  • 1. Data: 2018-05-03 13:05:32
    Temat: Przełącznik 3-pozycyjny z pozycjami: 1(mono)-0-2(bistabilny)
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    Może ktoś spotkał się z przełącznikiem, najlepiej obrotowym lub w formie
    dźwigni, który posiada 3 pozycje:
    1 - 0 - 2
    Przy czym pierwsza pozycja monostabilna tzn. po przekręceniu w pozycję 1
    i puszczeniu pokrętła, musi samoczynnie powrócić do pozycji 0
    Pozycja 2 zaś ma być pozycją bistabilną tzn. pokrętło pozostaje w
    pozycji stabilnej 0 lub 2
    Przełącznik dobrze by było, żeby był w wersji bryzgoszczelnej, a styki
    podwójne AC/DC rzędu 3-5A.

  • 2. Data: 2018-05-03 13:23:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 May 2018 13:05:32 +0200, Uzytkownik napisał(a):
> [...]
    > i puszczeniu pokrętła, musi samoczynnie powrócić do pozycji 0
    > Pozycja 2 zaś ma być pozycją bistabilną tzn. pokrętło pozostaje w

    Stacyjka od samochodu :-)

    J.

  • 3. Data: 2018-05-03 14:08:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-03 o 13:23, J.F. pisze:
    > Stacyjka od samochodu :-)
    >
    > J.

    Niestety nie nadaje się ze względy na złą kolejność przełączeń.

    Musi to być przełącznik z pozycją wyłączoną po środku.

  • 4. Data: 2018-05-03 14:12:57
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-03 o 14:08, Uzytkownik pisze:

    > Niestety nie nadaje się ze względy na złą kolejność przełączeń.
    >
    > Musi to być przełącznik z pozycją wyłączoną po środku.

    Przerobić się nie da?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2018-05-03 14:24:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 May 2018 14:08:27 +0200, Uzytkownik napisał(a):

    > Niestety nie nadaje się ze względy na złą kolejność przełączeń.
    > Musi to być przełącznik z pozycją wyłączoną po środku.

    Tam rozne styki sa. Rozrusznik, zaplon, radio ... moze uda sie cos
    dopasowac.

    J.

  • 6. Data: 2018-05-03 14:50:14
    Od: m...@g...com

    np. coś takiego
    http://automatyka.elstat.com.pl/p36552,przelacznik-p
    iorowy-psmc8t1nl-naped-stabilno-chwilowy-22mm-3-pozy
    cje-l-0-p.html
    styki do wyboru

  • 7. Data: 2018-05-03 15:13:52
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 03.05.2018 o 14:08, Uzytkownik pisze:

    > Niestety nie nadaje się ze względy na złą kolejność przełączeń.
    >
    > Musi to być przełącznik z pozycją wyłączoną po środku.

    samochodowy przełącznik wycieraczek peugeot/citroen. w górę masz szybkie
    machnięcie wycieraczkami, samo wraca do pozycji zero. w doł masz wolno -
    zostaje, jeszcze raz w dół szybko zostaje
    myślę że za 10zł dostaniesz z xsary/206/partnera z 1998r na złomie

    ToMasz

  • 8. Data: 2018-05-03 16:04:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-03 o 14:50, m...@g...com pisze:
    > np. coś takiego
    > http://automatyka.elstat.com.pl/p36552,przelacznik-p
    iorowy-psmc8t1nl-naped-stabilno-chwilowy-22mm-3-pozy
    cje-l-0-p.html
    > styki do wyboru

    O widzisz, o takie coś mi chodziło. Wielkie dzięki.

  • 9. Data: 2018-05-03 17:49:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > stabilnej 0 lub 2
    > Przełącznik dobrze by było, żeby był w wersji bryzgoszczelnej, a styki

    Klucz telefoniczny (taki przełącznik) z jakiejś centrali telefonicznej, nie
    gwarantuję prądu, ani szczelności, ale pozostałe wymagania spełnia aż nadto.
    Myślę, że można próbować to opatulic czymś i np. zastosować dodatkowy
    przekaźnik, choć w niektórych przełącznikach styki bywają całkiem siermiężne
    i pewnie by wytrzymały taki prąd...

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 10. Data: 2018-05-03 19:17:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-05-03 o 17:49, HF5BS pisze:

> [...]
    > i np. zastosować dodatkowy przekaźnik, choć w niektórych
    > przełącznikach styki bywają całkiem siermiężne i pewnie by wytrzymały

    Takie klucze to mam i to jeszcze chyba z kilkadziesiąt sztuk, ale to
    musi sterować napięciem 230V i/lub 24V i musi być odporne na warunki
    atmosferyczne, bo ma być to zamontowane w altanie. Co prawda pod dachem,
    ale może się zdarzyć, że zawieje wiatr z deszczem czy śniegiem czy też
    może być ochlapany wodą z węża ogrodowego.

    Zatem nie może to być żadna partyzantka typu przeróbki przełączników z
    central telefonicznych czy z samochodów. Musi mieć atesty i zapewniać
    bezpieczeństwo użytkowania.

    Nie chcę dodawać dodatkowych zasilaczy i sterować przekaźnikami/stycznikami.

    Mogę co prawda schować w dodatkowej, hermetycznej puszcze, ale musi to
    być przełącznik za który nie pójdę do pierdla.

    Ma to sterować elektrozaworami takim jak do systemów zraszania. Zawory
    te będą zamontowane w studzience w ogrodzie. Jeden z zaworów będzie
    otwierał dopływ wody do kranów znajdujących się w altanie i tu potrzebna
    jest pozycja bistabilna przełącznika. Czyli, przekręcam w pozycję 2
    (bistabilną), zawór otwarty, można korzystać z wody. Pozycja 0 woda
    odcięta do kranów. Pozycja 1 (monostabilna) ma umożliwiać zrzut wody z
    rur i kranów, aby woda w nich nie zamarzła i nie rozsadziła.

    Elektrozawory będą zasilane napięciem 24V lub 9V z
    zasilacza/transformatora bezpieczeństwa, bo takie akurat są w sprzedaży,
    poza tym nie wprowadzę do studzienki z wodomierzem, gdzie jest wilgotno
    napięcia 230V. Czasami zagląda tam pracownik wodociągów, aby odczytać
    stan wodomierza.

    Teraz mam 4 rozwiązania:

    1. Przełącznik z podwójnymi stykami przełączalnymi i odpowiednią
    separacją - wtedy wystarczy mi 1 zasilacz 24/9V. Jeden ze styków będzie
    załączał zasianie 230V zasilacza, a drugi sterował cewkami
    elektrozaworów napięciem bezpiecznym. Niestety jeszcze takiego nie
    znalazłem.

    2. Zasilacz załączany dodatkowym eSem, a wtedy wystarczy pojedynczy styk
    przełączalny i całe sterowanie napięciem bezpiecznym. Niestety
    przełączniki telefoniczne się nie nadają, bo nie zapewniają
    hermetyczności i po prostu woda będzie się dostawać do wnętrza skrzynki.

    3. Sterowanie 230V + 2 przekaźniki sterujące bezpiecznym napięciem.

    4. Sterowanie 230V + 2 zasilacze bezpieczeństwa.

    Jak na razie optuję za opcjami 3 lub 4

    Chyba, że uda mi się zdobyć odpowiedni przełącznik z dobrą separacją
    styków to wtedy wersja 1