  • 1. Data: 2013-06-27 10:40:49
    Temat: Pomiar predkosci
    Od: "Krwawy Misio" <f...@i...pl>

    Witam
    jestem laikiem w elektronice. dlatego szukam pomocy u fachowców
    potrzebuję gadzet za pomocą którego mogłbym mierzyc predkosc pojazdu na
    dystansie 30 metrów i na dystansie 1 metr. ewentualnie czas przejazdu z
    dokładnoscią do 1/1000 sekundy.
    ma moze ktos pomysł jak to zrobic by nie było to za drogie? moze jakies
    czujniki foto podpiete do laptopa?
    pozdro
    tomek

  • 2. Data: 2013-06-27 11:43:28
    Temat: Re: Pomiar predkosci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Jun 2013 10:40:49 +0200, Krwawy Misio napisał(a):
> [...]
    > dokładnoscią do 1/1000 sekundy.
    > ma moze ktos pomysł jak to zrobic by nie było to za drogie? moze jakies

    A do czego ma to sluzyc ?

    czujniki foto - owszem. Ale w jakich warunkach ma to pracowac ?
    deszcz, bloto, snieg, mgla.

    Do laptopa ... nie wprost, komputery juz tak dobrze nie mierza czasu
    jak dawniej :-)

    samochod, moze miec 10m/s, moze miec 50. 1ms przy wiekszej zapewni
    mierna dokladnosc, przy mniejszej - wymaga dokladnosci wlaczenia
    czujnika rzedu 10cm ... osiagalne.

    J.

  • 3. Data: 2013-06-27 12:14:28
    Od: "Krwawy Misio" <f...@i...pl>

    et...

> [...]

    samochod, moze miec 10m/s, moze miec 50. 1ms przy wiekszej zapewni
    mierna dokladnosc, przy mniejszej - wymaga dokladnosci wlaczenia

    praca na dworze. chodzi o pomiar z dokładnoscią do 1 km/h
    jeden kolo ode mnie z pracy cos gadał ze to mozna zrobic na fotodiodzie i
    odblasku z drugiej strony (jedna bramka), i na jakims mikroprocesorze juz
    z pamięcią, itp ale wogóle nie znam sie na tym. a najlepsze ze na drugi
    dzien wyleciał z pracy i nie dokonczył roboty:)
    T.

  • 4. Data: 2013-06-27 13:13:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Krwawy Misio" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z pamięcią, itp ale wogóle nie znam sie na tym. a najlepsze ze na drugi
    > dzien wyleciał z pracy i nie dokonczył roboty:)

    Pomiar czasu to jeden z najprostszych pomiarów w elektronice.
    Bez żadnego wysiłku można uzyskać dokładność samego pomiaru na poziomie
    100ppm czyli 0,01%.
    Oznacza to oczekiwaną przez Ciebie dokładność 1ms przy pomiarze odcinka
    czasu do 10s.
    Z pewnym wysiłkiem można uzyskać 10ppm (0,001%) czyli dokładność 1ms przy
    pomiarze odcinka czasu do 100s.
    Dla każdego procesora/mikrokontrolera taki pomiar to żaden problem, ale dla
    komputera to problem bo system operacyjny przeszkadza.
    Bramkę da się zrobić z diody nadawczej podczerwieni i fotodiody (na
    przeciwko siebie lub po jednej stronie i odblask z drugiej).
    Jeśli obie bramki byłyby identyczne i wprowadzały takie samo opóźnienie w
    odczycie momentu przecięcia bramki przez pojazd to to ich opóźnienie by się
    kompensowało nie wprowadzając dodatkowego błędu do pomiaru.
    P.G.

  • 5. Data: 2013-06-27 13:34:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-06-27 13:13, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > w odczycie momentu przecięcia bramki przez pojazd to to ich opóźnienie
    > by się kompensowało nie wprowadzając dodatkowego błędu do pomiaru.

    Ale jakby ktoś chciał użyć gotowych odbiorników podczerwieni od
    telewizorów, to musi pamiętać, że nie lubią one stałej obecności nośnej
    (36kHz) i po paru sekundach wyłączają wyjście.

  • 6. Data: 2013-06-27 18:04:37
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale jakby ktoś chciał użyć gotowych odbiorników podczerwieni od
    > telewizorów, to musi pamiętać, że nie lubią one stałej obecności nośnej
    > (36kHz) i po paru sekundach wyłączają wyjście.

    Używam pilota jako myszki w telewizorze i jakoś nie zauważyłem żeby tak się
    działo.
    Standardowy czujnik też nie wyłącza się po 5 sekundach (tyle sprawdzałem)
    Chyba że chodzi o ciągłą falę nośną - bez modulacji.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2013-06-27 18:23:02
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 27.06.2013 18:04, Desoft pisze:

> [...]
    > Standardowy czujnik też nie wyłącza się po 5 sekundach (tyle sprawdzałem)
    > Chyba że chodzi o ciągłą falę nośną - bez modulacji.

    Zgadza się, bez modulacji.

  • 8. Data: 2013-06-28 07:30:29
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zgadza się, bez modulacji.

    Ale nawet gdyby nie, to i tak ten odbiornik się nie nadaje.
    36kHz to okres 27ms czyli, impuls 14ms i przerwa 14ms.
    Błąd pomiaru już z tego wynosi 14ms.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2013-06-28 08:09:11
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-06-28 07:30, Desoft pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale nawet gdyby nie, to i tak ten odbiornik się nie nadaje.
    > 36kHz to okres 27ms czyli, impuls 14ms i przerwa 14ms.
    > Błąd pomiaru już z tego wynosi 14ms.

    Pomyliłeś się tylko o trzy rzędy wielkości, ale spoko :-)

  • 10. Data: 2013-06-28 10:04:23
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 27.06.2013 10:40, Krwawy Misio pisze:
> [...]
    > dokładnoscią do 1/1000 sekundy.
    > ma moze ktos pomysł jak to zrobic by nie było to za drogie? moze jakies
    ja mam układ który powiadamia o wejściu, dzięki przerwaniu "wiązki
    laserowej"
    Laser za 5zł świeci w lustro, odbija się i wraca do czujnika. w Twoim
    przypadku musisz mieć dwa takie laserki, dokładnie tak samo ustawione.
    Dzięki laserkom będziesz widział co i jak świeci, kiedy auto je
    przecina. im większą odległość ustawisz pomiędzy laserami - tym
    dokładność będzie większa. jak masz komputer do poświęcenia w roli
    radaru, poproś aby ktoś Ci napsał program, a wejście podłącz do myszki.
    czyli komputer będzie mierzył różice pomiędzy wciśnięciami klawiszy myszki.
    Inny pomysł. To co Ty chcesz zrobić mógłby realizować najprostrzy
    licznik rowerowy. sęk w tym, że - i tu prośba do elektroników-
    przecięcie wiązki laserowej, musiałoby dawać impuls, ale jeden i bardzo
    krótki. Druga sprawa to fakt, że mój licznik wskazuje prędkość dopiero
    po trzecim impulsie....

    ToMasz