  • 1. Data: 2013-11-29 00:20:30
    Temat: Pytanie o kondensator na schemacie
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest taki schemat do detekcji 230v:
    http://obrazki.elektroda.net/19_1261835897.jpg

    Czy można użyć jako kondensator (po stronie 230V) smd mlcc/500V? Ew.
    polifenylenowy na 1kV? Chodzi mi o jak najmniejsze wymiary i montaż
    smd. Kondensatory na 230V AC są takie "klockowate" i tht...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-11-29 00:41:31
    Temat: Re: Pytanie o kondensator na schemacie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Friday, November 29, 2013, 12:20:30 AM, you wrote:

> [...]
    > polifenylenowy na 1kV? Chodzi mi o jak najmniejsze wymiary i montaż
    > smd. Kondensatory na 230V AC są takie "klockowate" i tht...

    I takiego właśnie klockowatego THT trzeba użyć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-11-29 11:47:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Nov 2013 00:41:31 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > I takiego właśnie klockowatego THT trzeba użyć.

    A można prosić o wyjaśnienie od strony fizyki i występujących zjawisk
    czym tak bardzo różnią się te kondensatory? Zawsze mnie ciekawi
    różnica między praktyką a teorią. Na studiach przy obliczaniu obwodów
    nikt (z prowadzących) praktycznie nie zwracał uwagi na to jak
    kondensator powinien być zrobiony . Upraszczając: C to C, ważna
    pojemność i napięcie przebicia...

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-11-29 12:10:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Friday, November 29, 2013, 11:47:15 AM, you wrote:

> [...]
    > nikt (z prowadzących) praktycznie nie zwracał uwagi na to jak
    > kondensator powinien być zrobiony . Upraszczając: C to C, ważna

    Przede wszystkim kondensatory SMD maja jedną, podstawową wadę -
    pomiędzy kondensatorem a PCB masz szczelinę, która może zassać topnik
    na stałe. Przy małej odległości pomiędzy padami może dość do przebicia
    po powierzchni PCB. Przy montażu THT pomiędzy padami kondensatora na
    400V masz jakieś 5-8mm (zależy od wielkości pada i rozstawu pinów) i
    przebicie staje się mało prawdopodobne.
    Kolejna sprawa to uszkodzenia samego kondensatora - kondensatory
    foliowe (nie wszystkie) potrafią się same naprawiać w momencie
    przebicia. Ceramiczne - nie bardzo.

    Sprawa ostatnia - kondensator 22nF/400V SMD? W TME nie widzę...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-11-29 12:27:08
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    wiadomości news:1634702745.20131129121022@pik-net.pl.invalid...
> [...]
    > przebicia. Ceramiczne - nie bardzo.
    >
    > Sprawa ostatnia - kondensator 22nF/400V SMD? W TME nie widzę...

    Wysokonapięciowe ceramiczne kondensatory SMD to jedne z najbardziej
    awaryjnych elemementów biernych IMHO.
    Dostają upływu, upływu tylko pod napięciem, zwarcia na sztywno.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 6. Data: 2013-11-29 13:29:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > przebicia. Ceramiczne - nie bardzo.
    >
    > Sprawa ostatnia - kondensator 22nF/400V SMD? W TME nie widzę...

    Pod kondensatorem SMD można w płytce zrobić szczelinę.
    Nie tylko w TME są kondensatory:
    http://pl.farnell.com/johanson-dielectrics/501r18w22
    3kv4e/mlcc-1206-x7r-500v-22-nf/dp/1886033

    Co do uszkodzeń to dużo zależy chyba od tego co jest po lewej stronie tego
    schematu. Czy występujące w sieci przepięcia (częściej 1kV, ale pewnie 2kV
    też się zdarzają) są jakoś tłumione. Zakładając, że przyjmowane w badaniach
    EMC parametry impulsów Surge (8/50us) odpowiadają temu, czego faktycznie
    można się spodziewać bardziej narażony na uszkodzenie od przepięcia będzie
    tu rezystor 27k (i płytka pod nim) - on powinien znieść te 2kV.
    Taki impuls 2kV najpierw cały wydzieli się na 27k, a potem stopniowo
    doładuje 22n o 200V (jak w momencie Surge miał 300V to dojdzie góra do
    500V).
    Jak rezystor się przebije to wtedy kondensator dostanie te 2kV i dalej
    lawinowo. Pytanie, czy ktoś oglądający potem tę płytkę zda sobie sprawę, że
    najpierw zawiódł rezystor (lub płytka pod nim), czy od razu całą winę
    przypisze kondensatorowi ?

    Ale dla mnie 24V to wysokie napięcie więc może nie powinienem zabierać
    głosu.
    P.G.

  • 7. Data: 2013-11-29 13:35:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, November 29, 2013, 1:29:36 PM, you wrote:

    > Pod kondensatorem SMD można w płytce zrobić szczelinę.

    Nie tylko można ale wręcz należy.

    > Nie tylko w TME są kondensatory:
    > http://pl.farnell.com/johanson-dielectrics/501r18w22
    3kv4e/mlcc-1206-x7r-500v-22-nf/dp/1886033

    Oczywiście ale Farnell to już zagranica. A rozmiar 1206 to za mało :(

> [...]
    > można się spodziewać bardziej narażony na uszkodzenie od przepięcia będzie
    > tu rezystor 27k (i płytka pod nim) - on powinien znieść te 2kV.

    Jak poleci surge, to i tak już transoptor się wydymi w tym układzie.
    Nawet nie zakładam braku warystora.

> [...]
    > lawinowo. Pytanie, czy ktoś oglądający potem tę płytkę zda sobie sprawę, że
    > najpierw zawiódł rezystor (lub płytka pod nim), czy od razu całą winę

    Ale to bez znaczenia, bo tam wszystko będzie do wymiany :(

    > Ale dla mnie 24V to wysokie napięcie więc może nie powinienem zabierać
    > głosu.

    Zabieraj - mądrze gadasz :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2013-11-29 13:54:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:778577213.20131129133549@pik-net.pl.invalid...

    > Jak poleci surge, to i tak już transoptor się wydymi w tym układzie.

    Z tym się nie zgodzę. 2kV/27k=74mA. Iimpuls 74mA/50us diody w transoptorze
    na pewno wytrzymają.

    > Ale to bez znaczenia, bo tam wszystko będzie do wymiany :(

    Nie chodziło mi o to, co trzeba zrobić, tylko o wyciągane wnioski i o
    nieuzasadnione oskarżanie niewinnego kondensatora.
    P.G.

  • 9. Data: 2013-11-29 14:29:49
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1385729674@news.chmurka.net...
    > Nie chodziło mi o to, co trzeba zrobić, tylko o wyciągane wnioski i o
    > nieuzasadnione oskarżanie niewinnego kondensatora.

    Do serwisu często trafiają zasilacze z uszkodzeniami właśnie po powstaniu
    dużego upływu w kondensatorze np. ostatnio kilka sztuk z smd 100nf 500V x7r
    pracujące na 250V. Nie ma szans na przepięcia w tym miejscu - ot czas robi
    swoje. Bywają różne modele, różni producenci, może cieli koszty i były ch...
    Oczywiście ja jako serwis mam do czynienia tylko z uszkodzeniami i
    sumaryczny % padających w całości może nie być wielki.
    W produkcji na tyle znaczący procent braku oznak życia po polutowaniu
    stanowiły kondensatory smd, że najpierw zmieniono producenta a potem układ.
    Problem się tyczył tylko dużych pojemności 470nf w filtrach 5 i 3,3V.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 10. Data: 2013-11-29 15:05:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, November 29, 2013, 1:54:35 PM, you wrote:

    > Z tym się nie zgodzę. 2kV/27k=74mA. Iimpuls 74mA/50us diody w transoptorze
    > na pewno wytrzymają.

    Ale Ty piszesz o warunkach testowych a ja o rzeczywistości - a
    rzeczywistość mówi, że wyładowanie trwa jednak dłużej niż 50us.

    > Nie chodziło mi o to, co trzeba zrobić, tylko o wyciągane wnioski i o
    > nieuzasadnione oskarżanie niewinnego kondensatora.

    Niepotrzebnego przede wszystkim. Tam wystarczy w zupełności rezystor
    220k/1W (zapas mocy, żeby wytrzymał surge) a lepiej dwa rezystory po
    110k/0.5W połączone szeregowo - oczywiście THT :P

    --
    Best regards,
    RoMan