    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Prawdziwie losowe liczby
    Date: Thu, 22 Sep 2016 23:03:02 +0200

    On 22.09.2016 22:35, Borneq wrote:
    > Chodzi mi o sposób generowania przez zdarzenia związane z klawiaturą i
    > myszką. W Linuxie jest zbiornik losowości, ale po pierwsze chcę użyć w
    > Windows a po drugie generować na bieżąco.

    Biblioteka standardowa, nagłowek <random>,
    klasa random_device.

    http://en.cppreference.com/w/cpp/numeric/random/rand
    om_device

    Sprawdź, czy w Twojej implementacji działa metoda entropy();
    Powinna informować, czy dostałeś "prawdziwie losowe" dane,
    ale z implementacją różnie bywa.

    > Jest zdarzenie, odczytujemy najmłodsze bity licznika instrukcji rdtsc.
    > Pojawia się pierwszy problem - w Windows i Linuxie nie ma bezpośredniej
    > możliwości odczytu z przerwania sprzętowego w trybie użytkownika. Trzeba
    > odczytać rdtsc po jakimś czasie z obsługi biblioteki graficznej. W C++
    > może to być np. OpenCV. Teraz najmłodsze bity będą zupełnie losowe, jest
    > to problem matematyczny - do którego bitu jest losowo? A może losowość
    > zmniejsza się stopniowo - co to znaczy? Na pewno bity zmieniające się co
    > godzinę nie są losowe, bo przez jedną godzinę będą same zera a za
> [...]

    Jeśli odczytujesz w równych odstępach, w nawet najmłodszy bit nie
    będzie losowy!

    Losowość musi przyjść albo od użytkownika, albo ze sprzętowego
    generatora.

    > Myślę że do bębnienia w klawiaturę wystarczy
    > granica niemierzalna przez człowieka 1/30 s. Choć z drugiej strony
    > przerwania myszki mogą być częstsze (?) i wtedy kolejne zdarzania będą
    > miały te same a nie losowe bity rzędu 1/30 s.
    > Zegar ma 3 GHz, 1 30 s to 100 mln, czyli dało by radę 26 bitów z jednego
    > klepnięcia z klawiaturę, lub może przyjąć 24 bity czyli 3 bajty z
    > jednego zderzania np. tez mousemove myszki.

    Użyj gotowca.
    Random device pod linuxem gada /dev/urandom, /dev/random
    lub sprzętowym https://en.wikipedia.org/wiki/RdRand

    http://en.cppreference.com/w/cpp/numeric/random/rand
    om_device/random_device

    VS też obiecuje "non-deterministic and cryptographically secure"
    https://msdn.microsoft.com/library/bb982250.aspx

    > Inna sprawa. Zapowiadane były procesory ze sprzętową generacją liczb
    > losowych które mogły by generować ich wielką ilość. Jak się sprawy mają.

    Dwa linki do tyłu.

    Podsumowując, użyj gotowca. Podałem namiary na c++, ale jeśli
    nie piszesz w COBOLU, będziesz miał do tego dostęp.

    A i dobrze się zastanów, czy aby na pewno potrzebujesz "prawdziwych"
    liczb losowych. Poza kryptografią nie są takie konieczne.

    pzdr
    bartekltg