  • Data: 2023-09-07 20:42:50
    Temat: Re: Przekładnia koronowa
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 7 Sep 2023 10:41:30 -0700 (PDT), WM wrote:

    > czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):
    > (...)
    >
    > Zobacz rysunek 3 tutaj:
    > https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
    ears-geometry-and-strength

    No mam mieszane uczucia ... pisac, ze to przeciez nie moze dobrze
    działac, czy podziwiac CAD, jesli sobie z tym radzi :-)

    Czy jedno i drugie?

    Styk zębów to jakis punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

    > (...)
    >
    > O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)
    >
    > Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.

    Hm, cos nie podejrzewam, zeby im sie takie skomplikowane chciało robic
    :-)

    Zrobili cos w rodzaju normalnej nacinarki/szlifierki do kół?

    I wyszło nawet prosciej niz dla stożkowych, bo narzedzie udaje
    zęby prostego koła ?

    > Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne,
    odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
    > Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.

    Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
    punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

    Bo wszak w trakcie obrotu o pół zęba to małe kółko przestawia sie o
    poł szerokosci zęba na całej długosci/szerokosci koła.
    A koło koronowe ... dla kazdej srednicy troche inaczej.

    Da sie to wydrukowac w 3D? Bo az mam ochotę zobaczyć, jak to pracuje.
    Hm, tak mi chodzi po glowie, ze to mogloby nawet nieskomplikowane byc
    - tak, jak nacinarka o której pisałem, to po prostu prowadzic glowicę
    po prostych liniach wynikających z geometrii małego koła.
    Tylko to jakis specjalizowany program musiałby być, a nie standardowy
    slicer.

    Alternatywnie ... pojsc na szrot i kupic sobie to z audi?

    J.