jak te łopatki nie mają czego
    pchać, to nic ich nie hamuje.

  • 3. Data: 2016-12-08 16:24:43
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2016-12-08 13:37, Adam Wysocki wrote:
    > Przepraszam jeśli pytanie jest głupie, ale nie daje mi to spokoju :)
    >
    > Jeśli mamy wentylator, który tłoczy powietrze (np. suszarka lub odkurzacz)
    > i zatkamy przepływ powietrza (nieważne czy przed wentylatorem czy za nim),

    no właśnie IMHO, zupełnie się inaczej zachowa jak zatkasz przed (jako
    dolot powietrza) i za nim (wylot).

  • 4. Data: 2016-12-08 16:55:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    AL <a...@s...tam.pl> wrote:

    > no właśnie IMHO, zupełnie się inaczej zachowa jak zatkasz przed (jako
    > dolot powietrza) i za nim (wylot).

    Hmm, wnioskuję z zatykania dolotu odkurzacza i wylotu nawilżacza
    powietrza. W obu przypadkach silnik przyspiesza.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 5. Data: 2016-12-08 18:32:37
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-08 o 16:55, Adam Wysocki pisze:

    > Hmm, wnioskuję z zatykania dolotu odkurzacza i wylotu nawilżacza
    > powietrza. W obu przypadkach silnik przyspiesza.

    Gdy nie ma przepływu, to łopatki wentylatora wirują razem z zamkniętym
    w środku powietrzem.
    Raz rozkręcone powietrze wiruje prawie bez strat, więc silnik
    z wirnikiem pracuje tylko na podtrzymanie ruchu wirującego.

    Gdy jest przepływ, to stale silnik z wirnikiem nadaje energię kinetyczną
    coraz to nowym porcjom powietrza.

    WM

  • 6. Data: 2016-12-08 19:52:54
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Hmm, wnioskuję z zatykania dolotu odkurzacza i wylotu nawilżacza
    > powietrza. W obu przypadkach silnik przyspiesza.

    Weź pod uwagę że obydwa urządzenia są totalnie nieszczelne.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2016-12-09 06:12:10
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 08.12.2016 o 13:37, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > wtedy mniej prądu czy więcej). Z jednej strony ma to sens, bo nie ma
    > przepływu = mniejsza praca do wykonania,
    To się zgadza
    ale z drugiej jeśli wentylator
    > wykonuje pracę, tłocząc to powietrze, to zwiększając mu opory (czyli
    > zmniejszając przepływ powietrza, tak żeby było mu trudniej) powinno
    > być mu ciężej, czyli powinien zwalniać...
    Zobacz wykres, on wszystko wyjaśni.
    http://oxywent.pl/img/cms/charakterystyka%20450.JPG
    Jacek

  • 8. Data: 2016-12-09 15:32:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    >Przepraszam jeśli pytanie jest głupie, ale nie daje mi to spokoju :)

    NTG, TG to bedzie generator asynchroniczny, ktory mnie nie daje
> [...]

    >zmniejszając przepływ powietrza, tak żeby było mu trudniej) powinno
    >być mu ciężej, czyli powinien zwalniać...

    Wentylator ... byc moze przy braku przeplywu powietrze zacznie krazyc
    razem ze smiglem, a takie krazace maly opor stawia.

    W pompie odsrodkowej jest prosciej - przy braku przeplywu brak sily
    Coriolisa hamujacej lopatki.
    A taka pompa/turbinka jest np w odkurzaczach.

    Efekt poboczny - jak zatkasz na wlocie, to cisnienie spadnie - czyli
    gestosc powietrza spada, i opory ruchu w tym powietrzu tez spadaja.

    >Czemu tak się nie dzieje? Gdzie mam błąd w myśleniu? Może zwiększając
    >mu
    >opory do pewnego momentu będzie zwalniał, a później przyspieszał

    A to swoja droga - jesli tylko przyslonisz - spadnie przeplyw,
    wzrosnie cisnienie, a iloczyn obu to moc ... i bedzie jak z bateria -
    maksimum mocy jest wtedy, gdy rezystancja obciazenia jest rowna
    wewnetrznej, napiecie (cisnienie) spada do polowy, natezenie
    (przeplyw) tez spada do polowy ... pradu zwarcia.
    Ale baterii tak nikt nie uzywa, bo sie polowa energii marnuje.
    Za to ogniwa sloneczne tak sie uzywa, tylko one nieliniowe sa, to jest
    troche inaczej.
    Wentylator tez chyba nieliniowy.

    J.

  • 9. Data: 2016-12-09 20:27:40