    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: PK <P...@n...com>
    Subject: Re: Problemy z SSD
    Date: 20 Jan 2013 17:36:47 GMT

    On 2013-01-20, terjan <z...@n...pl> wrote:
    > jakie masz w komputerze elementy "które się kręcą" ? pojęcie głośności
    > komputera jest względne to temat rzeka

    W kompie kręcą mi się:
    2 HDD,
    3 wiatraki (BOXowy cooler od Intela, jakieś 120mm od Cooler Master
    i 120mm w zasilaczu be quiet!).

    Czy to dużo? Trudno powiedzieć.
    Wiatrak od Intela jest dosyć głośny - szczególnie przy dużym obciążeniu.

    Cała reszta jest cicha. Nie bezgłośna, więc np. niezbyt komfortowo się
    śpi 2m od tego kompa.

    Z drugiej strony nie mieszkam w domku w lesie, więc i tak mam ciągle
    jakieś "tło". Komp wypełniony elementami, które nie przekraczają
    (podobno) 25dB w odległości 1m nie jest bardzo uciążliwy.

    Wyciszenie tego kompa kosztowałoby mnie około 1000 zł. Złożenie dużo
    cichszego prawie od zera (wątek obok) - 1500-2000 zł :).

    > tak się składa że o twoim jednotalerzowcu WD10EZRX wiem dużo bo go
    > kupiłem po długim i starannym wybieraniu, to jeden z pierwszych 1TB na
    > talerz, czyli ma być cicho i bez wibracji jednak ten cudowny HDD ma
    > zmienną prędkość obrotową, przy niskich obrotach był w miarę cichy i nie

    Tak się składa, że mało wiesz nie tylko o tym dysku, ale o dyskach
    w ogóle. Proponuję się bardziej zastanawiać przed pisaniem :).

    WD Green nie mają zmiennej prędkości w czasie pracy, ponieważ jest
    to rozwiązanie niezwykle trudne do zaimplementowania (nie wiem czy
    w ogóle istnieją takie HDD - jeśli tak, to raczej nie kosztują 300 zł).

    Za to coraz więcej dysków ma tryb oszczędny polegający na tym, że
    głowica odsuwa się od talerza, a on zwalnia do dużo niższej częstości.

    Tak czy inaczej głośność HDD wynika przede wszystkim z pracy
    głowicy, a nie z obrotów talerzy. To właśnie głowicę słyszałeś,
    a nie talerze (zakładając, że w ogóle widziałeś ten dysk, a nie zmyślasz
    :D).

    pozdrawiam,
    PK