-
Data: 2016-12-18 10:59:41
Temat: Re: Programowanie gier na 8-bit...
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2016-12-17 22:49, Luke wrote:
> W zasadzie moje wspomnienia z tamtego okresu wyglądają tak, że grę
> pisało się w assemblerze.
Kilka napisano w Fortranie, kilka przeniesiono z CP/M z języków wyższych
na ZX/Amstrad/MSX. Kilka napisano w specyficznych, jak Action!
Prawdziwie pisanie przenośne to czasy Amigi, gdzie wiele aplikacji
przeniesiono w postaci C. Bodaj jak pamiętam Civilization, Colonization
miały rodzielony engine gry od engine graficznego. Inne firmy zrobiły
sobie własny interpretter do mniej wymagających gier jak np. SCUMM i
przenosiły taśmowo.
> mówiąc - platformę). Bo nawet BASIC był na każdym komputerze inny i
> programowania przenośnego przecież nie było...
Komputery z Z80 dawały duże możliwości pod tym względem, były dostępne
dość współczesne języki, ale były to też dość kiepskie kompilatory.
Prawdziwym powodem uzywania assemblera jest szybkość po ręcznej
optymalizacji. Dlatego mimo że ktos napstrykal ogólny szkielet w
fortranie, to wstawki były w asm. I to były bardzo duże wstawki jeśli
gra miała mieć dużo ruchomej grafiki.
> I nagle się okazuje, że wystarczy(ło) grę zakodować "strukturalnie" na
> PC, a tu nagle jakby same powstają wersje na wszystkie 8-bitowe
> komputery...
Nie. Ilośc detali jest znaczącą częscią całego kodu gry. Inaczej kopiuje
sie pamięć obrazu, obsługuje duszki, gra muzykę na każdej z architektur.
A to znacząca częśc kodu. W wielu grach wspólne były tylko dane, jak
poziomy.
> Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem
> o tym wiedzieć?
Kompilatory istniały. Kiepskie. Czasami ich używano. Jednak znaczaca
ilośc kodu jest napisana w asm bo 1MHz w C64 to bardzo niewiele.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.12.16 14:41 Roman Tyczka
- 18.12.16 19:57 niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU
- 19.12.16 10:58 Tomasz Kaczanowski
- 26.01.17 20:15 Marcin
Najnowsze wątki z tej grupy
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
- Ada 2022 Language Reference Manual to be Published by Springer
- Press Release - AEiC 2023, Ada-Europe Reliable Softw. Technol.
- Ada-Europe - AEiC 2023 early registration deadline approaching
- Ada-Europe Int.Conf. Reliable Software Technologies, AEiC 2023
- Ile cykli zajmuje mnożenie liczb 64-bitowych?
Najnowsze wątki
- 2024-05-15 Mini Netykieta polskich grup i list dyskusyjnych
- 2024-05-15 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-15 Millenium czyli DEBILE bankowości
- 2024-05-15 Warszawa => Frontend Developer - React <=
- 2024-05-15 Marki => ERP Implementer <=
- 2024-05-15 Marki => Wdrożeniowiec ERP <=
- 2024-05-15 System operacyjny dla 6800?
- 2024-05-15 Ulm => IT Netzwerktechniker (m/w/d) <=
- 2024-05-15 Ulm => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-15 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-15 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-15 Niemcy: "Alles fuer Deutschland" jest zakazane (dla AfD - nieprawomocna grzywna)
- 2024-05-14 Ustawy o rejestracji obcych agentów (wpływu): fuj Gruzja/Rosja v. cacy USA
- 2024-05-14 VMWare :)
- 2024-05-14 Ulm => Solution Engineer (m/w/d) Data Center Technologies <=