eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPrzełącznik 3-pozycyjny z pozycjami: 1(mono)-0-2(bistabilny) › Re: Przełącznik 3-pozycyjny z pozycjami: 1(mono)-0-2(bistabilny)
    Subject: Re: Przełącznik 3-pozycyjny z pozycjami: 1(mono)-0-2(bistabilny)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 3 May 2018 19:17:27 +0200

    W dniu 2018-05-03 o 17:49, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Klucz telefoniczny (taki przełącznik) z jakiejś centrali
    > telefonicznej, nie gwarantuję prądu, ani szczelności, ale pozostałe
    > wymagania spełnia aż nadto. Myślę, że można próbować to opatulic czymś
    > i np. zastosować dodatkowy przekaźnik, choć w niektórych
    > przełącznikach styki bywają całkiem siermiężne i pewnie by wytrzymały
    > taki prąd...

    Takie klucze to mam i to jeszcze chyba z kilkadziesiąt sztuk, ale to
    musi sterować napięciem 230V i/lub 24V i musi być odporne na warunki
    atmosferyczne, bo ma być to zamontowane w altanie. Co prawda pod dachem,
    ale może się zdarzyć, że zawieje wiatr z deszczem czy śniegiem czy też
    może być ochlapany wodą z węża ogrodowego.

    Zatem nie może to być żadna partyzantka typu przeróbki przełączników z
    central telefonicznych czy z samochodów. Musi mieć atesty i zapewniać
    bezpieczeństwo użytkowania.

    Nie chcę dodawać dodatkowych zasilaczy i sterować przekaźnikami/stycznikami.

    Mogę co prawda schować w dodatkowej, hermetycznej puszcze, ale musi to
    być przełącznik za który nie pójdę do pierdla.

    Ma to sterować elektrozaworami takim jak do systemów zraszania. Zawory
    te będą zamontowane w studzience w ogrodzie. Jeden z zaworów będzie
    otwierał dopływ wody do kranów znajdujących się w altanie i tu potrzebna
    jest pozycja bistabilna przełącznika. Czyli, przekręcam w pozycję 2
    (bistabilną), zawór otwarty, można korzystać z wody. Pozycja 0 woda
    odcięta do kranów. Pozycja 1 (monostabilna) ma umożliwiać zrzut wody z
    rur i kranów, aby woda w nich nie zamarzła i nie rozsadziła.

    Elektrozawory będą zasilane napięciem 24V lub 9V z
    zasilacza/transformatora bezpieczeństwa, bo takie akurat są w sprzedaży,
    poza tym nie wprowadzę do studzienki z wodomierzem, gdzie jest wilgotno
    napięcia 230V. Czasami zagląda tam pracownik wodociągów, aby odczytać
    stan wodomierza.

    Teraz mam 4 rozwiązania:

    1. Przełącznik z podwójnymi stykami przełączalnymi i odpowiednią
    separacją - wtedy wystarczy mi 1 zasilacz 24/9V. Jeden ze styków będzie
    załączał zasianie 230V zasilacza, a drugi sterował cewkami
    elektrozaworów napięciem bezpiecznym. Niestety jeszcze takiego nie
    znalazłem.

    2. Zasilacz załączany dodatkowym eSem, a wtedy wystarczy pojedynczy styk
    przełączalny i całe sterowanie napięciem bezpiecznym. Niestety
    przełączniki telefoniczne się nie nadają, bo nie zapewniają
    hermetyczności i po prostu woda będzie się dostawać do wnętrza skrzynki.

    3. Sterowanie 230V + 2 przekaźniki sterujące bezpiecznym napięciem.

    4. Sterowanie 230V + 2 zasilacze bezpieczeństwa.

    Jak na razie optuję za opcjami 3 lub 4

    Chyba, że uda mi się zdobyć odpowiedni przełącznik z dobrą separacją
    styków to wtedy wersja 1