    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Problemy z Galaxy Fold
    Date: Thu, 25 Apr 2019 00:21:16 +0200

    "Filip454" q9q5t9$4b4$...@d...me

    > Swoją teorię bazuję na wieloletnim (ponad 10 lat) korzystaniu
    > z urządzeń z Androidem i kilkuletnim korzystaniu z urządzeń z iOS.

    0. Przed 10 laty Android niekoniecznie trimował.
    1. Przed 10 laty były inne flashki. (teraz już są QLC)

    > jaką ilością RAMu i rdzeniami, po prostu wezmą się za optymalizację
    > samego systemu, który nie spowalnia urządzeń po jakimś czasie
    > korzystania z nich. Nie mam ochoty zmieniać co rok telefonu.

    Od dłuższego czasu usiłuje wyjaśnić Ci, że Android
    od dawna trimuje. Nawet link do Wiki podałem.

    Widzę też, że nie rozumiesz problemu zwalniania
    flashek -- przed wielu laty trimowanie nie było potrzebne.

    > Nie potrzebujesz iOS, żeby porównać jego prędkości działania z Androidem?
    > Przecież to stwierdzenie jest kompletnie bez sensu.

    IMO twoje wywody są bezsensem. Nie porównujemy szybkości iOSa
    z Androidem (jest to niemożliwe) lecz szybkość tego samego
    urządzenia z szybkością tego samego urządzenia. Do tego
    porównania potrzebujemy czasu i tego urządzenia.

    Nie interesuje nas wynik odejmowania:

    wynik=szybkość(iOS)-szybkość(Android)

    lecz interesuje nas wynik odejmowania:

    wynik=szybkość(urządzenia_AN_2015)-szybkość(urządzen
    ia_AN_2019)

    Nie spieramy się o to, który system jest szybszy.

    > Napisałeś coś podobnego do tego: "nie potrzebuję próbować kakao,
    > żeby ocenić jaki ma smak z porównaniu z samym mlekiem" ^^

    potrzebuję próbować kakao dziś i przed rokiem,
    by ocenić pogorszenie smaku kakao wynikające
    ze starzenia się kakao

    smak mleka nas tutaj nie interesuje

    > Myślę, że Twoje zakrzywianie rzeczywistości bierze się stąd, że
    > po prostu jak urządzenie zaczynało stopniowo zwalniać to kupowałeś
    > nowe,

    Z Ace zrezygnowałem, gdyż:

    - była tam tylko jedna SIMka
    - miał mało flashki
    - miał mało RAMki
    - akumulator starczał na przejechanie
    6 km po mieście z włączonym Osmandem
    (tyle dzieliło mnie od dentysty -- gdy
    do niego dojechałem, akumulator padł
    tak, że nie mogłem włączyć Acego;
    pamiętam to, bo właśnie ów dentysta
    namówił mnie na kupno czegoś z Androidem)

    - Monster potłukł się; spadł na wełniany
    dywan z wysokości ~pół metra

    - Overmax rozpadł się :)

    Gdy Asus zwalnia, wywalam apki lub zabraniam im uruchamiania się.
    (ostatni raz tego dokonałem, gdy w Lidlu aktywowałem apkę, by
    zapłacić mniej za zakupy)

    Asus zwolnił też, gdy stosownie sformatowałem mikroSD
    i przerzuciłem tam niektóre apki. Nie tyle Asus zwolnił,
    co te (przerzucone) apki. Karta rzecz jasna badziewna,
    wówczas najtańsza. Szybkość nadal jest zadawalająca,
    ale celuję w kartę A2, V30, U3, 32/64 GB.

    > więc problemu praktycznie nie zauważałeś lub był on widzialny
    > w znikomym stopniu, jeśli bierzemy pod uwagę cały okres korzystania.

    Apki są coraz większe i bardziej skomplikowane. Czasami
    mieszają urzędnicy swymi RODOwitymi ustawami.

    > Podam swój przykład z Androidem.

    Nie przyjmujesz do wiadomości faktów:

    - nie od początku flashki potrzebowały trimowania
    - Android od dawna trimuje

    > Z Xperią Neo V nic się nigdy nie działo, system GB 2.3
    > (czyli staroć). Telefon funkcjonował niemal tak samo
    > szybko po roku użytkowania.

    > Xperia S z ICS - telefon zauważalnie zwolnił po roku użytkowania.

    > Zatem czyżby problem w zarządzaniu pamięcią przez
    > Androida pojawił się gdzieś około lodowej kanapki?

    Pojawił się w okienku -- po tym, gdy flashki wymagały
    trimowania i przed tym, gdy Android trimował.

    Do dziś nie każda flashka wymaga trimowania.
    Trimowanie w Androidzie nie pojawiło się nagle w ostatecznej formie.

    > Jak to jest, że starszy model telefonu, ze starszym systemem
    > (i też Androidem) nie zwalniał w ogóle po roku użytkowania?

    Nie wiem. ;) Przyczyn może być wiele:

    - flashki nie były męczone pisaniem
    - flashki nie wymagały trimowania
    - Android mógł trimować

    > Natomiast HTC Desire również zwalniał zauważalnie po
    > roku na tym samym systemie (2.3 GB).

    > To jest to o czym właśnie mówię - niektórzy producenci TRIM
    > włączają, a niektórzy nie. W iOS nie masz tego problemu bo
    > są inne mechanizmy i zależne są one od scentralizowanego
    > developera.

    Trimowanie w Androidzie pojawiło się przed wielu laty, ale
    wczesne Androidy niekoniecznie trimowały i wczesne flashki
    niekoniecznie potrzebowały trimowania z uwagi na swą budowę.

    Trimowanie nie jest wynalazkiem nadzwyczajnym.

    > Zresztą, często nawet jak włączysz trimowanie to już pamięć
    > jest po roku, czy kilku latach tak dojechana, że i tak
    > Android jest wciąż powolny.

    Nie jest to winą Androida, lecz natury flashek. Z czasem zacierają
    się początkowe progi, przez co pisanie sprawia trudności. Gdybyś
    rozumiał istotę zagadnienia, nie pisałbyś tych głupot. :)

    Są różne flashki -- przeróżne: lepsze, gorsze; lepiej zarządzane
    i gorzej; lepszego sortu ;) i gorszego; QLC, TLC, MLC, SLC; szybsze
    i wolniejsze; z lepszymi kontrolerami i gorszymi; z lepszym softem
    i gorszym, starsze i nowsze...

    Zapisywanie flashek osłabia je, czasami nawet zabija zupełnie niektóre
    komórki, gdyż zacierają się różnice pomiędzy różnymi stanami, gdyż
    flashki operują na niskich napięciach. (można nawet powiedzieć, że
    zapis staje się niewyraźny)

    Po każdym zapisie trzeba ów zapis zweryfikować i być może powtórzyć,
    gdy powstanie błąd zapisu... Zapis nie może być dowolnie krótki itd...

    > Fragmentacja to jest jedna z wielu rzeczy, które sprawiają, że
    > Android nigdy nie będzie lepszym wydajnościowo systemem niż iOS.
    > Chyba, że będziesz wpychał do urządzeń coraz więcej gigabajtów
    > pamięci, RAMu, rdzeni itp.

    Co ma owa fragmentacja do rzeczy?
    Nie tylko nowe wersje Androida są większe
    (nawet któraś jest oszczędnościowa) lecz
    także same apki są coraz większe i operują
    na coraz większych bazach danych -- programiści
    są coraz bardziej rozrzutni, gdyż sprzęt tanieje.

    Coraz niżej cenieni są oszczędni a coraz wyżej przebojowi.

    32WXP zadawalał się 3 GiB RAMek, lecz do podobnych zadań
    12 GiB RAMek 64W10 to mało...

    Początkowo programy Androidowe były cwanie pisane -- były
    krótkie i szybkie. Coraz tańsze podzespoły sprawiają, że
    programy są coraz mniej cwane.

    > 0. Kolejne czepianie się słówek.
    > 1. Jeśli iOS jest bardziej zawalany aktualizacjami i danymi
    > i dalej nie zamula, to tylko dobrze świadczy o zarządzaniu
    > pamięcią przez system.

    Lub o lepszych kościach.

    > Zwyczajne czepianie się słówek. Skipnę bo szkoda mi czasu.

    > W którym miejscu piszę o trimowaniu jak o wynalazku z innej planety?

    Niemal stale tak to przedstawiasz. Sugerujesz, że iOS trimuje,
    zaś Android nie trimuje. Ja zaś twierdzę, że trimowanie jest
    banalnie proste, i że Android od wielu wersji też trimuje
    bez łaski. Dodaję też (bo nie każdy to pojmuje) że nie od
    początku istnienia flashek trimowanie było potrzebne
    i powszechne.

    > Być może dla systemu Android ten mechanizm to jakaś kompletna egzotyka,

    Jest żadną egzotyką.

    > skoro Androidy wiecznie działają zamulone po zaledwie roku
    > użytkowania, a producenci często pozostawiają trimowanie
    > wyłączone i użytkownik musi to włączać sam.

    Trimowanie nie jest efektem upływu lat, lecz pisania. Flashka może
    spokojnie przeleżeć 5 lat w szufladzie biurka lub być zarżnięta
    w 5 godzin. Nie czas ja zabija, lecz zapisywanie.

    Akumulatory zarzynane są i czasem, i cyklami pracy.
    Można odłożyć sprawny akumulator do szuflady biurka
    na 5 lat, by po tym czasie wyjąć ,,pół'' akumulatora.

    Ale z flashkami tak źle nie jest. Oczywiście nie
    twierdzę, że po tysiacach lat flashka będzie jak nowa. ;)

    Najwyraźniej nie pojmujesz problemu trimowania.
    Nie pojmujesz sposobu pisania na flashkach -- zostawiania
    jednoznacznie rozpoznawalnego zapisu.

    Zapisanie komórki flashkowatej pozostawia w niej ślad.
    W SLC mamy tylko dwa stany, w QLC aż 16. Ten zapis musi
    być jednoznacznie interpretowany, zatem ów ślad musi
    być wyraźny. Nie ma mowy o rozciąganiu widełek, więc
    różnice pomiędzy stanami muszą być coraz mniejsze.

    Zanim zaczniesz pisać o ,,roku'' -- poczytaj, na czym
    polega zapis na flashce. (czym jest ślad zostawiany
    w komórce flashki w efekcie pisania)

    Ten Wątek do tego nie służy -- i nie przysłuży
    się, gdy nie masz pojęcia o pisaniu na flashkach.

    Ja zaś nie mam ochoty na tłumaczenie czegoś, co:

    - jest publicznie opisywane od lat
    - ulega permanentnym ;) zmianom i ulepszeniom

    Trimowania nie wynaleźli ani ludzie Apple, ani ludzie Google.

    > Powtarzam po raz enty: na Androidzie i na iOS mam praktycznie te same

    Powtarzałeś chyba, że znasz Androida sprzed ~10 lat.
    Ja zaś powtarzam -- nie od zawsze flashki potrzebowały
    trimowania i nie od początku android (iOS zapewne też)
    trimował. Zapewne tez nie od początku flashki dawały
    się trimować.

    > zestawy aplikacji (na iOS mam ich nawet więcej, dokładnie nie liczyłem),

    Ważne są TBW -- zapisy komórek, nie liczba aplikacji.
    Jedna aplikacja może zarżnąć flashkę -- stale cos na tej flashce pisząc...

    Dyski SSD mają swoje własne liczniki TBW.
    ('t' od 'tototal', nie od 'tera-')

    > aktualizacje instaluję od lat w trybie takim, jak pisałem
    > (na obydwu platformach), a jedyne co muli to urządzenia z Androidem.

    Urządzenia z systemem Androidem 2.3?

    > Powtarzam: w wielu modelach telefonów z Androidem są wyłączone
    > mechanizmy, o których piszę, więc jeśli chcesz zachować po latach
    > stałą prędkość działania telefonu z Androidem (taką jaką miałeś
    > po wyjęciu go z pudełka x lat temu), jesteś po prostu zmuszony
    > grzebać w sofcie. Ty to

    Jakiekolwiek trimowanie nie zwróci pełnej szybkości flashki.
    Taka jest i natura samej flashki, i sposób pisania po flashce.

    > nazywasz pieszczotliwie "dopasowywaniem telefonu do własnych
    > potrzeb" ^^ Na iOS nie istnieje taki problem. Nie musisz nic zmieniać
    > w oprogramowaniu, żeby telefon utrzymywał stałą prędkość działania przez wiele lat.

    Ależ owo dopasowanie nie polega tylko na trimowaniu,
    czy wręcz nie polega wcale na trimowaniu.

    > Przechodzisz celowo z tematu dotyczącego zwalniania prędkości
    > działania Androidów po latach (spowolniona pamięć przez dziadowskie
    > zarządzanie nią przez system) do tematu dotyczącego poziomu
    > personalizacji iOS vs Android. Mnie nie chodzi o wygląd a stabilność i
    > szybkość działania bo dla mnie to się najbardziej liczy w codziennym
    > użytkowaniu telefonu. Zawalanie telefonów bezużytecznymi
    > widżetami już dawno wyszło przecież z mody.

    Wielokrotnie wyjaśniałem (a nawet dałem link) Ci, że Android od dawna trimuje.

    I wyjaśniam, że trimowanie nie zwróci pełnej szybkości czy użyteczności flashki.

    > No właśnie, czyli się wydało - trzeba z wielu rzeczy rezygnować,
    > albo ręcznie klikać trima.

    Nie trzeba ręcznie klikać trima, lecz trzeba zrezygnować
    z apek obciążających tak CPU, jak flashki i RAMki.

    Można, gdy brakuje miejsca na flashce, ręcznie czyścić
    ,,pamięć podręczną'' znajdującą się na flashce.

    Flashka nie rozciąga się ani w Androidzie, ani w iOSie.

    > W iOS powtarzam, że ten problem kompletnie nie istnieje.
    > Na iP6S mam taki sam zestaw wielu aplikacji na iOS od lat i

    Na iP6S mam taki sam zestaw wielu aplikacji na iOS od lat

    Zastanów się nad tym, co piszesz.

    > stale je aktualizuję, tak jak i miałem na Androidzie, a jakoś
    > z niczego nie muszę rezygnować/grzebać w sofcie.

    Ja muszę z czegoś rezygnować, bo nowsze wersje apek są większe
    niż starsze a flashki nie są rozciągliwe.

    > iOS jakoś zadowala się mniejszą ilością RAMu, mimo wymaganego
    > przeładowywania apek na iOS, urządzenia te wydajnościowo są nadal
    > lepsze niż Androidy.

    Może iOS produkuje RAMki. ;)

    Na wszelki wypadek wyjaśnię Ci, że wszystkie systemy wymagają
    wciąż coraz większej ilości RAMek, coraz szybszych procesorów itd...

    > Jak nie istnieje, skoro wiele Androidów spowalnia bo nie ma
    > włączonego mechanizmu odśmiecania, o wielokrotnie pisałem? (TU:
    > android = urządzenie z androidem)

    - Napisz, jakie konkretnie urządzenia masz na myśli.
    - Trimowanie nie zwróci pełnej szybkości flashki.
    (niezależnie od systemu)
    - Nie od zawsze flashki potrzebowały trimowania.
    - Android trimuje od wielu lat.
    - Trimowanie systemu wymaga wsparcia sprzętu.

    --

    https://www.youtube.com/watch?v=SscIg9mP77M
    Huawei i LG też mają SKŁADANY SMARTFON!