    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 22 Oct 2016 16:43:30 -0700 (PDT)
    <nuggu4$ql2$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    From: g...@g...com

    W dniu sobota, 22 października 2016 22:07:33 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

> [...]
    > na nic innego jak jej reimplementacja w kółko w każdym semestrze i
    > każdym programie. Strata czasu. Wychodzili obcykani w listach
    > dwukierunkowych niepelnosprawni programiści którzy nie mieli pojęcia o
    > inzynierii programowania i ze zdumieniem stwierdzali że sa do tego
    > bibliteki w rzeczywistym świecie na planecie Java.
    >
    > Może jak by Pascal nazwano "językiem do uczenia pętli for" to bym
    > jeszcze uwierzył że dla edukacji w przedszkolach. W rzeczywistości
    > pascal narobił więcej szkody w głowach studentów niż nauczanie

    Częściowo masz oczywiście rację -- dla pracującego programisty
    umiejętność korzystania z bibliotek jest nieodzowna;
    jednak tego łatwo się nauczyć. Ważniejsze jest wyrobienie intuicji
    dotyczących złożoności obliczeniowej. Tego się nie da łatwo
    przekazać w dokumentacji. A do wyrabiania tych intuicji Pascal
    nadaje się moim zdaniem całkiem dobrze.

    > Język, powiadasz, nalezy projektować bez żadnych biblitek użytecznych
    > czy standardowych?

    Nic takiego nie powiedziałem. Ogólnie rzadko kiedy stwierdzam,
    jak coś należy robić. (Chyba że jakieś banały)

    > Więc prawdopodobnie piszesz nastepne programy do wydruku faktur w
    > których cel jest jasno określony a specyfikacjia czysta i kompletna.

    Na ile jestem zorientowany w temacie, to prawdopodobnie nie piszę
    "następnych programów do wydruku faktur" (choć oczywiście pewności
    mieć nie mogę, bo Ty jako osoba obdarzona darem jasnowidzenia wiesz
    lepiej)

    > Takie dwa misie jak pisali wyszukiwarkę google to naprawde nie mieli
    > pojecia jaka bedzie przyszłość. A pisali. Kretyni.

    Otóż to. Robili to, co wydawało im się w danym momencie
    najsensowniejsze. I założę się, że stawiali sobie po drodze
    różne cele, które następnie realizowali.

    > A clang/gcc jest? I dlaczego nie padły w tym wyliczeniu? I co to za
    > wyliczenie?

    GCC jest dostępne na army i na atmele, natomiast w embedded używa
    się różnych architektur, nawet tak archaicznych, jak 8051.

    > Mało wiesz. W porgramowaniu gier to może przy pracy z engine 3D. Ludzie
    > odpowiedzialni za design gry używaja takich języków jakich dostarcza
    > engine (zapewne skryptowych).

    W takim razie w jakich jeszcze dziedzinach C++ dominuje?

    > , i nie
    >
    > No widzisz, bo nie masz pojęcia o nim za dużego i nie widzisz
    > zastosowań. Ci legacy programmers tez nie widzą. Ale biologia działa i
    > wystarczy poczekać.

    Mam prośbę. Jeżeli uważasz, że C++ ma jakieś cechy, które miałyby
    się okazać przydatne w embedded, to byłoby więcej warte, gdybyś
    napisał, jakie to cechy, zamiast odnosić się do mojej rzekomej
    niewiedzy w tym temacie. Tak się składa, że choć w C++ nie programuję
    już od dość dawna, swego czasu poznałem ten język dość dogłębnie
    (z książki Stroustrupa), i nadal pobieżnie śledzę jego rozwój.
    I uważam, że w kontekście embedded C++ to dużo narzutów i mało
    korzyści (a często nawet "korzyści ujemne", związane z dużo większym
    poziomem komplikacji języka)