    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Przeciwdzialanie i usuwanie naprezen spawalniczych.
    Date: Wed, 9 Jun 2010 21:46:00 +0200

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    news:bf9666d6-d8c2-450c-a298-

    > Powiem tak: albo dasz to komuś kto zjadł zęby na spawaniu cienkiej
    > nierdzewki (ale nie spodziewaj się że on ci pokaże jak to zrobił),

    Zdaję sobie z tego sprawę, że się nie podzieli swoją wiedzą i
    umiejętnościami :)

    > albo powzmacniasz całość grubym żelazem na czas spawania, albo
    zainwestujesz w drogą spawarkę plazmową i pomalutku zrobisz cieniutką
    spoinę bez materiału dodatkowego. Doczołowo spawane 2mm blachy laserem
    albo plazmą wyglądają jakbyś ołówkiem kreskę narysował, na pierwszy
    rzut oka nie widać że to jest spoina. Oczywiście nie ma śladu
    deformacji. Bez doświadczenia masz dużą szansę spartolić to
    koncertowo. Chociaż wcale nie twierdzę że ci się nie uda :-)

    Co do samego spawania to się nie boję, bo bardzo szybko się uczę, a już
    trochę spawałem do tej pory i mam jako takie pojęcie o spawalnictwie.
    Niestety były to do tej pory raczej grubsze elementy długie oraz małe
    elementy z cienkich blach.
    Co do skurczu to jestem świadomy jak to działa i dlaczego. Podstawy
    spawalnictwa także nie są mi całkiem obce, bo się także uczyłem, choć
    spawaniem zajmowałem się do tej pory amatorsko. Lubię spawać i traktuję to
    jako fajną zabawę, która pozwala mi trochę odskoczyć od pracy umysłowej :)
    Za namową Kogutka kupiłem TIG-a. Faktycznie bez dodawania spoiwa
    odkształcenia są znacznie mniejsze, ale jednak jeszcze są - tak jak Ty
    pisałeś. Dlatego też powziąłem decyzję, że te spawy, które jestem w stanie
    wykonać sam, a będzie ich tam dość sporo, pospawam sam, a te spawy, które
    wymagają dużego doświdczenia zlecę wykonanie firmie specjalistycznej.
    Dobrze, że mi podpowiedziałeś jak rozmawiać z firmami i czego oczekiwać, bo
    szczerze mówiąc trochę się obawiałem ich jakości wykonania. W dwóch firmach
    spawalniczych, gdzie spawali TIG-iem widziałem jakieś pospawane zbiorniki z
    takiej blachy, w których spawy wyglądały duzo gorzej od moich robionych
    MIG-MAG-iem, choć blachy nie były powyginane, ale spawy były o wiele większe
    i brzydkie :)
    Stąd też zrodziła się myśl, że zaoszczędzę te prawie 3 tys. zł na spawaniu,
    skoro ma to tak później wyglądać.
    Teraz już wiem, że po prostu muszę znaleźć inną firmę :D

    Wielkie dzięki Tobie i Kogutkowi.

    > PS pomyśl o nierdzewce ferrytycznej (np 430, HSW kiedyś bardzo
    > przyzwoite gatunki robiła, teraz nie wiem) albo przynajmniej
    > dupleksie, one mają mniejszy współczynnik temperaturowej
    > rozszerzalności liniowej.

    Ale też mają chyba znacznie niższą odporność na chemikalia ?