  • 1. Data: 2023-09-06 14:53:44
    Temat: Przekładnia koronowa
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
    Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
    https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear

    W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
    https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    WM

  • 2. Data: 2023-09-06 15:41:18
    Temat: Re: Przekładnia koronowa
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 6 września 2023 o 14:53:46 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    Często spotykana w zabawkach jezdzacych.

  • 3. Data: 2023-09-06 15:42:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> [...]
    > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
    była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
    powodu.

    Robert

  • 4. Data: 2023-09-06 16:02:30
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

> [...]
    > >
    > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
    > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego

    Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
    https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
    ample.png
    W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
    Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
    poosiowych.

    WM

  • 5. Data: 2023-09-06 16:32:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    >
    > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
    > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego

    Podobne przekładnie stosowano w wiatrakach, nawet więcej niż sto lat temu.
    Z drewna strugane. Poziomo umieszczone drewniane koło z koroną z wbitych
    w nie drewnianych kołków. Napęd z poziomej osi śmigła, na której były
    dwa drewniane koła (mniejszej średnicy) powiązane na obwodzie kołkami
    robiącymi za zęby.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2023-09-06 19:24:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił

    Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
    dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
    zabawkami powaznych zastosowań.

  • 7. Data: 2023-09-06 20:21:00
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):

> [...]
    dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza

    Zależy jakie kto ma zabawki.
    Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
    https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
    40

    Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
    koronowa:
    - wysokie przełożenie,
    - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
    - bezluzowa praca,
    - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
    - brak siły osiowej.
    https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
    gears/

    WM

  • 8. Data: 2023-09-07 00:16:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 6 września 2023 o 20:21:02 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > - bezluzowa praca,
    > - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,

    To ze akurat w jakims samochodzie została zastosowana nic nie znaczy bo najwięcej
    takich przekładni zostało uzytych w zabawkach. W cicha pracę nie wierzę. Ciche to za
    przekładnie hipoidalne i podobne. Taka z prostymi zębami musi wyć jak stary tramwaj z
    wyjebana na maksa przekładnia. To ze w przeciwieństwie do przekładni hipoidalne nie
    ma siły osiowej na kole atakującym to fakt, za to występuje ona na osi koła
    koronowego. Duża wada przekładni koronowej jest to ze w przeciwieństwie do przekładni
    hipoidalnej moment przenosi jeden zab, w hipoidalnej trzy zęby. Czyli koronowa przy
    tej samej przenoszonej mocy będzie mniejsza. Siła osiowa to zaden problem. W mostach
    samochodow uzywane sa przede wszystkim przekładnie hipoidalne lub podobne, ale nie
    koronowe, i siła osiowa w niczym nie przeszkadza a zwłaszcza w długowieczności takich
    przekładni. To czym się podniecać z przekładnia koronową?

  • 9. Data: 2023-09-07 01:59:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-06, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W
    ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
    kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?

> [...]
    zabawkami powaznych zastosowań.

    > Zależy jakie kto ma zabawki.
    > Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.

    Z kształtu zębów wynika samodociskowość.
    https://www.audiworld.com/wp-content/uploads/2011/12
    /header2.jpg

    Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
    sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.

    A jak ze zużyciem samej przekładni?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-09-07 11:47:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czwartek, 7 września 2023 o 01:59:46 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    > Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W

    Koło walcowe ma siłę tylko promieniową (prostopadłą do osi obrotu), co upraszcza
    łożyskowanie.
    Koło koronowe ma siłę osiową, tylko wzdłuż osi obrotu, co też upraszcza łożyskowanie.

    > ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
    > kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?

    Masz rację, powinienem napisać przekładnia stożkowa.

> [...]
    >
    > Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
    > sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.

    Może to są sprzęgła przeciążeniowe, albo zapobiegające szybkiemu obracaniu kół w
    powietrzu (lub w błocie)?

    > A jak ze zużyciem samej przekładni?

    Pewnie się zużywa nierównomiernie, bo ma zróżnicowane obciążenie (naciski
    jednostkowe).

    WM