  • 61. Data: 2009-07-07 20:44:05
    Temat: Re: Pocedura całkowania
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...pl>

    Mateusz Ludwin <n...@s...org> napisał(a):

> [...]
    com...

    > Ja się nie interesuję wykształceniem, tylko zakładam że jeśli ktoś pisze że
    > całka to pole pod wykresem to najwyraźniej nie ma o tym pojęcia bo zwyczajnie
    > nie studiował analizy matematycznej. A jako taki NIE POWINIEN DORADZAĆ w tym
    > temacie.

    Nigdy nie twierdziłem że się nie mylę, albo że posiadam pełną wiedzę
    matematyczno-informatyczną. Wystarczy napisać że to co napisałem jest
    nieprawdą. Co do moich studiów... cóż szkoda papieru na to.

    Pozdrawiam i dziękuję za linka do wykładów

  • 62. Data: 2009-07-08 04:21:52
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 7 Lip, 18:53, "slawek" <s...@h...pl> wrote:
    > Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    8g2000yqj.googlegroups.com...

    > Weź oblicz jakąś całkę spline'ami i zwykłym wzorkiem np. Simpsona. Założenie
    > takie, że węzłów łącznie ma być 10 tysięcy. Porównaj wyniki.
    >
    > Jak widzisz, to co twierdzę jest łatwo falsyfikowalne.
    Nie jest. Nie podałeś jasnych kryteriów. Używanie splajnów
    argumentujesz
    tym, że dają wiarygodne wyniki. Mówię oczywiście o Twoim
    przypadku a nie o jakiejś całce.

    > Chcesz udowodnić że nie mam racji?
    Nie, ja tylko chcę, żeby obok Twoich błędnych sformułowań
    (parę było w tym wątku) pojawiły się informacje właściwe.
    To nie jest nic osobistego.

    > exp(-0.001*x), całka z tego od 0 do 1000). No, nuże, skoro pan W.J. taki
    > kozak - to co dla niego!

    Dla mnie to nic. Chętnie Wam/Tobie pomogę. Zgłoś proszę zapytanie
    do biura mojej firmy. Dostaniesz najlepszego człowieka, który wykona
    wszelkie interesujące Cię analizy.

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 63. Data: 2009-07-08 09:45:14
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Wit Jakuczun" <w...@g...com> napisał w wiadomości grup
    1g2000yqb.googlegroups.com...

    > Nie jest. Nie podałeś jasnych kryteriów. Używanie splajnów
    > argumentujesz
    > tym, że dają wiarygodne wyniki. Mówię oczywiście o Twoim
    > przypadku a nie o jakiejś całce.

    Dobrze, ponieważ jesteś uparty - policz sobie
    http://planetmath.org/encyclopedia/SineIntegral.html
    , masz rozwinięcie w
    szereg, więc jest z czym porównywać.

    Weź trapeziki i 3/8, porównaj z całkowaniem spline'ami. Sam jestem ciekawy -
    robiłem różne testy, ale z tą funkcją nie. Nota bene, pod całką siedzi
    oscylacja pomnożona przez zanikającą amplitudę. Inżyniersko sensowne.

    Uwaga, ale istotna: licz z podwójną precyzją i za każdym razem dla 10000
    równooddalonych węzłów - im więcej cyfr znaczących tym lepiej - ja używam 80
    bitowych liczb rzeczywistych, choć zastanawiam się nad czymś lepszym (320?)

    > Dla mnie to nic. Chętnie Wam/Tobie pomogę. Zgłoś proszę zapytanie
    > do biura mojej firmy. Dostaniesz najlepszego człowieka, który wykona
    > wszelkie interesujące Cię analizy.

    Wiesz, jeżeli ten człowiek nie jest dużo mądrzejszy niż ty, to chyba nie
    warto? Nie wiem czemu, ale odnoszę takie wrażenie, irracjonalne, że polski
    I-net to piaskownica - liczy się tylko ile można dokuczyć innemu
    człowiekowi, jak bardzo długi ma się szpadelek itp. Co dość ciekawe - gdy
    pojawia się konkretny problem - i to taki, że jego rozwiązanie (w domyśle -
    rozwiązanie będące z natury rzeczy Public Domain) mogłoby być przydatne
    jeżeli nie dla wszystkich, to w każdym razie dla wielu osób - wtedy
    dyskutanci zaczynają odmładzać się wszczynając spory godne gimnazjalistów -
    bo w ten sposób ukrywają iż problem nawet jeżeli ich nie przerasta, to po
    prostu wymagałby myślenia, pracy, jakiegoś zaangażowania - aby choćby nieco
    merytorycznie podejść do niego. A.L. to człowiek dość obyty, niestety to
    człowiek "nei" - zero szans na rozumną dyskusję, bo w pewnym momencie
    wyraźnie zawiesza się na "kim ja to nie jestem" i od tego momentu już tylko
    przykro czytać. Ty upierasz się aby forsować rozwiązania jakie znasz, bo nie
    potrafisz zrozumieć, że mogą być lepsze - a nawet być może jeszcze lepsze
    niż te lepsze (i tych właśnie szukam).

    Jak weźmie sie podręcznik Jankowskich "Przegląd metod...", to uderza iż w
    znacznej objętości zawarte są mało warte informacje. Porównując ten
    podręcznik choćby z dziełkiem Nasha "Compact numerical..." widać ogromną
    przepaść pomiędzy polskim informatykiem - a tym, co potrafią zrobić na tzw.
    Świecie. To samo niestety widać i z grupą PCP - niby ludzie umiejący
    programować... co tu pisać - poziom jest jaki widać.

    Wydaje się, że część ludzi na analfabetyzm wtórny - wszak zaczynając wątek
    wprost napisałem, iż chodzi o lepsze podejście niż funkcje sklejane, przy
    tym wykluczone są kwadratury Gausa-Cotesa, Simpsona, Boole'a i podobne XIX
    wieczne rozwiązania, także całkowanie według Romberga nie wchodzi w grę. Co
    otrzymuję w odpowiedzi? Że metoda Simpsona jest najlepsza...

    Wiesz co ja robię z radami ludzi którzy zatrzymali się na wzorze Simpsona?
    Ja po prostu - być może błędnie - szufladkuję je jako mało warte i
    prawdopodobnie udzielane przez ludzi znających analizę numeryczną albo po
    łebkach, albo też tylko teoretycznie - a być może i jedno i drugie.

    slawek

  • 64. Data: 2009-07-08 17:17:28
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

    > Problem jest w zasadzie już częściowo rozwiązany, ale każde ulepszenie
    > byłoby pożądane. Oszczędzałoby czas, dawało dokładniejsze wyniki, a może
    > byłoby zwyczajnie prostsze? W każdym razie w literaturze niewiele znalazłem,
    > podobnie Google itp. Więc problem być może jest ciekawy.
    >
    > Mamy tablicę y[i], gdzie i=1,2,3,...,n z zadanymi wartościami. Ile wynosi
    > całka z f(t) od x[1] do x[n], jeżeli x[m] = (m - 1) h, y[m] = f(x[m]) dla m
    > = 1,2,3,...,n ?

    Możesz te dane maksymalnie gęsto próbkować, zapisać w pliku tekstowym,
    skompresować i udostępnić gdzieś w necie, np. na przeklej.pl? Ale
    naprawdę maksymalnie, żebym mógł dużo danych odrzucać i sprawdzać
    jak spada dokładność procedury. Jeśli znajdę chwilę czasu to się
    pobawię.

  • 65. Data: 2009-07-08 20:05:14
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 8 Lip, 11:45, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    [Analiza psychospołeczna polskich grup usenetowych by "sławek"]

    Cytując za Franzem Marurerem, "Nie chce mi się z Tobą gadać..."

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 66. Data: 2009-07-08 20:34:24
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...pl>

    Mateusz Ludwin <n...@s...org> napisał(a):

    > Jakbyś śmieszny miśku WIEDZIAŁ na czym polega całkowanie względem miary, to od
    > razu magicznie wyjaśniłoby ci się że MOŻNA całkować funkcję typu
    >
    > x|1|2|3|4
    > ------------
    > y|4|3|4|3
    >
    > Rozumiesz już po co pytamy o studia i o całkę Lebesgue'a?

    Nie, właśnie z takich listów nic nie rozumiem. Brzmią jedynie jakbyś chciał
    mi dosrać, że jestem groszy z tego powodu że czegoś nie wiem. W niczym
    mi nie pomagają, ani do niczego nie są mi potrzebne.

  • 67. Data: 2009-07-08 22:20:03
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:h32kb8$e37$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > naprawdę maksymalnie, żebym mógł dużo danych odrzucać i sprawdzać
    > jak spada dokładność procedury. Jeśli znajdę chwilę czasu to się

    Jak chcesz się bawić - to ok. Ale funkcje sklejane jakoś sobie radzą -
    pytałem się, bo może jest coś jeszcze lepszego, o czym nie wiem. Po prostu
    ciekawi mnie, jaką najlepszą procedurę "całkowania realnie zbieranych
    danych" można wymyśleć w 2009 roku. Stara biblioteka CERNLIB oferowała
    dopasowywanie kawałkami parabol - gorsze to było niż funkcje sklejane. Czy
    można zrobić coś lepszego do takiego całkowania niż całkowanie przez funkcje
    sklejane? Na przykład za pomocą FFT? To chyba samo w sobie ciekawe pytanie.

    Co do danych: weź sobie jako funkcję podcałkową sin(x)/x na przykład; albo
    dowolną funkcję, której oscylacje zanikają. Dla sin(x)/x całka oznaczona
    rozwija się w szereg, więc łatwo porównywać. Na każdy okres przypada więcej
    niż 1000 "sampli".

    slawek

  • 68. Data: 2009-07-09 09:33:28
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

    > Jak chcesz się bawić - to ok.

    Pobawiłem się na czterech funkcjach. Aproksymuję wielomianem 2-go stopnia i
    trapezami. Nie mam pewności czy w aproksymacji wielomianem nie mam błędu.
    Na pierwszy rzut oka stosunek dokładności do czasu wygląda niemal tak
    samo dla wielomianu i trapezów. Ale zapewne aproksymację wielomianem
    da się wydajniej zakodować. Kod (pod winde) umieszczam poniżej. Da się
    go łatwo rozbudować na inne funkcje i inne sposoby całkowania.

    > Na przykład za pomocą FFT? To chyba samo w sobie ciekawe pytanie.
    Czemu nie?

    Pozdrawiam

    typedef double tf; // type float

    #define d_prec_min (1<<2)
    #define d_prec_max (1<<19)
    #define d_cnt_test (500)

    // Pomiar czasu
    class Times
    {
    private:
    __int64 v_start;
    public:
    void start(void)
    {
    FILETIME tmp1,tmp2,tmp3,tmp4;
    GetThreadTimes( GetCurrentThread() , &tmp1 , &tmp2 , &tmp3 , &tmp4 );
    v_start = *((__int64*)&tmp4);
    }
    int end(int cnt_test)
    {
    FILETIME tmp1,tmp2,tmp3,tmp4;
    __int64 v_end;
    GetThreadTimes( GetCurrentThread() , &tmp1 , &tmp2 , &tmp3 , &tmp4 );
    v_end = *((__int64*)&tmp4);
    return (int)((v_end-v_start)/10/cnt_test);
    }
    };

    // Baza dla testowanych funkcji
    class BaseFunc
    {
    friend class BaseTest;
    virtual tf exactValue(void) const = 0; // dokładna wartość
    virtual tf start(void) const = 0; // początek zakresu
    virtual tf end(void) const = 0; // koniec zakresu
    virtual tf func(const tf x) const = 0; // funkcja
    };

    // sin(x)/x
    class Si : public BaseFunc
    {
    public:
    virtual tf exactValue(void) const { return
    ((tf)1.608194499263757628296323926138231688753059204
    3316413876215625399831498); }
    virtual tf start(void) const { return ((tf)0.01); }
    virtual tf end(void) const { return ((tf)15); }
    virtual tf func(const tf x) const { return ((tf)(sin(x)/x)); }
    };

    // cos(x)/x
    class Ci : public BaseFunc
    {
    public:
    virtual tf exactValue(void) const { return
    ((tf)4.074258198656752511848286445453690152144932604
    98723926233961338683); }
    virtual tf start(void) const { return ((tf)0.01); }
    virtual tf end(void) const { return ((tf)15); }
    virtual tf func(const tf x) const { return ((tf)(cos(x)/x)); }
    };

    // sin(x)/x^2
    class Sii : public BaseFunc
    {
    public:
    virtual tf exactValue(void) const { return
    ((tf)5.026408327223266870735360867169039335334048495
    8641615625132381406263886425955984186496153422221141
    36);
    }
    virtual tf start(void) const { return ((tf)0.01); }
    virtual tf end(void) const { return ((tf)25); }
    virtual tf func(const tf x) const { return ((tf)(sin(x)/x/x)); }
    };

    // 3xxx-2xx+5x+4
    class Xxx : public BaseFunc
    {
    public:
    virtual tf exactValue(void) const { return
    ((tf)7123.333333333333333333333333333333333333333333
    3333333333333); }
    virtual tf start(void) const { return ((tf)0.0); }
    virtual tf end(void) const { return ((tf)10); }
    virtual tf func(const tf x) const { return ((tf)(3*x*x*x-2*x*x+5*x+4)); }
    };

    // Baza dla testów
    class BaseTest
    {
    private:
    BaseFunc *bf; // testowana funkcja
    tf *vals; // wartości
    int cnt_test; // ilość testów (pomiarów czasu)
    int prec_min; // minimalna dokładność
    int prec_max; // maksymalna dokładność
    tf step; // stały krok pomiaru
    private:
    void makeValue(const int prec)
    {
    vals = (tf*)realloc(vals,sizeof(tf)*prec);
    step = (bf->end() - bf->start()) / (prec-1);
    tf x = bf->start() - step;
    for(int i=0 ; i<prec ; i++ )
    vals[i] = bf->func( x += step );
    }
    protected:
    virtual tf integral( const tf *vals , const tf step , int cnt ) = 0; // całka
    public:
    BaseTest(BaseFunc *bf,int prec_min=d_prec_min,int prec_max=d_prec_max,int
    cnt_test=d_cnt_test):bf(bf),prec_min(max(prec_min,2)
    ),prec_max(prec_max),cnt_test(cnt_test),vals(NULL){}
    virtual ~BaseTest() { free(vals); }
    void go(void)
    {
    int prec = prec_min/2;
    do
    {
    Times t;
    tf comps;
    prec *= 2;
    makeValue( prec );
    t.start();
    for(int i=0 ; i<cnt_test ; i++ )
    comps = integral( vals , step , prec );
    printf("%10d %6d
    %13.10lf\n",(int)prec,(int)t.end(cnt_test),(double)f
    abs(comps-bf->exactValue()));
    }
    while( prec < prec_max );
    }
    };

    class Trapezy : public BaseTest
    {
    protected:
    virtual tf integral(const tf *vals , const tf step , int cnt)
    {
    tf sum = 0;
    cnt--;
    for(int i=1;i<cnt;i++)
    sum += vals[i];
    sum += (vals[0] + vals[cnt]) / 2;
    return sum * step;
    }
    public:
    Trapezy(BaseFunc *bf,int prec_min=d_prec_min,int prec_max=d_prec_max,int
    cnt_test=d_cnt_test):BaseTest(bf,prec_min,prec_max,c
    nt_test){}

    };

    class Polyn_2 : public BaseTest
    {
    private:
    void abc( const tf y1, const tf y2, const tf y3, tf *a, tf *b, tf *c )
    {
    *c = y1;
    *b = (-4*y2+4*y1+y3-y1) / (-2);
    *a = (y2 - y1 - *b ) ;
    }
    protected:
    virtual tf integral(const tf *vals , const tf step , int cnt)
    {
    tf a,b,c;
    tf sum = 0;
    for(int i=0;i<cnt-2;i++)
    {
    abc(vals[i],vals[i+1],vals[i+2],&a,&b,&c);
    sum += a/3 + b/2 + c;
    /*
    if( fabs(a*0*0 + b*0 + c - vals[i] ) > 0.000000001 )
    abort();
    if( fabs(a + b + c - vals[i+1]) > 0.000000001 )
    abort();
    if( fabs( a*2*2 + b*2 + c - vals[i+2]) > 0.000000001 )
    abort();
    */
    }
    abc(vals[cnt-3],vals[cnt-2],vals[cnt-1],&a,&b,&c);
    sum += a*2*2*2 / 3 + b*2*2 / 2 + c*2 - a/3 - b/2 - c ;

    return sum * step;
    }
    public:
    Polyn_2(BaseFunc *bf,int prec_min=d_prec_min,int prec_max=d_prec_max,int
    cnt_test=d_cnt_test):BaseTest(bf,prec_min,prec_max,c
    nt_test){}

    };

    int main(int argc, char* argv[])
    {
    Si si;
    Trapezy t1(&si);
    t1.go();
    Polyn_2 p1(&si);
    p1.go();

    Ci ci;
    Trapezy t2(&ci);
    t2.go();
    Polyn_2 p2(&ci);
    p2.go();

    Sii sii;
    Trapezy t3(&sii);
    t3.go();
    Polyn_2 p3(&sii);
    p3.go();

    Xxx xxx;
    Trapezy t4(&xxx);
    t4.go();
    Polyn_2 p4(&xxx);
    p4.go();

    return 0;
    }

  • 69. Data: 2009-07-10 18:23:21
    Od: Krzysiek <"dthrone[wytnij_to_i_nawiasy]"@interia.pl>

    W dniu 2009-07-07 16:22, slawek pisze:

    > Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...

    > Panie "nei" A.L. - gratuluję nieznajomości elektroniki. Od kiedy w
    > odtwarzaczach MP3 na słuchawki podawane są impulsy szpilkowe?! ROTFL

    > Czy pana CD (nota bene, nie CD ale odtwarzać CD, CD-player) potrafi
    > odtworzyć sygnał 1 MHz z płyty? Nie potrafi. Bo właśnie twierdzenie na które
    > się pan powołujesz, a którego zwyczajnie nie rozumiesz pan, to określa. Nie
    > da się określić tego, co jest między samplami. Nawet jeżeli tam byłby strzał
    > z fazerów.

    No ale nie przeginajmy. Wspomniane twierdzenie mówi, że sygnał
    oryginalny w pewnych warunkach DA się jednoznacznie odtworzyć z próbek.
    Jeśli sygnał ma ograniczone widmo i próbkujemy odpowiednio często, to
    jaki problem?

    --
    Pozdrawiam,
    Krzysiek