  • Data: 2023-09-11 22:38:38
    Temat: Re: Programowanie wizualne
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Co to znaczy "format nietekstowy"?

    To jest bardzo fajne pytanie.
    Dla mnie format tekstowy to taki, który można naturalnie podyktować komuś przez
    telefon (dlatego dalej nie rozróżniam pisania na klawiaturze od gadania do
    mikrofonu).
    Przykładowo, poprzednie zdanie jest w formacie tekstowym. I nie wyciągaj ode mnie
    ścisłej definicji tego co jest "naturalne", bo nie będzie mi się chciało odpisać. W
    skrócie, czytanie na głos wartości kolejnych bajtów z pliku binarnego nie jest
    naturalnym przekazaniem jego treści, ale przeczytanie na głos tego zdania już jest i
    dlatego to zdanie jest tekstem. OK?

    > Co do "rysowania zamiast pisania", to wydaje się, że jest to fałszywa dychotomia.
    > Tzn. zarówno rysujemy, jak i piszemy (i tak raczej pozostanie)

    No właśnie - mam wrażenie, że nie będziemy aż tak dużo rysować, jeśli będziemy mogli
    więcej powiedzieć (albo napisać). Właśnie o tą zależność mi chodziło.

    > Jeżeli gadanie do mikrofonu nazywasz "formatem tekstowym", to ja już nic nie
    rozumiem.

    Cała kupa ludzi korzysta z systemów typu speech recognition albo speech synthesis i
    bardzo dobrze rozumieją. Dzieci w szkole też już niczego nie czytają, bo wszystkie
    lektury mają w audiobookach. A polecenia głosowe to już chyba nawet zmywarki kumają.
    Właśnie dlatego, że na poziomie komunikacji tekst i mowa to jest z grubsza to samo.

    > W latach 70. i 80. głównym sposobem na interakcję z komputerem było korzystanie z
    wiersza poleceń.
    > Ale w roku 1984 Apple wypuściło Macintosha wraz z systemem okienkowym, i nagle
    okazało się, że z komputera może korzystać każdy.

    Nie, dalej nie każdy. Dalej potrzebne są kursy obsługi komputera, tak jak kiedyś.
    Okienka nie zastąpiły tekstu, wręcz przeciwnie - jak na ironię, to właśnie w okienku
    na komputerze Apple piszę ten tekst, w odpowiedzi na Twój tekst. Po, bez jaj, 40
    latach tej okienkowej "rewolucji".
    Ale mógłbym go też podyktować. Podobnie jak mógłbym kazać temu aplu, żeby mi Twojego
    posta przeczytał - i to jest cenniejsze, niż te okienka. A mogę to zrobić właśnie
    dlatego, że tekst i mowa to jest w zasadzie to samo.

    Ale na pewno nie chciałoby mi się niczego w tej dyskusji rysować. Mówi się, że obraz
    jest wart tysiąca słów, ale nie mówi się o wysiłku, jaki trzeba włożyć, żeby ten
    obraz był tyle wart. Wydaje się, że tekst jest ciągle tańszy - a jeśli dzięki
    technice może być coraz łatwiej przetwarzany, to tym bardziej utrwala jego dominację.