    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Połączenie kołnierzowe wg VVD
    Date: Thu, 14 Apr 2011 01:47:28 -0700 (PDT)

    On Apr 14, 9:36 am, " lukaszpk85" <l...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Witam. W nowej ods onie programu VVD w obliczeniach ko nierzy widnieje opcja
    > zmniejszenia si y obci aj cej ko nierz "W" dla stanu monta u, je eli jest
    > kontrolowane dokr cenie rub (kluczem dynamometrycznym przy ustalonych
    > warunkach tarcia ba ruby o powierzchni kryzy ko nierza). Ale czy gdzie
    > jest to zapisane w normie PN-EN 13445-3? Czy kto mo e zwr ci na to uwag ? Ja
    > nie mog si doszuka bezpo rednio zapisu, e mo na zmniejszy si
    > obci aj c ko nierz...

    Zawziąłeś się na te kołnierze :-)
    Nie znam 13445 więc nie pomogę, ale jak już tak się w to wgryzłeś, mam
    jedno pytanie. Otóż B16.5 i B16.47 nie mają konkretnej wysokości
    szyjki. Jest tylko jej szerokość przy kryzie (konkretna) i zbieżność
    która ma się mieścić między 45deg i 1:3. Zrobiłem sobie z nudów
    wszystkie obliczenia takiego kołnierza w Mathcadzie jako funkcja
    wysokości szyjki, na koniec zrobiłem wykresy naprężeń w funkcji tej
    zmiennej w całym jej zakresie. Okazuje się że kołnierz na jednym końcu
    może być ok, a na drugim nie, a wszystko jest okrutnie nieliniowe.
    Widziałeś kiedyś jakiś program który to bierze pod uwagę? Albo
    przepisy które zwracają uwagę konstruktora na to?
    Konrad