  • 1. Data: 2009-12-10 02:45:42
    Temat: Powstawanie obrazu rzeczywistego w soczewce skupiającej
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Prośba o opisanie powstawania obrazu rzeczywistego w soczewce skupiającej

    Czy ktoś z Fizyków może opisać, jak powstaje obraz rzeczywisty w soczewce
    skupiającej?
    Jak wygląda to w soczewce sferycznej (płasko-sferycznej czy sferyczno-sferycznej) a
    jak
    w niesferycznych, i jak niesferyczne muszą być soczewki, aby miały ogniska punktowe?

    Czy (idąc dalej) tym tropem ktoś może wyjaśnić, jak pracuje obiektyw aparatu
    fotograficznego i dlaczego matryca raczej powinna być płaska? :)

    -=-

    Proszę, aby watek rozwijał się na obu grupach.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2009-12-10 04:51:39
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10 Gru, 05:00, bartekltg <b...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > Staramy sie to skompensowac roznym ksztaltem soczewek,
    > wieksza ich iloscia i z roznych materiałow (rozna zaleznosc
    > wspolczynnika zalamania od dlugosci fali!) potezna dziedzina
    > z tego wychodzi. Wystepuje pewna korelacja
    > miedzy cena obiektywu a jego jakoscia:)
    >
    > Być moze inny ksztalt matrycy by w tym pomogl, ale:
    > -niewiele (albo nic).
    > -taka matryca jest w ogole wykonalna?
    >     Jesli tak, to kosztuje co najmniej dwa zera wiecej
    > -raczej nie byla by to sfera
    > -byla by dopasowana tylko do jednego obiektywu,
    >   dla inego byla by niewiele lepsza/gorsza od plaskiej.

    A, widze skad 'sferycznosc'.
    -----
    Soczewka ma okreslona ogniskowa, obraz ostry powstaje w punkcie
    ogniskowej.
    Aby ostrosc byla na plaszczyznie to soczewka powinna miec w kazdym
    kierunku
    inna oniskowa, im dalej od osi tym dluzsza.
    Czy tak wlasnie dziala idealna soczewka?
    -----

    Mamy idealna soczewke i obraz padajacy z nieskonczonosci.
    Promienie padajace prostopadle do plaszczyzny soczewki
    przecinaja sie w ognisku.
    rownolegle promienie padajace pod pewnym katem przecinaja
    sie na płaszczyznie ogniskowej, w tym wypadku plaszczyzna ta
    przechodzi przez ognisko soczewki.

    Ogniskowa definiujemy jako odleglosc soczewki od tej plszczyzny.

    Stwierdzenie, ze soczewka ma rozne ogniskowe pod roznymi
    katami wydaje sie pewnym naduzyciem:) Soczewka i soczewka
    przekrzywiona nie sa obeiklami tego samego typu, w szczegolnosci
    ta druga nie zachowuje sie jak soczewka o innej ogniskowej,
    ale jako obiekt o przekreconej plaszczyznie ogniskowej.

    Pewnych zwiazkow mozna dopatrzec sie z tym:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Regu%C5%82a_Scheimpflug

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 3. Data: 2009-12-10 07:47:45
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Stwierdzenie, ze soczewka ma rozne ogniskowe pod roznymi
    > katami wydaje sie pewnym naduzyciem:)

    Dla pocieszenie powiem Ci, że to nie jedyny problem soczewki ;-). Ona ma na
    dodatek różne ogniskowe dla różnych barw światła :-))).

  • 4. Data: 2009-12-13 18:08:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <d...@N...gazeta.pl> hg28fn$4gc$...@i...gazeta.pl

    > To pytania na które znajdziesz odpowiedzi w książce "Wstęp do Optyki"
    > J.R.Meyer-Ardent

    [..]

    Szkoda, że nie rozwinął się na obu.

    --

  • 5. Data: 2009-12-13 23:28:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    d...@N...gazeta.pl hg3con$gpd$...@i...gazeta.pl

    > Przeczytaj będziesz wiedział więcej, będzie o czym rozmawiać.

    Mnie nie jest to potrzebne -- nie ja mówię o tym, że soczewka
    sferyczna ma ognisko a obraz płaski rzutuje na sferę. :)

    --