-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neost
rada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: Plan Morawieckiego
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <56c44150$0$643$65785112@news.neostrada.pl>
<d...@g...com>
<56cb29ef$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
<9...@g...com>
<56cb5bd3$0$651$65785112@news.neostrada.pl>
<a...@g...com>
<56cc47d7$0$22828$65785112@news.neostrada.pl>
<4...@g...com>
<56cc7c3c$0$643$65785112@news.neostrada.pl>
<c...@g...com>
<naidab$np8$1@node2.news.atman.pl>
<0...@g...com>
<naijvh$ulm$1@node2.news.atman.pl>
<7...@g...com>
<naino9$95p$1@node1.news.atman.pl>
<5...@g...com>
<nal2ur$drq$1@node2.news.atman.pl>
<1...@g...com>
<56cf2d62$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
<1...@g...com>
Date: Fri, 26 Feb 2016 00:03:22 +0100
Message-ID: <ecf0xcd7zjqq.1egfjy91s3f1$.dlg@40tude.net>
Lines: 142
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
X-Trace: 1456441382 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 663 82.143.187.50:50615
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:35874
[ ukryj nagłówki ]Dnia Thu, 25 Feb 2016 09:25:03 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
> W dniu czwartek, 25 lutego 2016 17:35:47 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
>> Co Ty chcesz - kosci z wyswietlaczem LCD ?
> Chcę procesor zintegrowany z pamięcią i grafiką.
No to musiales dlugo czekac, a chyba nawet sie nie doczekales - w
miedzyczasie wymagania rosly, grafika coraz lepsza, pamieci coraz
wiecej :-)
>> Stronnicowanie niekonieczne oznacza zysk - bo kosc moze byc nadal
>> jedna :-)
> Nie musi.
Z drugiej strony - nawet jak jest kolka kosci, to nie musza byc
stronnicowane. To osobny termin komputerowy.
>> Hm, IMO to i na C64 i na malych atari byla ciekawa, a Amiga i ST chyba
>> nie mialy dwoch osobnych pamieci ...
> W Amidze mogłes mieć 2 megabajty chip RAMu,
> a wyświetlany obraz mógł zaczynać się od dowolnego adresu.
Czyli pamiec byla jedna, a dema i tak zajebiste :-)
Wiec to nie problem ... choc prawde mowiac to bylo waskie gardlo.
>> No nie calkiem - takie Atarii 800XL mialo albo 1-bit bez koloru (a
>> raczej ze wszystkimi, tylko niekontrolowanymi), albo 2 bity - ale juz
>> w gorszej rozdzielczosci, a te 160 to w zasadzie za malo.
> Większość gier była w 4-kolorowym trybie, 160x200.
Na Atari ? Tam sporo bylo w tekstowym trybie. Ten tekstowy tryb mial
dowolnie ustawiany generator znakow, smooth scrolling, kolory - mozna
bylo nie zauwazyc ze tekstowy. Zreszta tam mozna bylo mieszac tryby -
kazda linia obrazu mogla byc w innym trybie (prawde mowiac malo
uzyteczne).
W tym trybie 4-kolorowym widac bylo jednak, ze piksele duze.
>> No w rezultacie na Atari sporo gier bylo w trybie tekstowym.
>> Tzn organizacyjnie, bo wygladaly jak najbardziej graficznie.
> To był rezultat małej wydajności procesora.
Nie - kiepskich trybow graficznych i doskonalych tekstowych :-)
> Łatwiej przesunąć cztery bajty niż 16x16 pikseli, a jeśli jeszcze to
> był element który powtrarzał się w wielu miejscach, to korzyśc
> zwielokrotniona. Praktycznie wszystkie gry na C16 tak mialy, ale
> tam akurat pamięci na full grafikę po prostu nie było.
No gdzie, przeciez nie zaprojektowali sterownika przekraczajacego
mozliwisci systemu :-)
>>>Operacje na pojedynczych bitach,
>> Malo uzyteczne ... chyba ze dla kontrolerow wlasnie, potrzebuje
>> czlowiek np alarm zrobic i 30 czujek nadzorowac :-)
> Grafika. Piksele.
Nic z tego. Adresowalny w tym tybie tylko kawalek IRAM. Przydatne jak
ktos potrzebuje do 128 bitow pamieci.
>>>dużo lepsza arytmetyka,
>> A gdzie tam. Mial co prawda lekko uzyteczny rozkaz MUL, mniej
>> uzyteczny rozkaz DIV, ktorych konkurencja nie miala,
> Przypominam że tam był interpreter Basica.
Byl tez na inne procesory, wiec co to ma dowodzic ?
> Czemu DIV mniej użyteczny od MUL?
Bo dzielil jedna 8 bitowa liczbe przez druga, w sposob calkowity
oczywiscie. Co chcesz dzielic, 500ml na 3 ? Nie da sie za duza liczba,
cwiartke da sie podzielic :-)
Liczbe z zakresu 0-100 na cyfry dziesietne - do tego sie nadaje.
Ale niech liczba bedzie 0-999 czy 9999 - i wylicz z tego 3/4 cyfry
dziesietne.
>> ale odejmij na tym np dwie 16-bitowe liczby umieszczone w XRAM ...
> 6502 też bezpośrednio w pamięci nie odejmie.
8086 tez bezposrednio nie odejmie, ale napisz program ktory to zrobi,
to zrozumiesz.
>>>nie pamiętam co tam jeszcze, ale do domowego ośmiobitowca który miał
>>>interpretować Basic, nadawałby się lepiej.
>> IMO znacznie gorzej.
> Jednobajtowe skoki warunkowe w 6502 rozwalały interpreter Basica.
> Jak program miał działać szybko, nie wolno było używać IF.
A co maja skoki do interpretera i IF ?
Jesli w Basicu uzyjesz instrukcji GOTO nnn, to interpreter musi
odszukac linie nr nnn w programie. W tym celu program (maszynowy)
interpretera musi przeszukac pamiec programu Basic i odszukac wlasciwa
linie. Co oczywiscie trwa (mozna lepiej zorganizowac), ale fragment
programu interpretera, ktory przeszukuje tekst, moze miec ponizej 128
bajtow. A nawet jesli wymaga dluzszych zakresow skokow, to to wydluza
program (przeszukujacy) raptem o kilka cykli.
>>>[...] myślę że skoro Sinclair powkładal do ULA dużo różnych rzeczy to
>>>Intel mógł spokojnie włożyć grafikę do 8051.
>> Moze by i mogl, ale czasy byly takie, ze sie nie wkladalo.
>>
>>>Ale nie włożył, i tu się z Tobą zgadzam że mógłby się trochę bardziej
>>>wysilić i osiągnąć znacznie więcej.
>> Ale po co sie mial wysilac, skoro mial juz gwarantowana przyszlosc
>> dzieki rodzinie x86 :-)
> Z jednej strony integrowano gerowanie grafiki z innymi funkcjami w
> jednym scalaku (VIC, TED, ULA). Z drugiej strony integrowano
> procesor z innymi funkcjami (uC). Nie uważasz że całkiem logiczne
> by było gdyby Sinclair do swojego ULA włożył także i procesor?
ULA byla prosciutkim ukladem, a procesor skomplikowanym.
Wiec to raczej zadanie dla Intela - dolozyc ULA do procesora.
Czy dla Ziloga.
Zadanie naturalne ... ale jakos przyszlo dlugo poczekac na integracje.
> Wcale nie patrzę na to z perspertywy dzisiejszych SOCów, tylko z
> tego co miało miejsce w 80' latach. Nie wiem, może Sinclair o tym
> myślał, ale nie miał czasu/ludzi/kasy żeby zaprojektować własny
> proc,
IMO to ...
> a kupować licencję od Ziloga wychodziło jeszcze drożej. Tylko
I wcale niekoniecznie bylo to takie proste zadanie po zakupie
licencji.
> fantazjuję. Mogło być tak że ZX80 zaprojektowali z tego co mieli w
> szufladzie,
Tak to jakos wygladalo :-)
> a ZX Spectrum już musiał iść tą sama drogą, bo
> kompletnego dziwoląga niekompatybilnego z ZX80/81 nikt by nie
> kupił.
Przeciez byl kompletnie niekompatybilny. Problemu kompatybilnosci nie
bylo - byl problem jak wyprodukowac komputer za znosna dla
przecietnego czlowieka cene.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.02.16 01:00 J.F.
- 26.02.16 09:25 Konrad Anikiel
- 26.02.16 10:16 J.F.
- 26.02.16 13:12 Konrad Anikiel
- 26.02.16 13:52 J.F.
- 26.02.16 14:34 Konrad Anikiel
- 26.02.16 15:45 J.F.
- 26.02.16 16:12 PeJot
- 26.02.16 16:03 Konrad Anikiel
- 26.02.16 16:38 Konrad Anikiel
- 26.02.16 17:37 J.F.
- 26.02.16 17:40 J.F.
- 26.02.16 20:07 PeJot
- 26.02.16 20:10 PeJot
- 28.02.16 12:35 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Skuteczność cięcia a liczba noży robota
- napoje gazowane
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
Najnowsze wątki
- 2024-05-26 O co chodzi?
- 2024-05-26 PJ autobus-tramwaj
- 2024-05-26 Renault Trafic i lampka z czerwonym STOP
- 2024-05-26 cena pięciocyfrowa
- 2024-05-26 Re: Jak dobra KE "okrada" złą Rosję "dla Ukrainy"
- 2024-05-25 supercap
- 2024-05-25 Sulzbach => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Re: znów ten wrocław