    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Plan Morawieckiego
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <naidab$np8$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <naijvh$ulm$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <naino9$95p$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <nal2ur$drq$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@g...com>
    <56cf2d62$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    Date: Fri, 26 Feb 2016 00:03:22 +0100

    Dnia Thu, 25 Feb 2016 09:25:03 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Chcę procesor zintegrowany z pamięcią i grafiką.

    No to musiales dlugo czekac, a chyba nawet sie nie doczekales - w
    miedzyczasie wymagania rosly, grafika coraz lepsza, pamieci coraz
    wiecej :-)

    > Nie musi.

    Z drugiej strony - nawet jak jest kolka kosci, to nie musza byc
    stronnicowane. To osobny termin komputerowy.

    > W Amidze mogłes mieć 2 megabajty chip RAMu,
    > a wyświetlany obraz mógł zaczynać się od dowolnego adresu.

    Czyli pamiec byla jedna, a dema i tak zajebiste :-)
    Wiec to nie problem ... choc prawde mowiac to bylo waskie gardlo.

    > Większość gier była w 4-kolorowym trybie, 160x200.

    Na Atari ? Tam sporo bylo w tekstowym trybie. Ten tekstowy tryb mial
    dowolnie ustawiany generator znakow, smooth scrolling, kolory - mozna
    bylo nie zauwazyc ze tekstowy. Zreszta tam mozna bylo mieszac tryby -
    kazda linia obrazu mogla byc w innym trybie (prawde mowiac malo
    uzyteczne).

    W tym trybie 4-kolorowym widac bylo jednak, ze piksele duze.

    > To był rezultat małej wydajności procesora.

    Nie - kiepskich trybow graficznych i doskonalych tekstowych :-)

    > Łatwiej przesunąć cztery bajty niż 16x16 pikseli, a jeśli jeszcze to
    > był element który powtrarzał się w wielu miejscach, to korzyśc
    > zwielokrotniona. Praktycznie wszystkie gry na C16 tak mialy, ale
    > tam akurat pamięci na full grafikę po prostu nie było.

    No gdzie, przeciez nie zaprojektowali sterownika przekraczajacego
    mozliwisci systemu :-)

    > Grafika. Piksele.

    Nic z tego. Adresowalny w tym tybie tylko kawalek IRAM. Przydatne jak
    ktos potrzebuje do 128 bitow pamieci.

    > Przypominam że tam był interpreter Basica.

    Byl tez na inne procesory, wiec co to ma dowodzic ?

    > Czemu DIV mniej użyteczny od MUL?

    Bo dzielil jedna 8 bitowa liczbe przez druga, w sposob calkowity
    oczywiscie. Co chcesz dzielic, 500ml na 3 ? Nie da sie za duza liczba,
    cwiartke da sie podzielic :-)
    Liczbe z zakresu 0-100 na cyfry dziesietne - do tego sie nadaje.
    Ale niech liczba bedzie 0-999 czy 9999 - i wylicz z tego 3/4 cyfry
    dziesietne.

    > 6502 też bezpośrednio w pamięci nie odejmie.

    8086 tez bezposrednio nie odejmie, ale napisz program ktory to zrobi,
    to zrozumiesz.

    > Jednobajtowe skoki warunkowe w 6502 rozwalały interpreter Basica.
    > Jak program miał działać szybko, nie wolno było używać IF.

    A co maja skoki do interpretera i IF ?
    Jesli w Basicu uzyjesz instrukcji GOTO nnn, to interpreter musi
    odszukac linie nr nnn w programie. W tym celu program (maszynowy)
    interpretera musi przeszukac pamiec programu Basic i odszukac wlasciwa
    linie. Co oczywiscie trwa (mozna lepiej zorganizowac), ale fragment
    programu interpretera, ktory przeszukuje tekst, moze miec ponizej 128
    bajtow. A nawet jesli wymaga dluzszych zakresow skokow, to to wydluza
    program (przeszukujacy) raptem o kilka cykli.

    > Z jednej strony integrowano gerowanie grafiki z innymi funkcjami w
    > jednym scalaku (VIC, TED, ULA). Z drugiej strony integrowano
    > procesor z innymi funkcjami (uC). Nie uważasz że całkiem logiczne
    > by było gdyby Sinclair do swojego ULA włożył także i procesor?

    ULA byla prosciutkim ukladem, a procesor skomplikowanym.
    Wiec to raczej zadanie dla Intela - dolozyc ULA do procesora.
    Czy dla Ziloga.

    Zadanie naturalne ... ale jakos przyszlo dlugo poczekac na integracje.

    > Wcale nie patrzę na to z perspertywy dzisiejszych SOCów, tylko z
    > tego co miało miejsce w 80' latach. Nie wiem, może Sinclair o tym
    > myślał, ale nie miał czasu/ludzi/kasy żeby zaprojektować własny
    > proc,

    IMO to ...

    > a kupować licencję od Ziloga wychodziło jeszcze drożej. Tylko

    I wcale niekoniecznie bylo to takie proste zadanie po zakupie
    licencji.

    > fantazjuję. Mogło być tak że ZX80 zaprojektowali z tego co mieli w
    > szufladzie,

    Tak to jakos wygladalo :-)

    > a ZX Spectrum już musiał iść tą sama drogą, bo
    > kompletnego dziwoląga niekompatybilnego z ZX80/81 nikt by nie
    > kupił.

    Przeciez byl kompletnie niekompatybilny. Problemu kompatybilnosci nie
    bylo - byl problem jak wyprodukowac komputer za znosna dla
    przecietnego czlowieka cene.

    J.