  • 111. Data: 2014-07-28 20:09:33
    Temat: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Od: l...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > Tak swoja droga to ciekawe gdzie cos takiego mozna odkryc - w
    >
    > laboratorium z oscyloskopem w reku, czy przy komputerze i pspice :-)
    >

    > J.

    Bylo opisane w ktoryms numerze radioelektronika, lata 1980-1988, dokładnie nie
    pamietam.

  • 112. Data: 2014-07-28 20:18:06
    Od: l...@g...com

    użytkownik Marek napisał:

    > Może się mylę, ale proponowanie takich schematów dla początkujących
    >
    > może być szkodliwe dydaktycznie (kolega po tym schemacie się poddał,
    >
    > gdy się dowiedział, że jednak bazę tranzystora w większości
    >
    > przypadków się "używa", co pewnie zburzyło mu jego mylne wyobrażenie
    >
    > o prostocie tranzystora).

    A uzycie tranzystora jako elementu grzejnego? Ktos tu napisal, ze elektronika to
    sztuka kombinowania.

    Za chiny bym nie wpadl, ze mozna tak zabezpieczyc wejscie pomiarowe:
    http://www.iv.pl/images/38153288427507956486.jpg
    A chinczyk wpadl.

  • 113. Data: 2014-07-28 20:47:54
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-07-28 20:18, l...@g...com pisze:

    > http://www.iv.pl/images/38153288427507956486.jpg
    > A chinczyk wpadl.

    to nie chińczyk, tylko znana od dawna właściwość złącza B-E tranzystora,
    że ma napięcie przebicia na poziomie 5-8V.
    Bob Pease pisał kiedyś, że dodatkowo mają bardzo dobre właściwości
    przełączające (są bardzo szybkie i dają małe przerzuty) oraz bardzo
    niskie upływności.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 114. Data: 2014-07-28 21:03:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 28 Jul 2014 20:47:54 +0200, Michał Baszyński napisał(a):
> [...]
    > Bob Pease pisał kiedyś, że dodatkowo mają bardzo dobre właściwości
    > przełączające (są bardzo szybkie i dają małe przerzuty) oraz bardzo

    Ale lepsze od zenerki ?
    Bo ja bym raczej uzyl dwoch zenerek.

    J.

  • 115. Data: 2014-07-28 21:24:55
    Od: l...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > Ale lepsze od zenerki ?
    >
    > Bo ja bym raczej uzyl dwoch zenerek.
    >

    > J.

    A ja transila:)

  • 116. Data: 2014-07-29 08:10:30
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 2014-07-28 21:03, J.F. pisze:

    > Ale lepsze od zenerki ?

    Raczej nie, bo żaden producent nie gwarantuje powtarzalności napięcia
    przebicia. W nocie katalogowej 2n2222 jest podana tylko wartość
    minimalna i nie wiadomo, czy przy następnej dostawie zamiast 6V nie
    będzie 9V.

    > Bo ja bym raczej uzyl dwoch zenerek.

    A ja bym użył podwójnej diody krzemowej BAV99 (nie shottky'ego), bo
    zenerki na małe napięcia "przeciekają" a i szumów też chyba
    najmniejszych nie mają.

  • 117. Data: 2014-07-29 09:23:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A ja bym użył podwójnej diody krzemowej BAV99 (nie shottky'ego), bo
    > zenerki na małe napięcia "przeciekają" a i szumów też chyba najmniejszych
    > nie mają.

    Do BAV99 dołóż jeszcze przetwornicę 5 na 10V aby uzyskać mniej więcej to, co
    było na schemacie.
    P.G.

  • 118. Data: 2014-07-29 09:32:51
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 2014-07-29 09:23, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Do BAV99 dołóż jeszcze przetwornicę 5 na 10V aby uzyskać mniej więcej
    > to, co było na schemacie.

    Jeżeli sygnał miał być przycinany dla napięć > 10V to masz rację. Choć
    jak patrzę na wejście TL061, to on już i tak ma zabezpieczone wejście. A
    po lewej stronie widać chyba tylko kawałek złącza.