  • 1. Data: 2011-04-22 07:57:27
    Temat: Starzenie metalu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Czy takie zjawisko ma miejsce ?
    Pomijam oczywiscie rdze, ale czy jakies inne zjawiska powoduja ze
    nieobciazona konstrukcja sprzed wielu lat ma gorsze wlasciwosci niz
    nowa ?
    Taka np stuletnia armata z zasobu mobilizacyjnego - mozna tym
    strzelac rownie dobrze jak w I wojnie, czy lepiej nie probowac ?

    Niby stosuje sie lezakowanie i sezonowanie, to czasem nawet jest
    lepsza, ale najwyrazniej takze jakies przemiany zachodza w
    perspektywie dni, miesiecy ... to moze i lat ?

    Czyste metale sa chyba trwale, no ale w inzynierii uzywa sie stopy
    ..

    J.

  • 2. Data: 2011-04-22 11:51:55
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-22 09:57, J.F. pisze:

> [...]
    > Taka np stuletnia armata z zasobu mobilizacyjnego - mozna tym strzelac
    > rownie dobrze jak w I wojnie, czy lepiej nie probowac ?

    A do niej jest jeszcze amunicja ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2011-04-22 13:21:51
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

> [...]
    > miesiecy ... to moze i lat ?
    >
    > Czyste metale sa chyba trwale, no ale w inzynierii uzywa sie stopy ..

    A Ty wiesz ,że za posiadanie broni palnej [bez papiórów]można siedzieć ? A
    za armatę to hoho...przecie to budynek partyjny możesz na przykład ostrzelać
    ;}

    Mnie się starzenie metalu kojarzy z wieloletnim "leżakowanie" w celu
    odpuszczenia naprężeń.Wiadomo, że każda stal będzie miała nie do końca
    jednolitą strukturę i z tego też powodu niejednolite naprężenia. Gdybyśmy
    wykonali z takiej "młodej" stali bardzo dokładny detal, to po latach on nam
    pogubi wymiary [naprężnia ustąpią i nastąpi zmiana].

    A czy to wpłynęło na armatę ? Nie sądzę.Nie jestem specem od armat, ale
    wydaje mi się, że główne zagrożenie dla niej to woda która mogła zamarzając
    rozsadzić to i owo.Ewentualnie rdza która mogła pogorszyć parametry
    chropowatości, oraz zmienić wymiar.

    A na marginesie: Z jakiego metalu ta Twoja armata?

    Psot

  • 4. Data: 2011-04-22 13:22:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w

    > A do niej jest jeszcze amunicja ?

    Skoro w zapasie byla armata to pewnie i amunicja byla w sasiednim
    magazynie :-)
    No ale powiedzmy ze amunicje zrobimy od nowa, bo "proch" sie chyba
    jednak starzeje dobitniej i szybciej.

    Aczkolwiek ten wypadek na amerykanskim pancerniku to chyba tez byl
    z 50-letnim "prochem".

    J.

  • 5. Data: 2011-04-22 17:22:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 15:21:51 +0200, Psot wrote:
    >A Ty wiesz ,że za posiadanie broni palnej [bez papiórów]można siedzieć ? A
    >za armatę to hoho...przecie to budynek partyjny możesz na przykład ostrzelać
    >;}

    Przeciez teoretycznie pytam .. no, nie, praktycznie - ktos sie dziwil
    jaki stary sprzet maja niektorzy Arabowie.
    W sumie moze tez dotyczyc legalnej fuzji po dziadku czy np starej
    butli nurkowej, liny, albo lewarka w samochodzie - zabytku.

    >A czy to wpłynęło na armatę ? Nie sądzę.Nie jestem specem od armat, ale
    >wydaje mi się, że główne zagrożenie dla niej to woda która mogła zamarzając
    >rozsadzić to i owo.Ewentualnie rdza która mogła pogorszyć parametry

    Nie, o sam metal mi chodzi.

    >A na marginesie: Z jakiego metalu ta Twoja armata?

    akladam ze ze stali .. ale w sumie mozemu spytac takze o braz i
    mosiadz, dural, a takze czyste metale - miedz, aluminium - moze i w
    nich jednak jakies przemiany zachodza ?

    J.

  • 6. Data: 2011-04-22 18:43:06
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-22 15:21, Psot pisze:

    > A Ty wiesz ,że za posiadanie broni palnej [bez papiórów]można siedzieć ?

    To zależy czy model tej armaty wprowadzono do służby przed czy po 1850r. :)

  • 7. Data: 2011-04-22 18:45:18
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-22 19:22, J.F. pisze:

    > akladam ze ze stali .. ale w sumie mozemu spytac takze o braz i
    > mosiadz, dural, a takze czyste metale - miedz, aluminium - moze i w
    > nich jednak jakies przemiany zachodza ?

    Dawno, dawno temu gdzieś czytałem, a może oglądałem, o pewnym facecie
    który w latach '70 rozkręcił ciekawy biznes. Opracował i wdrożył
    technologię wydobywania metali, które poszły na dno razem z alianckimi
    statkami, zatopionymi przez hitlerowców na Atlantyku. Chodziło o miedź i
    nikiel przewożone w ładowniach, reszta była mało opłacalna. Co ciekawe,
    prawowitym właścicielem wraków i ich ładunku był i jest rząd Wielkiej
    Brytanii, który pozwolił na plądrowanie wraków za 1/10 urobku. Metale,
    co poleżały w wodzie 30 lat z hakiem, miały sporą wartość handlową.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2011-04-22 18:51:17
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-22 15:22, J.F. pisze:

    > Skoro w zapasie byla armata to pewnie i amunicja byla w sasiednim
    > magazynie :-)

    Niekoniecznie - OIMW USAmany do tego pancernika nigdy nie miały za dużo
    amunicji, ale za to miały ślicznie zakonserwowaną linię technologiczną
    do jej produkcji. Może i o starzenie amunicji chodziło.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2011-04-22 19:26:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 20:45:18 +0200, PeJot wrote:
> [...]
    >Brytanii, który pozwolił na plądrowanie wraków za 1/10 urobku. Metale,
    >co poleżały w wodzie 30 lat z hakiem, miały sporą wartość handlową.

    Ale ja nie mam watpliwosci ze po przetopieniu metal bedzie jak nowy.
    Pytanie dotyczylo bez przetopienia.

    J.

  • 10. Data: 2011-04-22 19:43:56
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-22 21:26, J.F. pisze:

    > Ale ja nie mam watpliwosci ze po przetopieniu metal bedzie jak nowy.
    > Pytanie dotyczylo bez przetopienia.

    Trzeba zrobić próbne strzelanie. Spiesz się, Wielkanoc już blisko :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem