  • 41. Data: 2012-07-18 22:17:59
    Temat: Re: Pytania "ogolne" na interview dla programisty
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2012-07-17 10:51, Roman W pisze:
    > Chcialem prosic grupowiczow o zasugerowanie dobrych pytan na interview dla
    programisty, sprawdzajacych "wiedze ogolna" i ogolne obycie w dziedzinie (nic co
    byloby specyficzne dla jezyka czy technologii).

    Zapytaj, czy jest fanem Star Treka. To z Dilberta.

    artur

  • 42. Data: 2012-07-18 22:27:07
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    Dnia Wed, 18 Jul 2012 21:51:16 +0200, yamma napisał(a):
    > [...] Na mojej ostatniej rozmowie dostałem kartkę z zadaniami dotyczącymi
    > WYŁĄCZNIE projektu, którym ewentualnie będę się zajmował - i to jest
    > najbardziej miarodajny test a nie udowadnianie na siłę, że ktoś jest głąbem,
    > co jest niestety na porządku dziennym na takich rozmowach.

    Dość dziwne założenie.
    Zazwyczaj bywa tak, że projekty zaczynają się i... kończą.
    Za 1-2 lata można trafić do zupełnie innego projektu,
    używać zupełnie innych jezyków programowania itd. Ja osobiście
    wolałbym pracować (zawodowo) z człowiekiem, który poradzi sobie (nawet
    "jakoś") w wielu różnych sytuacjach niż np. z superspecjalistą
    od programowania gniazd, który nie radzi sobie z niczym
    innym.

    Pozdrawiam,
    Waldek

  • 43. Data: 2012-07-18 22:55:26
    Od: Janko Muzykant <u...@g...pl>

    Roman W <b...@g...pl> writes:

> [...]
    programisty, sprawdzajacych "wiedze ogolna" i ogolne obycie w dziedzinie (nic co
    byloby specyficzne dla jezyka czy technologii).

    Dobre pytania wg mnie powinny wyciągnąć na wierzch przede wszystkim to,
    z kim mamy do czynienia - z koderem czy rzemieślnikiem rozumiejącym swój
    fach. Jeśli zależy ci na dobrym koderze, polecam
    http://stackoverflow.com. Znajdują się tam ciekawe pytania odnośnie
    każdego języka. Jeśli zależy ci na "rzemieślniku", pytałbym przede
    wszystkim o:
    - dobre praktyki programowania
    - źródła pozyskiwanej wiedzy (książki, portale tematyczne itp.)
    - ew. uczestnictwo w społeczności związanej z tematem (może własny blog?)
    - ew. publiczne repozytoria z kodem (np. na githubie)

    Wartościowy programista powinien ogarniać trochę więcej niż podwórko, na
    którym czuje się dobry, np. jeśli rekrutujemy javascriptowca, możemy
    popytać o ideę programowania funkcyjnego. Iskra w oku i ślinotok przy
    zachwalaniu zalet lispa/erlanga, może dużo powiedzieć :)

    Ostatnia rzecz, która mi przychodzi na myśl to "umiejętności miękkie" -
    to jak kandydat potrafi np. dzielić się wiedzą ze współpracownikami i na
    którym szczeblu modelu Dreyfusa stoi ;)

    Pozdrawiam,
    M.

  • 44. Data: 2012-07-18 23:12:47
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/07/2012 20:35, yamma wrote:

    > Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że programiści, to w wiekszości
    > introwertycy, z których bardzo trudno coś wyciągnąć?

    Jakktoś jest takim introwertykiem, że nie potrafi odpowiadać na pytania
    ani mówić nawet o tym, co go interesuje, to prawdopodobnie nie jest
    kimś, kogo chiałbym zatrudnić.

    > A tych naprawdę dobrych bardzo łatwo zrazić taką inwigilacją.

    Jak ktoś jest taką primadonną, że zrozi się tym, że ktoś mu ośmiela się
    zadawać pytania na rozmowie o pracę, to prawdopodobnie nie jest kimś,
    kogo chciałbym zatrudnić.

    > Najlepszy sposób, to dać coś do napisania i ocenić metodykę pracy.

    Sorki, ale nie wierzę w to. Pomijając ewentualne odsianie ludzi, którzy
    programować nie potrafią w ogóle (co raczej wyszłoby też w rozmowie, ale
    test jeest szybszy), to jednak podstawowym problemem w realnym tworzeniu
    oprogramowania jest panowanie nad złożonością. Żeby porządnie
    stwierdzić, jak dobrze ktoś panuje nad złożonością, to na dzieńdobry
    trzebaby dać projekt o odpowiedniej złożoności do zrobienia (poniżej
    kilkudziesięciu godzin pracy raczej nie ma o czym mówić), a żeby
    naprawdę cokolwiek ocenić, to trzebaby na koniec wziąć i zmienić
    wymagania, najlepiej w sposób kłócący się z aktualnym projektem
    programu, i kazać przerobić. A przecież na takie rzeczy nikt nie ma czasu.

  • 45. Data: 2012-07-18 23:49:37
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    Waldek M. wrote:

    > Dość dziwne założenie.
    > Zazwyczaj bywa tak, że projekty zaczynają się i... kończą.
    > Za 1-2 lata można trafić do zupełnie innego projektu,
    > używać zupełnie innych jezyków programowania itd.

    A to są w Polsce firmy, które zatrudniają dłużej niż na jeden projekt? Gdzie
    taką mozna znaleźć? Po tym kryzysie, to już chyba takie firmy podzieliły los
    dinozaurów. Programiści chyba już też zmądrzeli i nie szukają pracy aż do
    emerytury, tylko starają się dobrze zarobić, żeby starczyło na okres
    bezrobocia. Niestety, nasza branża jest najbardziej podatna na wszelkie
    zawirowania gospodarcze, bo z reguły jest pierwsza w kolejności do szukania
    oszczędności. W końcu pracownicy zawsze mogą wrócić do wklepywania do
    Excela.

> [...]
    > "jakoś") w wielu różnych sytuacjach niż np. z superspecjalistą
    > od programowania gniazd, który nie radzi sobie z niczym

    Jak coś/ktoś jest od wszystkiego, to z reguły jest do niczego. W tej branży
    panuje ścisła specjalizacja, bo inaczej się po prostu nie da. .NET
    Framework, to blisko 40 tys. klas i ok. 400 tys. metod - tak naprawdę nie ma
    na świecie człowieka, który byłby w stanie opanować więcej niż jedną, że tak
    powiem, technologię produkcji oprogramowania komputerowego. A tak nawiasem
    mówiąc, gdybyś zatrudnił mnie i tak co dwa tygodnie rzucał a to do Accessa,
    a to do PHPa a to do .NETa, to ja bym ci po pół roku podziękował za pracę,
    choć akurat dość dobrze znam te środowiska.
    yamma

  • 46. Data: 2012-07-19 00:11:31
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/07/2012 22:49, yamma wrote:

> [...]
    > naprawdę nie ma na świecie człowieka, który byłby w stanie opanować
    > więcej niż jedną, że tak powiem, technologię produkcji oprogramowania

    Nie robię akurat w .NET, ale programuję w sumie dość nierzadko w Javie,
    która ma też sporo klas i metod w swojej bibliotece runtime i bez
    skrępowania przyznam, że ich wszystkich nie znam. Z kolei jak piszę w
    C+, to co prawda biblioteka standardowa jest znacznie mniejsza (a i jej
    całej nie znam), ale korzystam z rozmaitych bibliotek third party, które
    znam jeszcze słabiej. Mimo tego dość skutecznie udaje mi się tworzyć
    programy, które robią to, co mają robić: w tym celu korzystam z
    tajemnicy naszych przodków zwanej dokumentacją oraz nieco nowszego
    wynalazku o nazwie internet.

    A ostatnio nawet musiałem napisać kilka trochę bardziej wyrafinowanych
    skryptów w windowsowym cmd, którego praktycznie w ogóle nie znałem. Było
    to dość traumatyczne przeżycie i myślę, że w międzyczasie wyparłem
    większość wiedzy o cmd, którą przy tej okazji nabyłem, ale same skrypty
    działają w porząsiu. Hał ebałt dat.

> [...]
    > tygodnie rzucał a to do Accessa, a to do PHPa a to do .NETa, to ja bym
    > ci po pół roku podziękował za pracę, choć akurat dość dobrze znam te

    Myślę, że w ogóle jakby mi ktoś zaproponował pracę w Accessie albo w
    PHPie to bym raczej podziękował na wejściu.

  • 47. Data: 2012-07-19 00:14:41
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Wednesday, July 18, 2012 8:35:16 PM UTC+1, yamma wrote:
> [...]
    > &gt;&gt;&gt; się dowiedzieć, czy ktoś jest dobrym programistą albo dobrym
    > &gt;&gt;&gt; pracownikiem.
    > &gt;&gt;
    > &gt;&gt; Pozostaje pytanie, czy na podstawie jakiejkolwiek rozmowy da się
    > &gt;&gt; stwierdzić czy jest dobrym programistą lub pracownikiem.
    > &gt;
    > &gt; No więc wydaje mi się, że rozmowa np. o takich pytaniach, o których
    > &gt; pisałem, dałaby mi niezłą orientację.
    >
    > Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że programiści, to w wiekszości
    > introwertycy, z których bardzo trudno coś wyciągnąć? A tych naprawdę dobrych

    "Let me tell you about my mother", wiem. Ale przeciez to interview o prace,
    nie pytasz ich o ich zycie prywatne.

    RW

  • 48. Data: 2012-07-19 00:17:26
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Wednesday, July 18, 2012 8:51:16 PM UTC+1, yamma wrote:
> [...]
    > &gt; spotkania to zaoszczędziło.
    >
    > LOL! To w twojej firmie zajmujecie się odwracaniem napisów?
    > No, rozwalają mnie tacy, pożal się Boże, HR-owcy. Odpierdolą na teście coś w
    > stylu: &quot;co zwróci instrukcja echo echo;&quot; i wydaje im się, że oddzielą
    ziarno
    > od plew. Na mojej ostatniej rozmowie dostałem kartkę z zadaniami dotyczącymi
    > WYŁĄCZNIE projektu, którym ewentualnie będę się zajmował - i to jest
    > najbardziej miarodajny test a nie udowadnianie na siłę, że ktoś jest głąbem,
    > co jest niestety na porządku dziennym na takich rozmowach.

    Super, ale dopoki takie proste zadanka odsiewaja 1/3 kandydatow, to warto je
    stosowac.

    RW

  • 49. Data: 2012-07-19 07:34:44
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Wed, 18 Jul 2012 22:27:07 +0200, Waldek M. napisal:

> [...]
    > wielu różnych sytuacjach niż np. z superspecjalistą od programowania
    > gniazd, który nie radzi sobie z niczym innym.

    To jest dopiero dziwne założenie. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem,
    ale jeżeli ktoś ma zna bardzo dobrze jakiś temat,
    to z tego można wyciągnąć wniosek, że nic innego nie umie?

    Masz oryginalne spojrzenie na świat.

    Edek

  • 50. Data: 2012-07-19 08:18:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/07/2012 06:34, Edek Pienkowski wrote:

    > To jest dopiero dziwne założenie. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem,
    > ale jeżeli ktoś ma zna bardzo dobrze jakiś temat,
    > to z tego można wyciągnąć wniosek, że nic innego nie umie?

    Wydaje mi się, że źle zrozumiałeś. Problem nie w tym, że każdy, kto
    dobrze zna jakiś temat, nic innego nie umie, tylko w tym, że akurat
    właśnie kogoś takiego możesz zatrudnić.