-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.comp.programming
Subject: Re: Programowanie gier na 8-bit...
Date: Sun, 18 Dec 2016 10:59:41 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 39
Message-ID: <o35mo9$l9t$1@node1.news.atman.pl>
References: <5855b2fb$0$5156$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 176.115.85.233
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1482055241 21821 176.115.85.233 (18 Dec 2016 10:00:41
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 18 Dec 2016 10:00:41 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
Thunderbird/45.5.1
In-Reply-To: <5855b2fb$0$5156$65785112@news.neostrada.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:210102
[ ukryj nagłówki ]On 2016-12-17 22:49, Luke wrote:
> W zasadzie moje wspomnienia z tamtego okresu wyglądają tak, że grę
> pisało się w assemblerze.
Kilka napisano w Fortranie, kilka przeniesiono z CP/M z języków wyższych
na ZX/Amstrad/MSX. Kilka napisano w specyficznych, jak Action!
Prawdziwie pisanie przenośne to czasy Amigi, gdzie wiele aplikacji
przeniesiono w postaci C. Bodaj jak pamiętam Civilization, Colonization
miały rodzielony engine gry od engine graficznego. Inne firmy zrobiły
sobie własny interpretter do mniej wymagających gier jak np. SCUMM i
przenosiły taśmowo.
> mówiąc - platformę). Bo nawet BASIC był na każdym komputerze inny i
> programowania przenośnego przecież nie było...
Komputery z Z80 dawały duże możliwości pod tym względem, były dostępne
dość współczesne języki, ale były to też dość kiepskie kompilatory.
Prawdziwym powodem uzywania assemblera jest szybkość po ręcznej
optymalizacji. Dlatego mimo że ktos napstrykal ogólny szkielet w
fortranie, to wstawki były w asm. I to były bardzo duże wstawki jeśli
gra miała mieć dużo ruchomej grafiki.
> I nagle się okazuje, że wystarczy(ło) grę zakodować "strukturalnie" na
> PC, a tu nagle jakby same powstają wersje na wszystkie 8-bitowe
> komputery...
Nie. Ilośc detali jest znaczącą częscią całego kodu gry. Inaczej kopiuje
sie pamięć obrazu, obsługuje duszki, gra muzykę na każdej z architektur.
A to znacząca częśc kodu. W wielu grach wspólne były tylko dane, jak
poziomy.
> Czy autora poniosła fantazja? Czy było coś, co mi umknęło, a powinienem
> o tym wiedzieć?
Kompilatory istniały. Kiepskie. Czasami ich używano. Jednak znaczaca
ilośc kodu jest napisana w asm bo 1MHz w C64 to bardzo niewiele.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.12.16 14:41 Roman Tyczka
- 18.12.16 19:57 niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU
- 19.12.16 10:58 Tomasz Kaczanowski
- 26.01.17 20:15 Marcin
Najnowsze wątki z tej grupy
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
- Ada 2022 Language Reference Manual to be Published by Springer
- Press Release - AEiC 2023, Ada-Europe Reliable Softw. Technol.
- Ada-Europe - AEiC 2023 early registration deadline approaching
- Ada-Europe Int.Conf. Reliable Software Technologies, AEiC 2023
- Ile cykli zajmuje mnożenie liczb 64-bitowych?
- Ideologia Polskiego Programisty wer.3
Najnowsze wątki
- 2024-05-02 Gdańsk => Business Development Manager - obszar bezpieczeństwa IT <=
- 2024-05-02 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-02 Katowice => Java Developer <=
- 2024-05-02 'Studenci do nauki!'
- 2024-05-02 Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
- 2024-05-02 Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
- 2024-05-02 Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
- 2024-05-02 Wrocław => Lider Serwisu/Programista PLC z językiem niemieckim <=
- 2024-05-02 Łódź => Senior DevOps Engineer <=
- 2024-05-02 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-02 Ulm => Solution Architect (secure communication and IoT solutions) <=
- 2024-05-02 Fotowoltaika - inwerter - jakie ficzery?
- 2024-05-01 1902 Clement Gerrard
- 2024-05-01 Białystok => Inżynier DevOps (Kubernetes, AWS) <=
- 2024-05-01 Berlin => IT Network Engineer <=