  • Data: 2011-05-01 12:31:05
    Temat: Re: Pojęcia [Starzenie metalu]
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    AMX <r...@b...cy> napisał(a):

    > Z tym się całkowicie zgadzam.

    > [..]
    > >

    > Wróćmy do podstawowych definicji.
    > IMVHO to jest tak:
    >
    > *Sprężystość* - ciało po zdjęciu obciążenia wraca do pierwotnej,
    > nieodkształconej postaci.
    >
    > *Liniowa sprężystość* - odpowiedź jest liniowa, czyli
    > odkształcenie jest proporcjonalne do naprężenia (i odwrotnie).
    >
    > *Plastyczność* - po spełnieniu warunku plastyczności (HMH czy
    > innego) następuje proces płynięcia plastycznego, którego skutkiem
    > są trwałe odkształcenia. Płynięcie plastyczne jest niezależne od
> [...]

    No w sumie chyba to samo napisałem, tylko że z "głowy", a nie z wikipedii (nie
    jest to złośliwością, tylko usprawiedliwiam swoje niekompletne definicje) :)

    Natomiast chciałbym się dowiedzieć jak to w końcu jest w przepisach ASME, lub
    PN-EN 13445. Co w końcu brane jest pod uwagę. Bo nie wydaje mi się, żeby przy
    obliczeniach wartości dopuszczalnych (projektowych) naprężeń uwzględniano
    takie zjawiska jak pełzanie czy relaksację. Inna sprawa to algorytm obliczeń,
    bo jeśli materiał "pełza" (w wyniku np. przekroczenia Re, przy dużych temp.)
    to jest on "nieliniowy" (nie wnikam już w sam model obliczeniowy, bo jak
    wiadomo jest ich kilka) i wtedy podstawowe wzory z teorii błonowej na
    naprężenia w powłoce walcowej nie mają już raczej racji bytu (jeszcze bardziej
    zauważalne w stanach giętnych).

    Zaznaczę, że nigdy nie liczyłem nic dla stanu plastycznego. Nie znam
    algorytmów w ASME ani PN-EN dla takich stanów obciążenia. Ale liczę dla stanu
    sprężystego (w zakresie prawa Hooka) i wiem, że nie ma tam ani słowa na temat
    pełzania, czy innych zjawisk związanych z nieliniowym charakterem materiału.